Räksäkert filter.

#1 - 7 juni 2007 16:56
Har haft problem med att hitta ett räksäkert filter då djuraffären här nyss har byggt om och har det ganska rörigt. Hittade nu någon butik på internet, men eftersom jag inte kan så mycket om akvarier behöver jag fråga om råd.

Funderade först på bottenfilter, men det blir kanske lite rörigt att få in i ett redan inrett och bebott akvarium. Men annars, kan det fiúnka, eller är det räkosäkert?

Hittade annars ett annat innerfilter, länken dit är: http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/3992. Vad tror ni om det, kan man ha det till räkor?
#2 - 7 juni 2007 18:03
Ett billifilter fungerar bra, men det ska kopplas till en luftpump vilket låter alldeles för mycket för min smak. Jag använde tidigare ett litet innerfilter från fluval som jag räksäkrade med en nylonstrumpa. För något år sedan bytte jag till ett ryggsäcksfilter. Det fungerar toppenbra i räkakvarier! Här i Stockholm finns såna i flera olika akvarieaffärer, men du kanske bor ngn annanstans i landet?
Edit: Jag såg att du bor i Skåne. Någon i dina trakter kanske kan tipsa dig om var du kan hitta ryggsäcksfilter.
#3 - 7 juni 2007 18:09
Uh. Luftpumpar har jag, men jag har bara använt en av dem vid ett tillfälle, och min mamma höll på att bli tokig. Hur ska jag övertala henne till det här?

Jag har en pump med nylonstrumpa nu, men den blir ständigt igensatt och jag är rädd att det blir för lite rörelse i vattnet. Det luktar verkligen skumt när man tar bort locket.
#4 - 7 juni 2007 18:11
Kan man skada luftpumpen om man virar in den i en massa handukar?
#5 - 7 juni 2007 19:15
maria_ skrev:
Kan man skada luftpumpen om man virar in den i en massa handukar?

Jag tror det kan bli för varmt för pumpen om du lindar in den.
#6 - 7 juni 2007 19:36
Mamma Mias tips...

Fungerar bra så vitt jag kan se än så länge iaf... Jag hade en pytteliten gammal pump som jag köpte en stor filterpatron av Janne i Södermalms Akvarieaffär för hela 30 kr :D Klippte upp hålet i filtret och trädde i hela pumpens filterbehållare i.

Kanske inte så himla snyggt men fungerar bra eftersom den lilla pumpen har ställbart flöde och nya räkkaret bara är 60 L, vill ju inte ha någon storm...

Annars har jag Circulator 650 till mitt 250 L kar och det ska finnas ett 350 tror jag det var som är lagom till 100-150 L.. Man kan ju rikta utblåset emot bakväggen så om det är lite för stormigt också..
#7 - 7 juni 2007 21:20
Jag kör med Eheim Aquaball innerfilter, dom verkar vara hyfsat räksäkra och dödstysta! :) jättenöjd med det!
Den kan jag också tipsa om rygsäcksfilter och bottenfilter borde också bara perfekt!
Trä bara en nylonstrumpa över insuget eller sätt på en bit finporig filtermatta, så att inga räkor sugs in i pumpen! Detta behövs ej till Eheim innerfilter, men det är säkrast att ha fin filtermatta i innerfiltret, så att man ytterligare säkrar räkorna.

Annons