Räksäker filterpump

#1 - 26 januari 2008 23:19
Ja jag ska nu skaffa en filterpump som skall vara säkert att ha i kar med räkor och yngel. Alla filter jag kan hitta på marknaden har en kassett eller underdel i plast. Jag vill ha ett filter där nederdelen är enbart filtermatta om du/ni förstår vad jag menar, inte som filter i en låda eller kassett. Har sett på vissa zooaffärer att de har dessa filter men aldrig kommit mig för att kolla så väldigt noga på dem för att se märke/modell osv. Någon som förstår vad jag menar och vet var man kan få tag på detta? [:)]
#2 - 26 januari 2008 23:26
Hej Fridas,

Det finns tråd med lite tips på räksäkra filter här: http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=105490

Jag har även en artikel som handlar om de olika filtertyperna jag har testat med räkor:
http://www.redbee.se/artiklar/filter-till-rakakvarium/
#3 - 27 januari 2008 06:27
Fridas- Brilliant filter kör jag med iallafall.
Vet att elite också tillverkar luftdrivna skumfilter både med en och två skumpatroner.
Det ända man behöver då är ju luftpump.
Beror lite på hur stort akvarium ditt akvarium är.

Om det är större så skulle jag rekommendera aquaels turbofilter.
Det har en fin skumpatron ner till och sen en filterkorg uppetill med keramikrör.
Aquael Turbofilter 650

Annars kan man ju köra med cirkulationspump AquaClear Powerhead 30 och köpa en filtermatta o trä på den på själva insugsröret.

Samtliga jag nämnt tror jag finns på www.pwss.se eller www.guldfisken.se

Annars så brukar de flesta djuraffärer ha någon variant av AquaEl turbofilter.

Finns även så kallade hangon filter som har en lite filtersvamp på insugsröret.
#4 - 27 januari 2008 07:54
firefox75 skrev:

Finns även så kallade hangon filter som har en lite filtersvamp på insugsröret.

mje..., det brukar aldrig ingå svamp på insuget utan det är något man sätter dit i efterhand.
iaf. på alla dom jag har köpt..
#5 - 27 januari 2008 09:39
http://www.pwss.se/product.php?productid=3424&cat=618&page=1

här är tips på ett bra och säkert filter, det finns i mindre storlek än den jag länkade till men det va bäst bild på filtret i den storleken ;)
#6 - 28 januari 2008 13:27
Tusen tack för all hjälp!
#7 - 28 januari 2008 14:01
Om jag skulle köpa Aquael Turbofilter, vilken modell ska jag då ha till ett 54L kar?
#8 - 28 januari 2008 14:03
Jag har Aquael Turbofilter 350 i mina 54 med räkor. Räcker lagom tycker jag. Så inte räkorna virvlar iväg all världens väg :)
#9 - 28 januari 2008 15:54
Okej, då ska jag nog testa en sådan pump. Tack för hjälpen!
#10 - 23 september 2009 18:02
Rycker upp denna halv gammla tråd, jag undrar om det är någon som vet om Aquael turbofilter väsnas någonting? Jag har nämligen akvariet i sovrummet och funderar på att beställa ett.
#11 - 23 september 2009 19:28
dalmatin skrev:
Rycker upp denna halv gammla tråd, jag undrar om det är någon som vet om Aquael turbofilter väsnas någonting? Jag har nämligen akvariet i sovrummet och funderar på att beställa ett.
Det är väldigt tysta filter tycker jag! Den största modellen (1100) har också en keramisk axel och är mycket tyst för en pump i den storleken, väldigt prisvärd:) ett tips för att göra 1100.an ännu tystare är att sätta ett av de medföljande förlängningsrören på det relativt korta utblåset, detta skapar ett litet motstånd och pumpen blir då så gott som ljudlös!

Annons