Räkparty i ytterfiltret

#1 - 10 januari 2007 17:31
Jag tänkte bara skriva en gång till: Räkyngelsäkra era filter :)

Jag har mina CR-räkor i ett ca 120-literskar med ett gammalt Eheim ytterfilter med en totalvolym på behållaren på ca 1.2 liter.
Insuget har jag stoppat djupt ner i en rätt stor filtermattebit som jag skurit ett litet hål i. jag tyckte jag var riktigt ordentligt och filtret omöjligt att komma in i.

Idag satt jag och kollade in i den mörkgröna filterburken och funderade på om det var dags för någon slags rensning så småningom. Då för jag se en räka som simmar förbi inne i filterbehållaren, ovanför "makaronerna" men under filtersvampen.
Jag kikar lite till och ser att det är fler än en, dessutom ser jag några längst ner, under det undre gallret som är under makaronerna.

När jag öppnar filtret möts jag av en glad syn... fem fina ca 2 cm CR dansar fram under filtersvampen och tre lite mindre har party längst ner.

Dom måste ju ha krypit genom filtermattebiten när dom var pyttesmå och de fem översta har krypit genom alla makaronerna också.

Snacka om liten vattenvolym, men extemt bra filtrering ;)
#2 - 10 januari 2007 17:47
Nästan som mina corydoras sterbaiyngel jag hitta i ett ytterfilter ju :)
#3 - 10 januari 2007 20:12
Jag hittade också 2 st, i stort sett vuxna, Cr i mitt ytterfilter för ett tag sedan. Tyvärr så klarade de inte flytten tillbaka till sina kompisar i det "stora akvariet". Dessa sötnosar måste också ha levt sitt liv i filtret sedan de var jättesmå eftersom jag aldrig använder det filtret utan kör "tekniklöst" i alla mina 3 räkakvarium.

Nästa gång låter jag ev räkor gå kvar i filtret då detta verkar vara den miljö som de är uppväxta i, vem vet kanske blir det en ny art av filterräkor??

:p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :
#4 - 10 januari 2007 21:15
hur räksäkrar man filtret?

två borta nu...

vår pump sitter i akvariet...
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/juwel-rekord-svart-p-2655?osCsid=0f9a44635c59579ca2a77109447b6cc9

har ett juwel rekord 110 liters med pumphuset i akvariet

det är skåror längst ner och högst upp...kan de tagit sig in där?
och hur sjutton får jag isåfall ut dem:D
och hur säkrar man?
#5 - 11 januari 2007 07:21
Diwa skrev:
hur räksäkrar man filtret?

det är skåror längst ner och högst upp...kan de tagit sig in där?

och hur sjutton får jag isåfall ut dem:D

och hur säkrar man?

Precis den typen av filter har jag med i mitt Aquatic Nature. Jag har täckt med blå filtermatta och har små filter som håller den på plats. Inte snyggt, men förhoppningsvis inga/färre bäbisar i filtret...

Jag efterlyser åxå bättre idéer hur man löser problemet.
#6 - 11 januari 2007 10:44
Ja sen är det väl så att alla räkyngel kryper förhoppningsvis inte in i filtret så några borde klara sig.
Just innerfilter ser ju olika ut och om det inte är för mycket drag i filtret och ynglen inte kommer in till impellern kan dom säkert krypa både in och ut ur filtret.
Men mitt ytterfilter skulle dom aldrig kunna komma ut ur igen.

Annons