räkrom - vanliga frysta räkor

#1 - 26 juli 2009 18:39
Testade idag att ge rom från vanliga frysta ICA-räkor till fiskarna i mitt 720.

Jag kan lova att det blev en succé!:D

Men hur nyttig/skadlig är denna räkrom för fiskarna egentligen?:confused:
#2 - 26 juli 2009 19:34
Har oxå gjort det och mina malawis älskade det! Mern som sagt är ju en hel del salt i det så har bara gjort det någon gång, men skulle vara kul ocg veta vad alla fisk-gurus här säger om det
#3 - 26 juli 2009 20:04
Det är utmärkt foder.
#4 - 27 juli 2009 21:49
Håller med Azur.
Det är ett bra foder för både små och stora fiskar är mina
erfarenheter. Bara man matar med viss måtta är inte sältan något problem. Sötvattensfisk har ju i regel ändå problem med att bibehålla joner, så så länge man inte "övermatar" med salt föda kan man nästan se det som att man hjälper fiskarna med att få i sig o behålla dessa joner, så mata på bara. En del akvarister använder sig även av fiskrom och då oftast torskrom eftersom det är enkelt att få tag på.
Bilagor:
#5 - 28 juli 2009 21:05
Rooster skrev:
Håller med Azur.

Det är ett bra foder för både små och stora fiskar är mina

erfarenheter. Bara man matar med viss måtta är inte sältan något problem. Sötvattensfisk har ju i regel ändå problem med att bibehålla joner, så så länge man inte "övermatar" med salt föda kan man nästan se det som att man hjälper fiskarna med att få i sig o behålla dessa joner, så mata på bara. En del akvarister använder sig även av fiskrom och då oftast torskrom eftersom det är enkelt att få tag på.

Romen borde väl ha osmotisk salthalt dvs 0.9 % så det är väl ingen fara. Pellets därimot innehåller ibland 2 % salt, så det borde isf vara mer farligt.
#6 - 16 augusti 2009 08:46
Det kan rimligen inte vara något problem med salt i räkäggen.
Med tanke på hur många som matar med räkmix (som består av samma frysa "salta" räkor) så skulle ju ett problem upptäckts förlänge sedan.
Men som med allt så är ju lagom bäst. Både för oss och för fiskar.

/viggen_l
#8 - 24 april 2010 17:30
ruskar liv i tråden :)

Mina firrar fick rom idag och hej vad det tog slut fort.
ALLA var intreserade, dvs guppy, molly och Barb.
Räkmixen är det annars bara barben som äter.
#9 - 1 maj 2010 07:37
Hej jag undrar en sak jag har malawi fiskar och jag undrar kan man köpa rom i burk och ge dom typ abbas rom eller har man petat i en massa tillsatser i den romen

och kan man ge dom vilken rom som helst eller måste det vara någon vis typ
#10 - 1 maj 2010 09:22
ett sätt kan vara att lägga rommen i vatten något dygn och dra ur saltet, sen är det bara att köra. Bättre foder finns knappast
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 1 maj 2010 09:51
platoman skrev:
ett sätt kan vara att lägga rommen i vatten något dygn och dra ur saltet, sen är det bara att köra. Bättre foder finns knappast

Håller med om att det är så man skall göra för att få rent den rom som ligger i burk.

Dock håller jag inte alls med om det du skriver om att bättre foder finns knappast
dels så är det ett relativt fett foder som ger feta onaturliga fiskar om man matar mycket med det
dels så är det inte helt lämpligt att använda som huvudfoder till extremt herbivora arter
dels så skitar det fakiskt en hel del
dock så är det ett utmärkt uppmatningsfoder för magra fiskar och dels så får det yngel att växa extra snabbt.

Så fodret har både för och nackdelar, men som komplementfoder funkar det rätt bar till de flesta arter.

Själv matade jag förr (när jag hade odlade och hade mycket fisk) rätt mycket med rom (fast då var det fiskrom) som jag köpte in ca. 50 kg åt gången av en fiskare.
Bilagor:
#12 - 1 maj 2010 10:05
Håller med om att det är så man skall göra för att få rent den rom som ligger i burk.

Dock håller jag inte alls med om det du skriver om att bättre foder finns knappast

dels så är det ett relativt fett foder som ger feta onaturliga fiskar om man matar mycket med det

dels så är det inte helt lämpligt att använda som huvudfoder till extremt herbivora arter

dels så skitar det fakiskt en hel del

dock så är det ett utmärkt uppmatningsfoder för magra fiskar och dels så får det yngel att växa extra snabbt.

Så fodret har både för och nackdelar, men som komplementfoder funkar det rätt bar till de flesta arter.

Själv matade jag förr (när jag hade odlade och hade mycket fisk) rätt mycket med rom (fast då var det fiskrom) som jag köpte in ca. 50 kg åt gången av en fiskare.

Hej så vilken rom i burk ska jag köpa till mina fiskar då jag har malawi golden

Jag hade tänkt att bara ge lite rom till helgerna och resten av dagarna så blir det malawi mat i fling format
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 1 maj 2010 10:07
walak skrev:
Hej så vilken rom i burk ska jag köpa till mina fiskar då jag har malawi golden

Som sagt, jag har aldrig matat med rom i burk (utan enbart den naturella råvaran) så jag kan inte uttala mig i ämnet. Dock så leta efter någon som är så naturell som möjligt.

Dock tycker jag nog att att räkmix (där gärna lite rom kan ingå) i längden är en bättre kost för golden än ren rom
#14 - 1 maj 2010 10:18
så är det... och visst ska firrarna ha också annat än rom.
#15 - 1 maj 2010 10:19
Idag fick mina fiskar sitt lördagsgodis, räkrom :d Mycket uppskattat:D

Jag brukar pilla bort rommen från sånna räkor man äter när det är romsäsong och frysa ner detta och ge mina fiskar nån gång ibland, ungefär varje vecka. Jag ger detta bara komplement till det vanliga fodret.
#16 - 1 maj 2010 10:21
Men finns det något annat man kan köpa i en vanlig affär som är lite lyxigare att ge dom för idag har jag lite svårt att komma till en zoo butik.
#17 - 1 maj 2010 10:33
köp en bit rå fisk och hacka fint.... och ang räkrommen så kan jag säga att det sällan blir nåt kvar över till fiskarna efter att jag mumsat klart...:)
#18 - 1 maj 2010 10:39
platoman skrev:
köp en bit rå fisk och hacka fint.... och ang räkrommen så kan jag säga att det sällan blir nåt kvar över till fiskarna efter att jag mumsat klart...:)

ok vilken typ av fisk ska det vara ??
#19 - 1 maj 2010 10:40
vill du lyxa till det så köp marulk...:)
#20 - 1 maj 2010 10:58
Å herre gud vad ni skämmer bort era fiskar (ang att köpa lyxigare rom på burk till dom), måste ju bete sig som paris hilton där nere :S
#21 - 1 maj 2010 16:26
Jag brukar ge lite rom och smulad räka varje gång det är räkor till middag här hemma, väldigt uppskattat. :)
#22 - 19 september 2010 11:06
Hej :) jag testade oxå att ge mina fiskar ( några guppys,tetror,malar och segelfens molly ) räkrom när vi senast åt räkor i familjen. de älskade och verkade uppskatta lite variation :) men är det ok om man fryser in rommen och ger det till dem vid andra tillfällen???
tacksam för svar =) .
#23 - 19 september 2010 12:34
Går det att ge rom till små fiskar som drottningrasboror eller är det för stort för dem?
#24 - 19 september 2010 13:24
Ett tips ang. att mata med räkrom: se upp med räkben i rommen. Jag har förlorat fisk pga att bitar av räkben fastnat i munhålan; benen har borst och taggar som kan fungera som hullingar och hindra fisken från att spotta ut benet.

Drottningrasboror tar säkert räkrom utan problem.
#25 - 19 september 2010 13:45
Intressant tråd!

Är ju själv nybörjare på detta här!
Brukar ge mina malawisar lite blandat med Räkor som jag strimlat och är det då rom på dem så får de det med.
Gjorde ett försök till mix i förgår hehe tror de blir bra.. enda nackdelen jag kan se är att det blir väldigt "dimmigt" i karet en stund efteråt!
Mixade ner hela räkor med en hel del gröna ärtor bara.. Hoppas det skall funka, de verkar nöjda iaf!

Har en fråga om Tillsatser!
Har för mig jag läst något om detta.
någon som har erfarenhet som kan detta får gärna ge tips på bra "Räkmix" alltså ett recept!
#26 - 3 augusti 2011 17:34
Ruskar lite liv i en gammal tråd eftersom jag vill delge mina erfarenheter angående utfodring med räkrom.:)

Kortfattat: Räkrom verkar trigga till lek hos både apistos, tetror och corys åtminstone hemma hos mig. Då har de fått räkrom max en gång i veckan och ett par dagar efteråt händer det saker i karen. Vore intressant att prova mata dem oftare med räkrom men har ännu inte testat.

Annons