Räksäkra filter - TIPS!

#1 - 30 juni 2007 08:59
Eftersom den här frågan dyker upp jämt och ständigt tänkte jag skapa en tråd som visar räksäkra pumpar/filter. Fyll på med lösningar - inte problemen! ;)

Här är en bild på ett ryggsäcksfilter/hang-on-filter.
http://www.terra-nova-pro.de/assets/images/HANGON1.jpg

Det har jag i fyra räkkar och inte en enda räka har dött av dem. På insuget har jag en svamp som ser ut så här
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/AEpatronturbo350ny.jpg?osCsid=66f3e6acc4f670d303ebec362b4e921e

Detta filter sitter på ALLA mina pumpars insug, oavsett räkor eller inte i burken.

I tre andra kar (med räkor) sitter en sån här:
http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_12/cirkulationspumpar_1213/cirkulationspump__350_fraan_aquael_623.html
#2 - 30 juni 2007 20:53
Håller med dig...

Den där filterpatronen (alternativ 2) har jag också i två kar och jag tror inte man kan få problem med den... Jag har också det innerfiltret (alternativ 3) i stora karet men 650...

Ytterligare har jag ett luftdrivet filter med rör och 2 filterpatroner på sidan av.. Fungerar jättebra för räkorna men jag tycker att det låter lite mycket så jag skulle inte ha den pumpen i sovrummet [:o]

Räkorna sitter gärna på filtren och äter matrester... Det är därför de gärna sugs in i innerfilter, de dras till alla godbitar som sitter i filtret..;)
#3 - 30 juni 2007 21:45
Bottenfilter säkert och bra för alla yngel och småknytt
#4 - 30 juni 2007 22:01
Aquael Turbofilter borde vara rätt säkra, (det är fö filterpatronen till det filtret mamma mia använder till sina ryggsäcksfilter.)
http://www.pwss.se/home.php?cat=618
#5 - 25 juli 2007 23:48
=)

albjohn skrev:
Aquael Turbofilter borde vara rätt säkra, (det är fö filterpatronen till det filtret mamma mia använder till sina ryggsäcksfilter.)

http://www.pwss.se/home.php?cat=618

Den har jag beställt nu!
#6 - 29 oktober 2007 12:10
Skulle det inte kunna funka med vad förfilter som helst, om man bara trär nylonstrumpor över insuget/filterbehållaren?
#7 - 29 oktober 2007 16:31
räcker det med en nylon strumpa?
#8 - 29 oktober 2007 16:43
Nylonstrumpa funkar för mig.
Dock en nackdel, dessa strumpor är i regel finmaskiga och täpper då lägg igen insuget.

Men hellre att rengöra filtret lite oftare än massa döda räklingar.
#9 - 29 oktober 2007 17:27
jo det e sant.:P
#10 - 29 oktober 2007 17:46
Jag tycker ändå att Mamma Mias förslag är det bästa......... Ett litet påhängsfilter med skumgummipatron. Patronen kostar bara 25:- på Guldfisken.

Jag blir galen på igensatta filter då jag har en tendens att glömma att rengöra dem:):)
#11 - 7 januari 2008 13:02
Här hittade jag denna mycket viktiga tråd...

Mamma Mia skrev:
Eftersom den här frågan dyker upp jämt och ständigt tänkte jag skapa en tråd som visar räksäkra pumpar/filter. Fyll på med lösningar - inte problemen! ;)

Här är en bild på ett ryggsäcksfilter/hang-on-filter.

http://www.terra-nova-pro.de/assets/images/HANGON1.jpg

Det har jag i fyra räkkar och inte en enda räka har dött av dem. På insuget har jag en svamp som ser ut så här

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/AEpatronturbo350ny.jpg?osCsid=66f3e6acc4f670d303ebec362b4e921e

Detta filter sitter på ALLA mina pumpars insug, oavsett räkor eller inte i burken.

I tre andra kar (med räkor) sitter en sån här:

http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_12/cirkulationspumpar_1213/cirkulationspump__350_fraan_aquael_623.html

Jag har den sistnämda pumpen, vet ej om märket är detsamma men den ser exakt likadan ut iaf. Den tappar kapacitet såfort den blir smutsig.. när svampen som på tråden ovan blir smutsig så slöar pumpen till och man måste krama ur filtret oftare och oftare.. problemet är att alla småräklingar sitter på svampen så det är nästan omöjligt att inte få med flera i hinken..
Propellern blir också smutsig lätt så då tappar den kapacitet pga det...

Blä... Själva rengörningen gör inte så mycket men jag upplever att fisken i 250 L karet (där jag har en 650 L/h pump) och räkorna i 60 L karet (med 350 L/h pump) inte mår bra av att cirkulationen upphör eller försämras...
Speciellt inte räklingarna.. :(
Hur fungerar era pumpar???

Tips på bättre lösningar??? Är någon annan pump bättre??? Ska man lägga till luftbubblor kanske??? [:(] :)
#12 - 7 januari 2008 13:12
Sådan här har jag i ena räkkaret:
http://www.pwss.se/product.php?productid=1893&cat=30&page=1
Nackdelen är att det låter en del, inget för den känslige alltså! :p
#13 - 7 januari 2008 14:00
Nitra98 skrev:
Sådan här har jag i ena räkkaret:

http://www.pwss.se/product.php?productid=1893&cat=30&page=1

Nackdelen är att det låter en del, inget för den känslige alltså! :p

Ja, den typen har jag till mitt lilla räkkar.. De är jättebra.. Inget strul där... Men eftersom karet står i sovrummet så tittar jag gärna efter andra lösningar också.. [:o] Men om inte annat så får jag komplettera med ett sådant.. det här går ju inte.. nu hittade jag 9 bebisar så några finns kvar iaf.. [:o] :D
#14 - 7 januari 2008 14:46
Jag har också aquales turbofilter i tre av mina räkkar. Funkar väldigt bra. Men man får skölja filtermassan ibland eftersom den är så tät så sätts den igen fortare än andra. Men å andra sidan slipper man få in bebisräklingar i pumpen.

Men bästa tips till litet kar skulle jag gissa är ryggsäcksfilter. Någon sorts pumphuvud med tillräckligt finporig filretsvamp i mellanstort alternativt bottenfilter.

Jag har själv aldrig haft problem med att få in räkbebisar i pumarna ens när jag hade andra innerfilter med större öppningar. Däremot följer de gärna med vid vattenbyte. Så det är standard att sätta i proppen i badkaret och först nogrannt syna allt vatten som ska lämna karet. ;)
#15 - 7 januari 2008 15:56
Jag har 2 av dessa mini-ytterfiltrar till mitt 60L.
Eden 501 heter de och kostar runt 30€ från tyskland.

[attach]9683[/attach]

Sedan gillar jag ryggsäcksfiltrarna från Eheim, den största modellen heter Liberty 200 och kostar runt 20€.

[attach]9682[/attach]
#16 - 7 januari 2008 16:01
Ja, och jag tror att det är jättebra för bebisarna att ha filtermassan/patronerna att sitta på och plocka små matrester.. det är ju mycket lättare för dem att hitta mat där i ett välbefolkat kar... ;)
Jag fick in vuxna WP i stora fiskkarets pump... men aldrig crystal konstigt nog :confused: ens när jag hade mitt mindre fiskkar... sen vågade jag ju inte chansa.. jag förlorade 2 wp och räddade 2 så räkätarpumpen åkte ut.. :(

Mina pumpar har jag köpt av Janne på Södermalms Akvarieaffär.. de kallas Cirkulator 350 resp 650. Jag tror att det är samma pump som Aquales Turbo. Som sagt.. om det bara var att de behövde göras rent men de tappar ju effekten så lätt gör inte dina det???
Vilka storlekar på kar har du till resp pump? :D
#17 - 7 januari 2008 16:03
Paatsu skrev:

[attach]9683[/attach]

Sedan gillar jag ryggsäcksfiltrarna från Eheim, den största modellen heter Liberty 200 och kostar runt 20€.

[attach]9682[/attach]

Åh.. de har jag inte sett förrut.. hur hittar du allt??? du är som ett räkuppslagsverk :D sätter du en filterpatron på insugen då?? väsnas inte Eden?? Det känns som om Eden skulle vara precis vad jag letar efter.. du hittar inte räklingar i filterhuset??
#18 - 7 januari 2008 17:06
Jag har filterpatron tagen från ett billifilter, den är ju finporig så inga ynglar kommer in. Fördelen med en stark pump är att fast att filterpatronen sätter igen så klarar pumpen att pumpa några månader till innan man verkligen behöver göra rent. Jag har ju t o m två filter i samma kar så jag tvättar högt ett åt gången.

Samma sak för ryggsäckfiltret från Eheim, den är specad till akvarier från 100-200L och pumpar runt 700L/h, men man kan strypa de, sedan ökar man det igen när det börjar slamma igen i förfiltret.

Eden 501 väsnas inget alls. Betydligt tystare än mina ryggsäcksfiltrarna.
#19 - 7 januari 2008 18:40
Katharina skrev:
Ja, och jag tror att det är jättebra för bebisarna att ha filtermassan/patronerna att sitta på och plocka små matrester.. det är ju mycket lättare för dem att hitta mat där i ett välbefolkat kar... ;)

Jag fick in vuxna WP i stora fiskkarets pump... men aldrig crystal konstigt nog :confused: ens när jag hade mitt mindre fiskkar... sen vågade jag ju inte chansa.. jag förlorade 2 wp och räddade 2 så räkätarpumpen åkte ut.. :(

Mina pumpar har jag köpt av Janne på Södermalms Akvarieaffär.. de kallas Cirkulator 350 resp 650. Jag tror att det är samma pump som Aquales Turbo. Som sagt.. om det bara var att de behövde göras rent men de tappar ju effekten så lätt gör inte dina det???

Vilka storlekar på kar har du till resp pump? :D

Frågade du mig?
Jag tror också att cirkulator och torbo är i princip samma pump, bara med filterkammare och skumpatron till turbon.

Jag har turbo 350 i 42, 42, 54 och 54 liter :) I övriga har jag pumphuvud med grövre mycket större filtermatta. Men där bor inga räkor.....än...
#20 - 7 januari 2008 18:46
Paatsu skrev:
Jag har filterpatron tagen från ett billifilter, den är ju finporig så inga ynglar kommer in. Fördelen med en stark pump är att fast att filterpatronen sätter igen så klarar pumpen att pumpa några månader till innan man verkligen behöver göra rent. Jag har ju t o m två filter i samma kar så jag tvättar högt ett åt gången.

Eden 501 väsnas inget alls. Betydligt tystare än mina ryggsäcksfiltrarna.

Super.. Tack för tipset... Jag tror absolut att jag satsar på ett sådant filter... Tips på bra biofilter (heter det så) som passar räkorna??

Eurydike skrev:
Frågade du mig?

Jag tror också att cirkulator och torbo är i princip samma pump, bara med filterkammare och skumpatron till turbon.

Jag har turbo 350 i 42, 42, 54 och 54 liter :) I övriga har jag pumphuvud med grövre mycket större filtermatta. Men där bor inga räkor.....än...

Ja, det känns som att det är det jag har... Jag har ju räkor även i mitt fiskkar så jag måste ju ha säkert filter i alla kar... ;)
#21 - 8 januari 2008 16:39
Katharina skrev:
Super.. Tack för tipset... Jag tror absolut att jag satsar på ett sådant filter... Tips på bra biofilter (heter det så) som passar räkorna??

Biofilter eller biofiltermedium(filtermaterial). Bra biofilter är de filtrar gjorda i grov filtermattor, finns en guide här i zoopet. Eller en filterhörna med grov filtermatta.

Om du menar filtermaterial så är även filtermattor bra att ha i filtrar. Klippa ner dem i små kuber bara.
#22 - 8 januari 2008 16:47
På bilden du la upp så ser man först en liten filterpatron och sedan ser man som makaroner.. jag har för mig att de kallas så?! men det är precis allt jag vet.. Jag fick med några småstenar till min pump som även innehöll liten mängd kol..

När jag hade frågat på Akvarielagret hur de såg till räkornas skal och de stoppade snäckskal i pumpen, sa de. Men Sonja här på Zoopet menar att den kalk snäckor har inte är samma som räkor använder..
Alltså kan jag lägga någonting speciellt i pumpen som är speciellt bra för räkorna, deras skal eller vatten?? ;)
#23 - 8 januari 2008 17:08
Finns inte dessa ryggsäcksfilter att köpa i Sverige?
#24 - 8 januari 2008 19:39
Katharina skrev:
På bilden du la upp så ser man först en liten filterpatron och sedan ser man som makaroner.. jag har för mig att de kallas så?! men det är precis allt jag vet.. Jag fick med några småstenar till min pump som även innehöll liten mängd kol..

Men Sonja här på Zoopet menar att den kalk snäckor har inte är samma som räkor använder..

Alltså kan jag lägga någonting speciellt i pumpen som är speciellt bra för räkorna, deras skal eller vatten?? ;)

i filtret.. tveksamt...

i vattenpelaren där räkorna är.., räkskal helt enkelt.. , tänk dock på hur mkt vatten du har och hur många räkor du har som kan "äta" dessa räkskal. för mkt é inte bra...
#25 - 8 januari 2008 19:44
surinam skrev:

Jo då finns allt i sverige.
Akvarieshopen.se har blandannat.
#26 - 8 januari 2008 19:49
Jenny054 skrev:
Jo då finns allt i sverige.

Hå hå.. Ska kolla på en gång.. Tackar... ;)
#27 - 8 januari 2008 19:55
Ursäkta mig men jag hittar inte vars jag kan "posta" nya ämnen jag är ny här så hjälp snälla. :D
Är det något mer än att bli medlem jag måste göra?
#28 - 8 januari 2008 20:12
Ante93 skrev:
Ursäkta mig men jag hittar inte vars jag kan "posta" nya ämnen jag är ny här så hjälp snälla. :D

Är det något mer än att bli medlem jag måste göra?

Klicka på forum ovan.
Välj forumets huvudsida.
Välj ämne.
Klicka ovanför inläggen på "ny disskusion".. ;)
#29 - 8 januari 2008 20:16
Paatsu skrev:

[attach]9683[/attach]

[COLOR=DarkRed]Paatsu: [/COLOR]Hmm.. Du råkar inte veta var du hittade dem???

[quote=Jenny054;1072376]Jo då finns allt i sverige.

Jag hittar bara vanliga inne, ytter och luftpumpar... [:o]

Hmm.. Jag är verkligen sämst på att leta.. jag blir superstressad när jag inte hittar och har mycket lätt för att ge upp allt i någon sorts [COLOR=Red]hybris... :eek: [:o] [:o][/COLOR] Om jag kunde få stressutslag så skulle jag få det då!!! :D

Dessutom blir jag avudsjuk på alla som hittar så mycket.. Både på nätet och i verkliga livet... :D
#30 - 8 januari 2008 20:19
Tack så jätte mycket! :D
#31 - 8 januari 2008 20:29
Eden filtrar har jag hittils bara hittat på den tyska ebay och ibland i den internationella.
http://search.ebay.de/search/search.dll?from=R40&_trksid=m37&satitle=eden+501&category0=

Det finns också kinesiska kopior som ska funka lika bra, Boyu tror jag den en av dem hette.

Eden är ett italienskt märke, och enligt dem ska de ha återförsäljare här i Sverige med men har inte hittat nån som säljer de.
#32 - 8 januari 2008 20:31
Katharina skrev:

Jag hittar bara vanliga inne, ytter och luftpumpar... [:o]

Hmm.. Jag är verkligen sämst på att leta.. jag blir superstressad när jag inte hittar och har mycket lätt för att ge upp allt i någon sorts [COLOR=Red]hybris... :eek: [:o] [:o][/COLOR] Om jag kunde få stressutslag så skulle jag få det då!!! :D

Dessutom blir jag avudsjuk på alla som hittar så mycket.. Både på nätet och i verkliga livet... :D

De har ingen kategori för ryggsäcksfiltrar.
http://www.akvarieshopen.com/innerfilter-eheim-innerfilter-c-21_563_65_67.html
#33 - 8 januari 2008 20:38
Paatsu skrev:
Eden filtrar har jag hittils bara hittat på den tyska ebay och ibland i den internationella.

http://search.ebay.de/search/search.dll?from=R40&_trksid=m37&satitle=eden+501&category0=

Det finns också kinesiska kopior som ska funka lika bra, Boyu tror jag den en av dem hette.

Eden är ett italienskt märke, och enligt dem ska de ha återförsäljare här i Sverige med men har inte hittat nån som säljer de.

Tack... [:o] Det kanske finns fler än jag som är dåliga på att leta också och kan ha nytta av den här tråden... :D
#34 - 8 januari 2008 20:40
Paatsu skrev:

Men jag var ju där och letade... :eek: :D
#35 - 8 januari 2008 23:02
Paatsu skrev:

Ett Eden 501 är nu beställt... Min snälla sambo hjälpte mig och vi tampades med tyskan men på slutet kunde man välja svenska t om... Spännande.. som jag förstod får man tillbehören med... frakten var på 11 euro så det blev s:a ca 375 kr... Toppen om det kan rädda räklingar... Jag räknade till 13 stycken nu och det är 3 olika kullar i 3 storlekar.. :D

Återigen.. Tack Paatsu... Jag kan rekommendera Redbee.se för alla räkintresserade, utöver den här länken klart... ;)
#36 - 9 januari 2008 17:25
Lutar mot ett Aqua el filter till 54l:P
#37 - 15 januari 2008 11:57
Katharina skrev:
Ett Eden 501 är nu beställt... Min snälla sambo hjälpte mig och vi tampades med tyskan men på slutet kunde man välja svenska t om... Spännande.. som jag förstod får man tillbehören med... frakten var på 11 euro så det blev s:a ca 375 kr... Toppen om det kan rädda räklingar... Jag räknade till 13 stycken nu och det är 3 olika kullar i 3 storlekar.. :D

Återigen.. Tack Paatsu... Jag kan rekommendera Redbee.se för alla räkintresserade, utöver den här länken klart... ;)

Pumpen är nu installerad.. Det är ett himla drag i karet nu, räklingarna flyger med litegrann ;).. den gamla pumpen går än och jag tänkte låta bli att göra rent den så ofta så att filterpatronen blir full av godsaker till räklingarna..

Jag drog på en gammal filterpatron på insuget till den nya pumpen så det ska bli spännande att se om det håller räklingarna borta, insugssilen är lite platt och inte helt rund medan hålet i filterpatronen är runt.. Men om räklingarna kommer in så lär man väl hitta dem bland "makaronerna".. :D :D

I dessa 11 euro fraktkostnad ingick att få den till dörren så det var ju prisvärt... Den snabba leveransen var ju ett stort plus också, 5 dagar...
***** stjärnor på att handla av Zoo Royal, hittade dem som sagt via Patsuu´s tips på tyska ebay.. länk ovan.. ;)
#38 - 15 januari 2008 12:23
Toppen Katharina, hoppas det går bättre med räkynglarna nu.

Jag skrev precis klar min artikel om de olika filtertypen som jag har testat till räkakvarier.
http://www.redbee.se/artiklar/filter-till-rakakvarium/
Bilagor:
#39 - 15 januari 2008 12:32
Det var en kanon sida du har skrivit om filtertyper.
#40 - 15 januari 2008 12:44
Super Johnny...
Dock undrar jag över bioboll och filterhörna???
För oss amatörer så är bilder underbart eftersom man inte kan benämningen på allt... :) Ibland inte ens funktionen.. [:o]
#41 - 15 januari 2008 13:11
Har också lagt en beställning.......
#42 - 16 januari 2008 00:09
Borde inte de gamla bottenfiltren vara bra i ett räk-akvarium? Yngelsäkra och man slipper ljudet från luftpump om man driver det med cirkulationspump. Visst, de är tydligen inte lika effektiva i sin rening som ytterfilter men jag måste säga att de nya nano-ytterfiltren inte ser ut att ha så värst mycket filterkapacitet heller. Billifilter borde väl inte heller ha så särskilt stor kapacitet heller och ändå brukar det funka bra med räkor så länge inte belastningen är för stor.

Jag kommer testa med bottenfilter, drivet av cirkulationspump, i mitt räkakvarium när jag fått hem grejorna. Skulle det bli katastrof återkommer jag här. ;)
#43 - 16 januari 2008 13:33
Peterhaack använder bottenfiltrar till sina räkkar så det borde inte vara några problem, men jag brukar ha någon slag av bränt jord som bottensubstrat så det skulle aldrig funka för mig.

Jo, ska nog lägga till en bild på en filterhörna.
#44 - 16 januari 2008 13:51
Paatsu skrev:

Jag kan inte hitta att pumpen går att skruva ner?! Det kanske är lite väl mycket ös i karet.. Räklingarna har gömt sig mer eller mindre helt och de vuxna sitter inte alls så mycket i växterna längre utan mest på trärötterna... Som kan förstod på anvisningen så skulle den här pumpen inte gilla slangklämma heller... Jag skulle kanske ha velat ha lite mindre tryck.. Eller vänjer de sig?? ;)

#45 - 16 januari 2008 14:04
Du kan rikta spraybaren uppåt om du tycker det är för mycket tryck. Vill du ha ännu mindre så kan du t o m rikta den så den sprutar på rutan den sitter fast på.
#46 - 16 januari 2008 14:07
Paatsu skrev:
Du kan rikta spraybaren uppåt om du tycker det är för mycket tryck. Vill du ha ännu mindre så kan du t o m rikta den så den sprutar på rutan den sitter fast på.

Ha ha... Kan man gå in och radera ett inlägg??? Det där var ju lite väl pinsamt... [:o]
Jag kan bara skylla på att jag är ledig tis-tors och har gått in i något relaxat flumstadie... :D :D
Återigen.. Tack.. ;)
#47 - 16 januari 2008 16:42
Paatsu skrev:

Nu är den riktad mot bakväggen... Alla kom fram direkt.. (Hmm de artemia, det kan ha varit därför)...
Det fungerade iaf super... ;)
#48 - 16 januari 2008 17:06
jag kör med botten filter i mitt kar,är väldigt nöjd än så länge..verkar hålla rent bra och går tyst och fint =) står i sovrummet så det är ju att föredra då ;)
Bilagor:
#49 - 18 januari 2008 12:05
surinam skrev:

Södermalmsakvarieaffär har ryggsäcksfilter inne, två storlekar tror jag.
#50 - 19 januari 2008 08:27
funkar ett sådant här filter (består av en hel filterpatron)??????
http://www.cyberzoo.se/index.php?act=viewProd&productId=45
#51 - 19 januari 2008 12:10
classekoi skrev:

om du vill att dina räkor skall åka karusell helatiden så....
#52 - 19 januari 2008 12:27
1600L/H är kanske i häftigaste laget, men det finns ju mindre.
#53 - 19 januari 2008 12:53
det beror väl på storleken på karet!! dessutom så har det med mindre flöde så liten filterpatron! jag brukar satsa på ca 20ggr karets storlek det har jag kvar sedan malperioden!!!
#54 - 19 januari 2008 14:36
classekoi skrev:

Men det ser ut som att filterpatronen sitter i en behållare?! Det är ju det som inte går för då åker de in där och dör... De dras ju till filtret för att det sitter så mycket godsaker i filtret... :)

classekoi skrev:
det beror väl på storleken på karet!! dessutom så har det med mindre flöde så liten filterpatron! jag brukar satsa på ca 20ggr karets storlek det har jag kvar sedan malperioden!!!

Ja, jag brassade på ganska bra i mitt 60 L räkkar och då såg jag hur räklingarna flög omkring och räkorna gömde sig på undersidan av träroten.. :D Då hade jag ett dåligt fungerande innerfilter 350 L som säkert inte har mer än hälften nu när det är lite skitigt och så nya ytterfiltret på 300 L.. Patsuu tipsar om det ytterfiltret här på tråden. ;)
#55 - 19 januari 2008 14:42
jag har en cirkulationspump men jag har en vanlig filtermatta som jag har trätt på röret för insuget på den.
#56 - 21 februari 2008 19:28
Katharina skrev:
Pumpen är nu installerad.. Det är ett himla drag i karet nu, räklingarna flyger med litegrann ;).. den gamla pumpen går än och jag tänkte låta bli att göra rent den så ofta så att filterpatronen blir full av godsaker till räklingarna..

Jag drog på en gammal filterpatron på insuget till den nya pumpen så det ska bli spännande att se om det håller räklingarna borta, insugssilen är lite platt och inte helt rund medan hålet i filterpatronen är runt.. Men om räklingarna kommer in så lär man väl hitta dem bland "makaronerna".. :D :D

I dessa 11 euro fraktkostnad ingick att få den till dörren så det var ju prisvärt... Den snabba leveransen var ju ett stort plus också, 5 dagar...

***** stjärnor på att handla av Zoo Royal, hittade dem som sagt via Patsuu´s tips på tyska ebay.. länk ovan.. ;)

Är det bara att installera den i det svenska elnätet eller är det något man måste tänka på?
#57 - 21 februari 2008 19:53
Mona skrev:
Är det bara att installera den i det svenska elnätet eller är det något man måste tänka på?

Den var bara att installera!!!
#58 - 21 februari 2008 20:48
Perfekt, då slår jag till direkt :)
#59 - 22 februari 2008 17:05
Katharina skrev:
Ja, jag brassade på ganska bra i mitt 60 L räkkar och då såg jag hur räklingarna flög omkring och räkorna gömde sig på undersidan av träroten.. :D Då hade jag ett dåligt fungerande innerfilter 350 L som säkert inte har mer än hälften nu när det är lite skitigt och så nya ytterfiltret på 300 L.. Patsuu tipsar om det ytterfiltret här på tråden. ;)

Har du filtret stående på samma höjd som akvariet eller under det? Visst borde det påverka utflödet om filtret står under akvariet och får pressa upp en högre vattenpelare, eller tänker jag fel?
#60 - 12 mars 2008 19:23
Här är räksäkra filtertråden... :D
#61 - 12 mars 2008 19:24
Mona skrev:
Har du filtret stående på samma höjd som akvariet eller under det? Visst borde det påverka utflödet om filtret står under akvariet och får pressa upp en högre vattenpelare, eller tänker jag fel?

Jag har det stående på samma bänk... Sorry, missade din fråga.. Nästa gång kan du skicka ett meddelande istället om jag inte svarar.. ;)
#62 - 15 maj 2008 10:37
Ni med sådana där ryggsäcksfilter eller ytterfilter, hur gör ni så att räkorna inte knatar ut?

Jag har läst om billifilter på många olika ställen men blir inte klok. Jag har nu en lite miniinnerpump som följde med akvariet, som jag köpt begagnat. Har ingen aning om vad det är för märke men man kan ställa det via en blå knapp i tre olika lägen och så sitter det en liten lucka på framsidan och där innanför sitter filtrer. Den är ganska kraftig i sitt utflöde men vad den gör för filternytta vet jag inte för jag har aldrig haft ett så dåligt akvarium. Så nu vill jag hitta ett annat alternativ för filter, helst något inte allt för dyrt eftersom det här akvariet är ett litet projekt.

Akvariet är på 25 liter så att sätta dit ett ryggsäcksfilter verkar lite mycket men sådant där billigfilter verkar inte dumt. Har hittat det här http://www.pwss.se/product.php?productid=1893&cat=30&page=1 men finns det fler sorter? Vilket är i så fall det som funkar bäst?

Jag har sett ett på Hornbach här i Göteborg, det fanns bland luftpumparna och jag tror att det är ett billigfilter men är inte säker. HUr vet jag om det är det? Själva filtret var mer runt som en boll. Någon som vet om det filtret jag menar på hornbach är billifilter och om det är bra?
#63 - 26 maj 2008 08:50
Är det ingen som vill svara på mina frågor. Det där ytterfiltret ser väldigt smidigt ut men jag kan inte tyska och känner ingen som kan det heller. Jag måste verkligen hitta ett fungerande filter till mitt lilla 25-liters för snart funkar inget i det. Fiskarna mår urselt men inte räkorna.

Annons