Räkorna dör? akut!

#1 - 1 december 2009 19:06
Städade för ca 4 timmar sedan räkakvariet och nu ser jag atta körsbärsräkorna rycker ett par gånger och sedan faller ner död?

Vad fan är det för fel?
#2 - 1 december 2009 19:09
Svårt att säga kloraminer, kopparutfällning eller något sådant låter ju troligt.
#3 - 1 december 2009 19:25
Vad kan jag göra innan alla dör?
#4 - 1 december 2009 19:28
Bör jag flytta fisken som bor där? (kampfisk)
#5 - 1 december 2009 19:36
Har du bytt i något mer akvarie med samma resultat? Har du tillsatt något nytt vatten beredningsmedel?
#6 - 1 december 2009 19:39
Nej, det var bara det här jag städade idag. Städade de andra igår utan att ngt liknande hände.

Det enda nya i akvariet idag är växterna, långa själkar med fina smala blad snabbväxande.
#7 - 1 december 2009 19:44
Har tappat upp lite vatten från ett annat akvarie nu i en plastlåda som jag flyttar över alla levande räkor i, men även de dör. Försent att göra något?

Min enda stolthet är påväg åt h*lvete [:-84][:-115][:-118]
#8 - 1 december 2009 19:46
Sköljde du växterna innan du satte i dom vissa växter kan ha varit i kar som är doserade med växtgödning som inte är "räksäker".
#9 - 1 december 2009 19:51
Nej, det gjorde jag inte :( Men jag gjorde vattenbytet efter att ha satt i växterna så så mycket borde inte ha blivit kvar?

tom min amanoräka har börjat rycka nu, den har hängt med i 3 år också ska den dö på det här sättet
#10 - 1 december 2009 20:02
Tråkigt låter som det måste vara något som de inte tål alls.
#11 - 1 december 2009 20:08
en del växter besprutas med gift för att hålla borta insekter när dom odlas fram. därför bör man alltid skölja växterna väl innan man stoppar dom i karet. du har inte använt nåt när du rengjorde som du inte använt innan?
#12 - 1 december 2009 20:17
Nej, inget annat än när jag brukar rengöra annars. Fångar fortfarande ryckande räkor men alla verkar dö efter en stund när de hamnat i plastlådan.

Jag är helt hysterisk just nu och vet inte vad jag ska göra

Fast det gick ju både snäckor och yngel i det karet där växterna plockades... kanske de inte är lika känsliga?

Själv har jag ju använt både PMDD och EC till detta karet hela tiden utan att märka något på räkorna.
#13 - 1 december 2009 20:23
ok. är nog som lillfrasse sa då, att det är kloraminer eller koppar. bägge delarna är ju snabb död för de flesta räkor :(
#14 - 1 december 2009 20:26
Fast de som nyligen börjat rycka och som jag lyckats slänga i plastlådan med bra vatten lever ännu, borde inte även de dö?

Hur ska jag förvara dem under natten då? de kan väl inte gå ihop med de döda?
Och törs jag använda växterna i samma räkkar igen?
#15 - 1 december 2009 20:40
Hur bör jag göra med växterna nu över natten?

De kvarvarande döda räkorna kommer ju börja ruttna, ska växterna vara kvar i karet över natten eller bör de flyttas till en hink? isåfall, räcker det med vanligt kranvatten?

Hur gör man bäst för att få bort de döda räkorna från gruset? köpa nytt grus?
#16 - 1 december 2009 20:50
låt växterna va i bara. låt de räkor som lever va i hinken över natten. spola vatten en bra stund ikväll, fyll sen upp spannar med vatten som får stå över natten och lufta. töm vattnet ur karet imorgon ta bort växterna och skölj dom väl sen i med dom igen plocka bort liken så gott det går i med vattnet från hinkarna och beredningsmedel vänta en timme och sen i med räkorna. så hade iaf jag gått tillväga. finns kanske andra åsikter??
#17 - 1 december 2009 20:57
Ska jag låta kamphanen gå kvar i karet eller ska jag flytta honom till platyakvariet? (ahn får då gå i en sk yngelbox)
#18 - 1 december 2009 21:12
jag hade nog flyttat han tills imorgon...
#19 - 1 december 2009 21:34
Sådär nu är han flyttad också.

Kollade igenom skicket på räkorna i plastlådan och det är faktsikt inte så många som dött... troligen upp till 15 st som lever iaf, trodde alla skulle vara döda. Får se hur de mår imorgon, de har börjat kvickna till lite. Dock är de fortfarande sega.
#20 - 1 december 2009 21:47
vad är det för räkor?

Jag vet och har erfarit att red crystal räkor är häpnadsväckande känsliga mot pmdd.
Doserade pmdd utan att göra vattenbyte och typ 15 av 30 räkor försvann.
Nu har jag bara en kvar efter flytt och ytterligare en pmdd dos.
Kanske är det som spökar? det är ju koppar i nutriSI och räkor är bevisligen känsliga mot just koppar.
#21 - 1 december 2009 22:06
Körsbär.

Tror inte att det är det som spökar. Då jag har använt samma mått och bytt samma mängd vatten hela den tid jag doserat med pmdd.

Vad det än är så är det inte kul :(
#22 - 1 december 2009 22:18
Cabomba aquatica heter växterna jag köpte förresten...
#23 - 2 december 2009 08:09
Det är antagligen växtgift du har råkat ut för, hade affären inte varningsskylt att växterna kan vara besprutade tycker jag du ska tala med dem om det.

Vissa växtodlingar andvänder besprutningsmedel, det är inte särskilt farligt för fiskar och inte heller för sniglar vad jag har förstått men tar just kål på räkor, min affär har en varningsskylt att man bör hålla deras växter i ett räkfritt akvarium till en början så jag är inte helt säker på att tvättande av växterna är garanterat att hjälpa.
#24 - 2 december 2009 17:56
Ringde dem idag och de hade ingen koll på om de var besprutade eller så. Jag berättade även igår när jag köpte växterna att de skulle vara till mitt räkkar.

Har bytt ut allt grus nu då det idag luktade värre än en grisfarm. De flesta räkor som var helt "döda" igår har faktiskt kvicknat till så lite räkisar har jag kvar.

Har nu fyllt upp akvariet med moget vatten från 120 l. Dock är det en gulvit/orange dimma i karet som jag inte får bort, troligen av det nya gruset. Har inget filter i karet heller så vet inte hur jag ska få bort den?
#25 - 2 december 2009 20:13
Tvättade du det nya gruset innan? om du gjort det borde den lilla dimma som blir kvar lägga sig men vänta med att släppa tillbaka något förren den gjort det, vet inte hur det är med räkor men fiskarna brukar inte tycka om grusdammet.
Bilagor:
#26 - 2 december 2009 21:17
Ja, tvättade gurset innan. Har släppt tillbaka räkorna nu trots att det fortfarande är lite dimma kvar. De verkar inte ha några problem med det.
#27 - 2 december 2009 22:28
MEN F-N!!!!

Nu dör de igen, måste ju vara växterna, var inget fel före innan jag köpte dem [:(!]

Hur sjutton gör jag nu? vågar ju inte sätta in de överlevande i detta kar igen. Men samtidigt kan det ju vara något smittsamt så kan inte heller sätta in de överlevande i mitt 54 l. Kan de överleva i en plaslåda en längre tid? om någon överlever...

Så himla arg jag är på mig själv just nu som utsätter mina räkor för detta :mad:
#28 - 3 december 2009 07:53
såja såja, lungt och fint, det viktigaste är att ta det lugnt, när jag får katastrofer gör jag det alltid värre genom att stressa upp mig och göra fel.

Har du tagit ur växterna? lägg dem i en hink eller något med vatten någonstans där solen når dem så klarar de sig.

Jag antar att du inte har något extra akvarium men kanske en vanlig luftpump och en hink? ge dem litet växter från ett annat akvarium att krypa runt på så de kan ta det lugnt och få litet gömställen och täck gärna hinken så det är mörkt. Om du har det normalt varmt hemma borde du klara dig utan doppvärmare för tillfället.

Hade du något annat i akvariet? om det var växterna och de var besprutade kan det inte smitta.

Du har redan städat hela akvariet men ta och byt vattnet igen, har du så du kan kontrollera vattenvärdena? det kan inte vara de stora vattenbytena? rengjorde du filtret när du städade?
#29 - 3 december 2009 12:48
Triana skrev:
såja såja, lungt och fint, det viktigaste är att ta det lugnt, när jag får katastrofer gör jag det alltid värre genom att stressa upp mig och göra fel. Precis så gör jag med. Är helt förstörd.

Har du tagit ur växterna? lägg dem i en hink eller något med vatten någonstans där solen når dem så klarar de sig. Nej, växterna är kvar. Men räkorna får gå i en plastlåda med javamossa, de få som fortfarande lever.

Jag antar att du inte har något extra akvarium men kanske en vanlig luftpump och en hink? ge dem litet växter från ett annat akvarium att krypa runt på så de kan ta det lugnt och få litet gömställen och täck gärna hinken så det är mörkt. Om du har det normalt varmt hemma borde du klara dig utan doppvärmare för tillfället. En plastlåda som används till fiskarna har jag, däri går räkorna nu. Står i ett varmt rum där temp. ligger på ca 22-23 grader. De är även täckta med Dock har jag ingen luftpump men byter vatten 1 dl vatten /dygn.

Hade du något annat i akvariet? om det var växterna och de var besprutade kan det inte smitta. Nej, bara växterna, det nya gruset och en rot som legat där från start.

Du har redan städat hela akvariet men ta och byt vattnet igen, har du så du kan kontrollera vattenvärdena? det kan inte vara de stora vattenbytena? rengjorde du filtret när du städade? Ska jag ta rent kranvatten då? vet inte om jag vågar släppa tillbaka räkorna igen. Fast det är ju samma vatten i alla 3 tankarna. Borde inte ha varit de stora vattenbytena. Jag har inget filter i detta kar, men har kommit fram till att det skumgummifilter med tillhörande luftpump ska införskaffas.

Såg nu att min ort är med på Kloramin-listan. Kan det ha med saken att göra?
#30 - 3 december 2009 12:52
gickan_87 skrev:
Såg nu att min ort är med på Kloramin-listan. Kan det ha med saken att göra?

Det kan det mycket väl ha. Köp vattenberedningsmedel som tar hand om kloramin, så fixar det sig nog.
#31 - 3 december 2009 13:17
Fast... har ju inte hänt ngt liknande tidigare...
#32 - 3 december 2009 19:52
Hej!

Läste precis ditt mail, vad bra att det gick bra med transporten. Och att han färgat ut så tyder ju på att han trivs :) Jag ser fram emot bilder!!

Men ang dina räkor: Jag läste igenom allt du skrivit och funderar på om det kanske beror på vattnets kvalitet. Ni har vanligt kommunalt vatten där du bor? Kan det vara så att mängden av kemiska tillsatser och vad vad dom använt i vattnet på vattenverket har ändrats markant? Jag vet att det kan svänga ibland, men som du skriver att det funkat bra tidigare och problemet uppstått plötsligt i samband med vattenbytet. Ring och fråga på vattenverket!

Lycka till!
#33 - 3 december 2009 19:57
:)

Jag tror att balansen redan var på gränsen eftersom jag inte hade något filter i. När sedan kamphanen kom ner i det så blev det en överbelastning + att jag böt mer vatten än vanligt. Men nu ska det inhandlas ett filter såfort jag får tid att åka till affären.
Men jag kan ju ringa och höra med vattenverket ändå :)
#34 - 8 december 2009 10:12
Hoppas det ordnar sig snart! Så trist när man har ny fisk och inte kan fixa det snabbt så man bara sen kan sitta och titta, beundra naturens verk :)

Lycka till!

Annons