Räkors kapacitet som algätare och städare

#1 - 1 juni 2006 06:50
Hej! First time poster long time reader (eller nå't i den stilen ;) )

Hursomhelst: Har ett litet 60 liters akvarium med citrontetror, rosentetror och två små (vad heter dom nu på svenska? Engelska: Clown Louches) Jag vet att de kommer att bli för stora, de är lånade av en kompis och är ca 4 cm nu. Vi behövde en bottenstädare... Ska lämna tillbaks dom när den är på väg att bli för stora.

Hursomhelst, tänkte ersätta dessa med räkor, klarar två räkor att hålla algerna borta (med hjälp, naturligtvis ;) ) men vilken sort är bäst om man går efter härdighet och flitighet i den ordningen?

Tack på förhand
/Stefan
#2 - 1 juni 2006 06:59
Det är väldigt svårt att säga hur många räkor du behöver. Det beror på hur stor tillväxten är och den kan skilja avsevärt mellan olika akvarium, även över tiden. Amano använder 1 räka per 4 liter vatten i sina kar. Det tycker jag iof är en ren överdrift.

Angående sorter så är nog amanoräkan den mest effektiva, men körsbärsräkan är snyggare och mycket lättare att föröka. börja med 3-5 stycken och kompletera om det behövs.
MVH
Magnus
#3 - 1 juni 2006 07:11
(Tänker lite för mig själv)... Så en räka, om man ska räkna enligt de gamla (inte speciellt korrekta formlerna) "1 cm per..." för att inte överbestycka, kan räknas som en halv fisk? eller mindre? Vet inte riktigt hur tillväxten blir än, akvariet är nytt (ett antal veckor) och vi har inte märkt några stora tillväxter än (vi har ju ingen algätar alls nu, bara städpatrullen ;) ). Men fyra räkor = två fiskar i 4-5 cm klassen kanske?
#4 - 1 juni 2006 08:27
Ja, det räknar du som du vill. Det vilktiga är att filtret är dimentionerat till djurmängden.
MVH
Magnus
#5 - 1 juni 2006 08:31
Jo, det förstås!

Nu till den gamla vanliga frågan på det här forumet: var finns det antingen Cherry eller Amano i Uppsala eller Enköping? (Jag vet att vår lilla zoobutik i E-köping är ett skämt när det gäller fisk, men någon som odlar Körsbärsräkor hemma kanske? Vore hemskt praktiskt att slippa åka till Uppsala eller västerås (eller Stockholm) om det fanns någon...
#6 - 1 juni 2006 08:36
Problemet med räkor som "algätare" är ofta att de har tillgång till annat foder. Det kan vara att de går med fisk som inte äter upp allt foder eller att man matar för mycket så att räkorna hinner ta fiskmat. Eller att man själv stödmatar räkorna väl mycket.

Min erfarenhet är den att de föredrar vanlig fiskmat före alger och att de måste "svältas" lite för att de skall äta av algerna. Eller så måste man helt enkelt ha väldigt många räkor på en relativt liten yta. Jag har odlingskar på 75 liters med ca 100-150 körsbärsräkor i varierande storlek ( med bra filter och automatiskt vattenbyte) och då håller de fullständigt rent från alla sorters alger trots att de får mycket extra foder. De har dock svårt att hålla rutorna rena så en Ancistrus som sällskap funkar bra. Det låter mycket men faktum är att det inte ser överbefolkat ut, förutom när de får mat och samlas på samma fodertablett.....

Daniel
#7 - 1 juni 2006 08:51
Lite som en myrinvasion under vattnet då? :)

(Min erfarenhet, förresten är att det du skriver brukar vara samma för de flesta algätare oavsett om de är räkor eller ej).
#8 - 1 juni 2006 12:14
Kan inte minnas att jag skrivit om andra algätare än räkor, men du får gärna utveckla din kommentar i så fall. Förstår inte riktigt om du är ironisk eller om du håller med mig :)

Jag försöker bara ge ett bra svar på en bra fråga.

Två räkor räcker normalt inte för att hålla rent (möjligen om det är fullvuxna Amano och de inte får annan mat).

Duktigast på min topplista är:
1. Amano
2. Körsbär
3. White pearl
4. Grönräka
5. Humlaräka
6. Tigerräka

av de sorter jag har och som går att få tag i i Sverige, genom de flesta välsorterade akvariebutiker eller privat.

Daniel Gullberg, Nyköping
#9 - 1 juni 2006 15:06
Är det bara för att städa bort alger du vill ha något. Så tycker jag zebrasnäckan är helt oöverträffad. Men räkor är ju förstås lite roligare att titta på. Zebrasnäckor äter inte fiskfoder...jo de kan ta av malmat typ potatis eller squasch.
#10 - 1 juni 2006 20:48
[quote=guineapig]Kan inte minnas att jag skrivit om andra algätare än räkor, men du får gärna utveckla din kommentar i så fall. Förstår inte riktigt om du är ironisk eller om du håller med mig :)

Jag försöker bara ge ett bra svar på en bra fråga.

Två räkor räcker normalt inte för att hålla rent (möjligen om det är fullvuxna Amano och de inte får annan mat).

Duktigast på min topplista är:
1. Amano
2. Körsbär
3. White pearl
4. Grönräka
5. Humlaräka
6. Tigerräka

av de sorter jag har och som går att få tag i i Sverige, genom de flesta välsorterade akvariebutiker eller privat.

Daniel Gullberg, Nyköping[/quote]

Vad jag menade var att om man ger dom för mycket mat (fiskar, i allmänhet) brukar även algätarna överge algätandet och bli bortskämda fiskmatsätare ;)

Tack för listan! Jag vet att det inte räcker, det var det jag menade med "få hjälp" (Från mej).

/Stefan
#11 - 1 juni 2006 20:48
[quote=Eurydike]Är det bara för att städa bort alger du vill ha något. Så tycker jag zebrasnäckan är helt oöverträffad. Men räkor är ju förstås lite roligare att titta på. Zebrasnäckor äter inte fiskfoder...jo de kan ta av malmat typ potatis eller squasch.[/quote]

Ett ord: Koppar... :(
#12 - 1 juni 2006 21:52
Ajdå, har du koppar i vattnet? Även räkor är känsliga för koppar.
#13 - 2 juni 2006 03:51
Jag vet faktiskt inte hur mycket JAG har, det enda jag vet är att den "lokala" fiskbutiken (i uppsala) inte kan ha sniglar inne pga deras kopparhalt, men deras räkor är friska.
Det gör att jag är ngt begränsad i mitt urval av sniglar och snäckor eftersom jag inte har tid att ge mig av långt därifrån, tyvärr. (Jobbar i Uppsala, bor i Enköping).
#14 - 2 juni 2006 08:15
[quote=Avilan]Jag vet faktiskt inte hur mycket JAG har, det enda jag vet är att den "lokala" fiskbutiken (i uppsala) inte kan ha sniglar inne pga deras kopparhalt, men deras räkor är friska.
Det gör att jag är ngt begränsad i mitt urval av sniglar och snäckor eftersom jag inte har tid att ge mig av långt därifrån, tyvärr. (Jobbar i Uppsala, bor i Enköping).[/quote]

Om du med din lokala fiskbutik menar Akvariehobby, så beror hans kopparproblem på en ombyggnation av vattenledningarna i huset, så det borde i alla fall inte påverka hos dig. Han sa också att det började bli bättre när jag var där i höstas, så det borde finnas hopp... Du kan ju be honom ta hem räkorna och hämta dem när "fiskbilen" kommer, då behöver han inte ens koppa i dem hos sig ju...
#15 - 2 juni 2006 08:28
Jag hade faktiskt tänkt be honom beställa hem "reker" idag. Pratade med honom om sniglar i förra veckan och hans kommentar var "vi har gett upp, vi lyckades aldrig få dom att må tillräckligt bra".
#16 - 2 juni 2006 09:11
Fler frågor då: Hur små räkor kan man ha med dessa fiskar (citron- och rosentetror). Kan man införskaffa unga körsbärsräkor (de ligger väl runt 1 cm?) eller blir dom mumsmums?
#17 - 2 juni 2006 13:41
Det låter som ett skrovmål. Större tetror kan vara mycket rovgiriga.
MVH
Maagnus
#18 - 11 juni 2006 17:47
Hittade denna tråd om räkor och har LITE funderingar kring dessa. Jag har 100l med blandade tetror skulle räkor passa där som algätare? Vilken är tillräckligt stor för att inte bli mat? Jag har sorgmantel/ flagg/ fantom och glödbandstetror. Min man såg en räka vid havet idag och då sa jag att man kan ha räkor (sötvattens) i akvarie och började fundera lite att jag kanske skulle ha...
#19 - 11 juni 2006 19:38
Amano borde ju gå bra i alla fall, om dom inte är väldigt små när du köper dom.

Annons