Städade för ca 4 timmar sedan räkakvariet och nu ser jag atta körsbärsräkorna rycker ett par gånger och sedan faller ner död?
Vad fan är det för fel?
Triana skrev:såja såja, lungt och fint, det viktigaste är att ta det lugnt, när jag får katastrofer gör jag det alltid värre genom att stressa upp mig och göra fel. Precis så gör jag med. Är helt förstörd.
Har du tagit ur växterna? lägg dem i en hink eller något med vatten någonstans där solen når dem så klarar de sig. Nej, växterna är kvar. Men räkorna får gå i en plastlåda med javamossa, de få som fortfarande lever.
Jag antar att du inte har något extra akvarium men kanske en vanlig luftpump och en hink? ge dem litet växter från ett annat akvarium att krypa runt på så de kan ta det lugnt och få litet gömställen och täck gärna hinken så det är mörkt. Om du har det normalt varmt hemma borde du klara dig utan doppvärmare för tillfället. En plastlåda som används till fiskarna har jag, däri går räkorna nu. Står i ett varmt rum där temp. ligger på ca 22-23 grader. De är även täckta med Dock har jag ingen luftpump men byter vatten 1 dl vatten /dygn.
Hade du något annat i akvariet? om det var växterna och de var besprutade kan det inte smitta. Nej, bara växterna, det nya gruset och en rot som legat där från start.
Du har redan städat hela akvariet men ta och byt vattnet igen, har du så du kan kontrollera vattenvärdena? det kan inte vara de stora vattenbytena? rengjorde du filtret när du städade? Ska jag ta rent kranvatten då? vet inte om jag vågar släppa tillbaka räkorna igen. Fast det är ju samma vatten i alla 3 tankarna. Borde inte ha varit de stora vattenbytena. Jag har inget filter i detta kar, men har kommit fram till att det skumgummifilter med tillhörande luftpump ska införskaffas.