Räkorna dog

#1 - 18 juli 2007 16:22
Hittade 2 döda malyngel igår, tog upp dom o bytte lite vatten.
Hittade två döda körsbärsräkor idag.
PH 7,5-8
nitrit nästan noll
KH 5

det enda jag gjort är att lägga på ett lysrör till, annars är allt som det har vart.

Vad tror ni?
#2 - 18 juli 2007 17:11
Utav 10 räkor finns 4 kvar. Dom andra 6 har dött på två dagar. Alla som hade rom har dött, tror det var 4 utav dom som hade rom.
Vad är det som händer?
#3 - 18 juli 2007 18:34
för snabb inkoppning, nånting i vattnet...
#4 - 18 juli 2007 19:28
Vänta lite och prova igen...

Försök att sänka PH lite med torkade alkottar, ek eller bok löv, trärötter..

Skölj eventuella nya växters rötter en gång till och se till att få bort vadden, någon här på Zoopet pratade om gödningsmedel/kemikalier i nya växter..

Vänta tills nitriten är borta så karet är i balans ordentligt... Men jag fattar inte en sak, har du nitrit fast att karet har varit igång en tid?? Du menar inte nitrat???
Har för mig att Sonja har pratat om lite lägre KH än 5, typ 4, men är inte säker..
Jag är lite skeptisk emot alla tillsatser så jag kör naturellt men vi har diskuterat det här på Zoopet och det är många som har räkor och t ex Aqua Safe... Men inte salt, har jag läst här på Zoopet..

Körsbärsräkor är enkla så någonting är fel, vänta lite och försök ändra på några misstänkta grejer så borde det funka sen... Men har de börjat att dö så är det ingen idé att du köper flera nu!!! Lycka till att hitta felet ;)
#5 - 18 juli 2007 19:47
Det är ett yngelakvarium så ja mater mycket o byter vatten ganska ofta.
Men de var nog ingen nitrit för de var nästan inte synligt att de var färgat i provet.

Det enda jag har ändrat det sista är ljuset, bar vatten i en ny hink när jag fyllde upp efter vatten bytet jag gjorde innan dom började dö. Kanske var nått med den.
Det var bara dom med rom som dog oxå.
#6 - 18 juli 2007 19:51
kollat tempen i karet ?
#7 - 18 juli 2007 20:05
kollat tempen i karet ?

Håller med Intercepter. Det va en post ganska nyligen om en doppis som stigit i höjden (38'c) och bokstavligt, kokat fisken.
#8 - 18 juli 2007 21:03
Ja, tempen och nitraten...

Jag har satt 27 grader som en gräns för mig själv när jag ska gripan in och kyla vattnet med PET:s men vid 27 grader simmar romstinna honor upp till ytan när jag byter vatten så det är nog inte så mycket syre i vattnet misstänker jag... Har fått lära mig att när tempen stiger sjuker syret...

Om du matar mycket så kan det vara nitrat i karet.. Jag har mer nitrat i mitt överbefolkade lilla räkkar än i det stora karet så jag byter 25-30% 2 ggr i veckan ungefär.. ;)
#9 - 18 juli 2007 21:25
Oki, nä varmt är det inte. Har ingen aning vad som kan ha orsakat detta. Har haft räkorna i en månad ungefär så de var ju inte det att dom var ny köpta heller.
#10 - 18 juli 2007 21:28
Oki, nä varmt är det inte. Har ingen aning vad som kan ha orsakat detta. Har haft räkorna i en månad ungefär så de var ju inte det att dom var ny köpta heller.

Nitrat, tror jag..
#11 - 18 juli 2007 22:45
Hur blir man av med det då?
Nitrit kommer väll först, när bakterierna som ska bryta ner skiten inte finns.
Nitrat kommer väll efter men ja vet inte varför riktigt.
Var 27 grader i karet när jag vände termometern så jag såg ordentligt, hällde i några liter kallt vatten, drog ur doppisen, släckte och tog av täckglasen.
#12 - 19 juli 2007 15:57
Nitrat är sannolikt inte problemet men hinken du använder används den BARA till akvariet?
#13 - 19 juli 2007 16:12
Katharina skrev:
Försök att sänka PH lite med torkade alkottar, ek eller bok löv, trärötter..

Mandelblad ska funka väldigt bra också, men de växer inte i Sverige så de kostar.
#14 - 19 juli 2007 20:01
ant. koppar ur rören när du fyllde på vatten, du spolade väl ur ordentligt ?.. eller tog du första slatten?
#15 - 23 juli 2007 21:53
Det var en nyköpt hink, och jag sköljde ur den.
Men tror nog att det var värmen ändå ja, för dom nån skrev tidigare så räckte det med 27 grader för att alla honor med rom skulle dö.
Varför är dom känsligare?
Dom som hade dött var väldigt skarpa i färgerna.
Mina palettyngel var o käkade på den ena döda innan jag tog bort den, såg sen att dom terroriserade dom 3 levande räkorna ja hade kvar. Jag fick flytta paletterna, antar att dom fick för sig att alla som såg ut så gick att äta på.
#16 - 23 juli 2007 22:30
När jag förlorade romstinna honor var vid nitrat...

Du får leta dig fram.. Har du tester??? Har du kollat nitrat??? Om du använder dina egna sinnen, lukt och syn, ser det ofräscht ut eller luktar ofräscht... Jag har luftfilter i det lilla räkkaret och jag upptäckte när jag hade förlorat några romstinna honor att filtren var skitiga och behöver sköljas ur (gör det i skitit akvarievatten, speciellt bland räkorna för räklingarna sitter gärna på filtren så du hittar dem i hinken sen) minst en gång i veckan... Det visste jag inte innan!!! ;)

Sen bytte jag lite mer vatten och rotade lite mer i sanden, hos mig är det smuts i sanden men jag har engelsk sjösten så det släpper igenom lite mer också än fint grus...

Sen slutade jag att ge några som helst tillsatser, inte ens Aqua Safe och efter det har jag inte förlorat någon hona... Du måste leka lite dektektiv!!! :D Lycka till

Annons