räkor tillsammans med fiskar - erfarenheter

#1 - 2 oktober 2007 19:11
Hej!

Jag skulle gärna vilja höra lite om folks erfarenheter av att hålla olika räkor, framförallt Caridina- och Neocaridina-arter och former såsom Crystal Red, Cherry Red m.fl. tillsammans med fiskar.

Skulle gärna vilja ha svar på följande:

1. Vad håller/höll du dina räkor tillsammans med för fiskar?

2. Hur har det funkat? Har du märkt av att dina räkor blivit skyggare än när du hållit dem för sig själva? Har några räkyngel överlevt till vuxen storlek? Några andra problem du stött på?

Vet att detta säkert har tagits upp i "Räkiga fakta"-tråden, men eftersom den är så enorm så är det svårt att hitta det man söker, så därför valde jag att starta en ny tråd om detta omdiskuterade(?) ämne.

Tacksam för svar.

Gustav
#2 - 2 oktober 2007 19:28
1. I Crystalburken går dom med lite Endlers och Vildguppy. Och i Neocaridina/Babaultiburken går lite andra räkor med Galaxy (Celestichthys margaritatus).

2. Funkar fint i båda burkarna, guppysarna kniper nog en och annan individ men dom har gott om gömställen och guppy är ju inte världens snabbaste fisk.

//C
#3 - 2 oktober 2007 19:37
Jag har haft:

Endlers, dom rörde inte räkorna alls såvitt jag kunde se

Galaxer, dom tar troligtvis yngel men rör inte dom vuxna dock klarar sig en del yngel i ett tätplanterat kar

Rosentetror, dom tar yngel, men dom vuxna lär sig snabbt att inte simma omkring och se ut som mat. ;)

Kubotaier, dom blev väldigt tjocka så dom käkade troligtvis en del yngel

Corydoras och ancistrus, inga probs där, dom rör inte räkorna alls
#4 - 2 oktober 2007 19:45
Tack så mycket för era svar :) endlers låter bra, de är väldigt fina.

fler får gärna del med sig av sina erfarenheter!
#5 - 2 oktober 2007 20:47
Boraras maculatus och körsbärsräkor=tror det försvinner en del yngel men det är enormt tätplanterat så många klarar sig också.
Boraras brigittae och Caridina sp.Tiger=massor av tigeryngel klarar sig så jag tror inte dom tar speciellt många räkyngel. Men det karet är också enormt tätplanterat.
#6 - 2 oktober 2007 20:54
Jag har haft endlers, platy, gul fjärilciklid, kakaduaciklid och eldstjärt tillsammans med mina Crystal.. Fungerar jättebra (cikliderna är bort nu)... En hemlis tror jag är att fiskarna är nya och räkorna inbodda eller alla på en gång.. Jag tror att det kan vara svårare om en större fisk är inbodd att stoppa i räkor.. Allt är mat som kommer ner, tror de... Men om de vänjer sig vid karet och räkorna samtidigt.. Min Kakaduahanne var ganska gammal när jag köpte honom så åldern spelar ingen roll men som sagt, räkorna fanns där när han flyttade in...

Det blir inte så många räklingar... En här och där.. Jag har 250 L som inte är överbefolkat och mycket växter... Har man litet och öppet kar så lär det inte bli så många kvar...

Räkorna gömmer sig mycket mer när det är fisk i karet men de spatserar runt och tar t om ett simtag ibland även i stora karet... Man får ju så attans mycket räkor till sist om man har dem själva så ska man inte avla så... :D
#7 - 2 oktober 2007 20:54
Caridina multidentata (Amano): Har funkat med all jag testat, inklusive dvärgciklider (Neolamprologus brevis & Teleocichla sp.). Övrig fisk de gått med inkluderar platies, diverse tetror, små gobies, batikgrönling (Mesonoemacheilus triangularis), ancistrus, siamesisk algätare, småbarber... Inga problem nånsin.

Körsbärsräka: Har gått bra med (har klarat att föröka sig framgångsrikt med) Aspidoras multiradiatus, Corydoras pygmaeus, Corydoras schultzei, Dvärgkardinal, Otocinclus, Ancistrus, Microrasbora erythromicron, samt Batikgrönling.
Går inte så bra med: Pelvicachromis taeniatus (de äter upp alla yngel och unga räkor, men verkar inte ta vuxna körsbär).

Macrobrachium sp., en cirka 4 cm stor oidentifierad Macrobrachium-räka: dödade och åt upp alla fiskar mindre än ungefär en guppy i storlek. Hade förstås inga problem att freda sig mot t.ex. dvärgciklider heller.
#8 - 2 oktober 2007 20:59
Juste glömde storräkan, Macrobrachium sp. numera 15cm. Åt upp ett stim kardinaltetror, sin artfrände och höll praktbotierna på avstånd.

//C
#9 - 2 oktober 2007 21:05
Juste glömde storräkan, Macrobrachium sp. numera 15cm. Åt upp ett stim kardinaltetror, sin artfrände och höll praktbotierna på avstånd.

//C

Mördarräkan menar du.. :D :D
#10 - 3 oktober 2007 05:12
Jag har körsbärssräkor i alla mina kar. Alla har hunnit blivi vuxna :) har palettciklider,guldbarber och guppy å lite ålar :P
#11 - 3 oktober 2007 07:31
Mina körsbär går med ett stim smycketetror av tre olika sorter. De förmerar sig ständigt! Crystal Red går med Microrasbora erythromicron, Galaxy, Sundadanio Axelrodii och ottosar. Inga problem med de vuxna där - men de får inga ungar, så tydligen tuggar någon av firarna i sig räklingar. Tigrarna går me dvärgkardinaler och det är samma sak där - inga räklingar men de vuxna mår bra. Och slutligen mina humleräkor, går med en yttepytte liten rasbora, som är MINDRE än räkorna. Alla räkor oavsett fisksort de går med, är orädda, tampas om maten och spatserar omkring helt öppet.
#12 - 3 oktober 2007 18:57
kul med så många som svarat! :) och fler får gärna fylla på med sina erfarenheter, intressant att höra.
#13 - 3 oktober 2007 19:44
Jag har körsbär,Crystal Red och Amano tillsammans med en kampfisk och några endlers, funkar fint några små räkor har säkert blivit mat men nu simmar de omkring och kamfiskhanen bryr sig inte ett dugg.
#14 - 3 oktober 2007 20:02
Jag har haft Körsbär, Crystal, blue neocaridina och amano med ett gäng neontetror och en ancistrus mal. Hade en liten gibbiceps några dagar också tillfälligt. Alla verkade tycka det va helt okey. Nu har jag därmot flyttat neontetrorna till ett annat kar då jag ska ha babyboom med räklingar så vill inte riskera någonting.
#15 - 4 oktober 2007 15:17
Jag la ner en halvvuxen kakaduaciklidhane till mina körsbärsräkor. Jag trodde inte att han skulle ta de fullvuxna räkorna. Men han tog dem också.

En kompis kampfiskhane tag hans vuxna körsbärsräkor.
#16 - 4 oktober 2007 18:20
Måns skrev:
Jag la ner en halvvuxen kakaduaciklidhane till mina körsbärsräkor. Jag trodde inte att han skulle ta de fullvuxna räkorna. Men han tog dem också.

En kompis kampfiskhane tag hans vuxna körsbärsräkor.

Hur stort akvarium har du... Min var fullvuxen när jag stoppade ner den i mitt 250 L kar och den lät bli både Crystal och Körsbär.. :)
#17 - 4 oktober 2007 18:39
Min kampfiskhane stoppade iaf i sej körsbärsräkor för 150 spänn. Vet inte hur gamla de var(mina första och enda hittils)
#18 - 4 oktober 2007 19:07
Vi gjorde samma misstag - kampfisken Edgar åt körsbär för dryga hundringen, men fan fin i färgen blev han efter det :)

//C
#19 - 4 oktober 2007 20:08
Vi gjorde samma misstag - kampfisken Edgar åt körsbär för dryga hundringen, men fan fin i färgen blev han efter det :)

//C

Ha ha, du behöver inte titta på film, du har värsta seriemördarna i dina kar.. :D :D Mina ciklider var inte bättre, när endlershonorna ynglade så stod de blixtstilla bland flytväxterna i dagar efter och fångade alla små stackare som kikade ut... :( Men nu har jag inga massmördare kvar och massor av yngel.. :D

Är det ingen som har fått Black Molly att fungera med räkor??? Jag är sååå sugen på dem men rädd att de ska äta upp alla mina småttingendlers och vuxna räkor... [:o]
#20 - 5 oktober 2007 06:58
Jag hade ju mina Amanos i mitt ena kar ett tag, där jag hade Platys, guppys, Ancistrus bara då för tillfället, men dom spatserade omkring rätt öppet, nån guppy tittade på dom, men sen brydde dom sig inte, men numera bor alla mina räkor i ett eget kar..

Var lite lugnare så, men Amanosarna är väldigt framåt och modiga tycker jag, mina körsbär är ju visserligen mycket mindre, men då räkorna kom ner tillfälligt i ett yngelkar med platyyngel, satt körsbären mest gömd under en rot.. även om det var amanosarna som ynglen var mest nyfikna på och undrade om dom gick att äta, men dom hoppade bara undan eller kaxade sig lite, så brydde sig inte fiskarna sen om dom :)

Men körsbären mådde inte bra, men ja, dom var bara där 1 dag typ tills jag fått räkkaret uppstartat.. Sen blev dom glada :)
#21 - 5 oktober 2007 17:41
Intressant tråd detta. Sammanfattningsvis finns det någon liten fisk som har möjlighet att reproducera sig själv på egen hand utan att innebära ett problem för de räkarter som det är tänkt också ska reproducera sig i karet?

Det hade varit kul med en liten firre i karet, gärna något åt sebrafiskhållet som rör sig mycket i de övre vattenlagren. Får väldigt gärna föröka sig lätt och mycket utan att mumsa i sig småräkor.

Galaxyrasboran var ju urtjusig och liten, samt verkar yngla lätt. Hur funkar den med räkor? Verkade ju som om den kunde mumsa i sig några småräkor. Många nog att det blir ett problem eller? Hur pass lätt ynglar den här fisken av sig spontant? Nyfiken :)

MVH
/Jens
#22 - 5 oktober 2007 21:52
Min erfarenhet av galaxyna är att dom är väldigt hungriga, båda på räkyngel och egen rom och yngel.
#23 - 5 oktober 2007 22:10
Tråkigt att höra, de var ju väldigt fina... Då blir det Dvärgkardinal istället tror jag. Av vad jag har läst verkar den vara tämligen harmlös och lättlekt. Återstår bara att se om någon grossist råkar ha den hemma. Någon som håller den här fisken med räkor eller utan för den delen?

MVH
/Jens
#24 - 3 november 2007 17:10
Kör körsbärsräkor med Black Molly, Neontetror och Otocinclus. Inga problem där. (men jag får inga räkbebisar)
Innan hade jag även Fjärilsciklider i karet. Då såg man inte räkorna särskilt ofta. För så fort de visade sig jagade fjärilarna bort räkorna!
#25 - 3 november 2007 17:12
Jag har dem med tigerräkor, och där blir det inga räkbebbar.

Zybeer skrev:
Tråkigt att höra, de var ju väldigt fina... Då blir det Dvärgkardinal istället tror jag. Av vad jag har läst verkar den vara tämligen harmlös och lättlekt. Återstår bara att se om någon grossist råkar ha den hemma. Någon som håller den här fisken med räkor eller utan för den delen?

MVH

/Jens
#26 - 3 november 2007 17:33
fille97 skrev:
Kör körsbärsräkor med Black Molly, Neontetror och Otocinclus. Inga problem där. (men jag får inga räkbebisar)

Innan hade jag även Fjärilsciklider i karet. Då såg man inte räkorna särskilt ofta. För så fort de visade sig jagade fjärilarna bort räkorna!

Åhh, vad glad jag blir.. Då blir det kanske mollys här när jag har fått bort tarmmasken jag har för tillfället i karet...
Mina fjärilar rörde inte räkorna... De tog bara fiskyngel... Efter en babyboom så lät de även ynglen vara så att jag tror att hemligheten är vanan... individen och lite tur :D
#27 - 27 november 2007 10:37
Någon som har sett Dvärgkardinal hos någon grossist? Söker med ljus och lykta men utan framgång...

MVH
/Jens
#28 - 27 november 2007 12:44
Zybeer skrev:
Någon som har sett Dvärgkardinal hos någon grossist? Söker med ljus och lykta men utan framgång...

MVH

/Jens

Akvarieteknik har den då på sin lista i alla fall..
#29 - 27 november 2007 13:59
oaken skrev:
Akvarieteknik har den då på sin lista i alla fall..

Var då? Såg abra vanlig Kardinal eller har jag missat något?

MVH
/Jens
#30 - 27 november 2007 14:01
Såg den precis! Nu är det till att lägga en beställning snabbt som attan :)

MVH
/Jens
#31 - 27 november 2007 22:02
Zybeer skrev:
Såg den precis! Nu är det till att lägga en beställning snabbt som attan :)

MVH

/Jens

Åh vad kul, vad bra att du hittade den. Nu får du en pigg och trevlig liten fisk som blir rasande vacker när den vuxit till sig lite.
#32 - 28 november 2007 14:49
hur funkar det med sebrafiskar med räkor skulle i så fall vara "inkörnings piloter" till mitt ev. räkkar men funkar det med vuxa i hela tiden? har även sebrafiskbebisar som kanske kan vara bra storlek till karet då om dom överlever.. (om jag köper ett kar..)
lite luddigt men men../sting
#33 - 28 november 2007 15:09
Nu har jag inte haft sebrafiskar själv, men håller inte dom sig uppe i ytan hela tiden? Jag skulle gissa att det kan funka, om du har gömställen för räkyngel och räknar med att alla yngel inte klarar sig. Dom vuxna kan också vara lite mer skygga i början innan dom blivit fler.
Men kanske någon annan testat?
#34 - 28 november 2007 16:10
sting skrev:
hur funkar det med sebrafiskar med räkor skulle i så fall vara "inkörnings piloter" till mitt ev. räkkar men funkar det med vuxa i hela tiden? har även sebrafiskbebisar som kanske kan vara bra storlek till karet då om dom överlever.. (om jag köper ett kar..)

lite luddigt men men../sting

Jag har haft zebra fisk och även kopparbarb med räkor. Med zebrafiskarna blev räkorna ganska skygga, de jagade räkorna litegrann. Åt nog en hel del räkyngel. Men inte så det inte blev fler räkor i alla fall.
Inte det ideala om man vill ha sina räkor framme mycket skulle jag säga, men det går.
#35 - 28 november 2007 18:10
Hm... kopparbarberna går väl långt ner i karen? Hade du dom samtidigt med sebrorna och räkorna?
Egentligen förstår jag inte varför man måste ha fisk tillsammans med räkor. Fst jag har iofs lite "miniborarasfirrar", det funkar.
#36 - 28 november 2007 18:22
jag har sebrafiskar hemma i mitt "stora" akvarie men då blir dom bara innkörnings piloter i fall jag köper mig ett räkkar.. hur tror ni att det fukar med yngel tillsammans med räkor(typ 2-3 cm) ev. yngel sebrafiskar, palletciklider och molly yngel?
#37 - 28 november 2007 18:24
Nej det var inte samtidigt. Zebror först, men jag tyckte de var lite för PÅ räkorna så de fick flytta och så kom kopparbarberna i. Det gick bättre men inte lysande kanske heller. Fick dock kopparbarbyngel i karet när jag senare flyttade dem.
Jag hade dessa stim sedan tidigare så det var därför. Tyckte det var kul med något som simmar lite också. Sen håller ju fisken räkorna på lite normal nivå. Körsbärsräkor är värre än kaniner...

Nja jag har ganska mycket rötter och växter i karet så där var kopparbarberna inte så himla långt ner i regionerna faktiskt utan lite överallt. Zebrorna är ju ganska mycket i övre lagren oavsett akvarieinredning. Utom vid lek då förstås.
#38 - 28 november 2007 18:27
sting skrev:
jag har sebrafiskar hemma i mitt "stora" akvarie men då blir dom bara innkörnings piloter i fall jag köper mig ett räkkar.. hur tror ni att det fukar med yngel tillsammans med räkor(typ 2-3 cm) ev. yngel sebrafiskar, palletciklider och molly yngel?

Jag har haft många yngel ihop med mina räkor och det har gått jättebra.
Zebrafisk, kopparbarb, svärdbärare, guppy, sajicaciklid...
Man jag flyttar iofs ynglen när de börjar bli stora.

Annons