Dags för ett nytt litet projekt
Är bara i planeringsstadiet än så länge så vill ha många ideer från utomstående:)
Ska köpa en byrå från IKEA ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50121250 ) som jag tänkt ställa ett styck 37l akvarium samt 1 eller 2 terrarium på.
Akvarium:
I akvariet tänkte jag ha mörkt bottenmaterial en större redwood-rot ett gäng mossbollar och ett gäng räkor. Har inte bestämt mig för vad för typ av räkor än men såg att någon här på forumet hade grön/gula räkor som var riktigt fina. Så kanske några såna tillsammans med crystal red.
Terrarium 1:
Vill ha en spindel i ett terrarium på ca.30x30x30.
Har kollat på Chromatopelma cyaneopubescens och Grammostola rosea men vet inte om man ska välja efter snällhet eller utseende.
Grammostola rosea är lättare att hantera men inte alls lika färgstark.
Chromatopelma cyaneopubescens skvätter gärna hår men spinner en helvetes massa nät vilket jag fastnat för, har sett terrarium som är näst intill helt täckta med väv och det är väldigt läckert.
Terrarium 2:
Har kollat på argentinsk horngroda (Ceratophrys ornata) som är en väldigt fascinerande groda med väldigt vackra färger som inte är allt för svårskött. Tillverka en fin bakgrund med ett ordentligt gömställe i och en fylla med mossa eller torv.
Har funderingar på att bygga terrariumen själv men vet inte riktigt hur jag ska göra det isf. Kan få tag på glas billigt men det är kanske billigare att köpa begagnat ändå. Fast då blir det ju svårt att få alla 3 burkarna att matcha varandra.
Jag hoppas att det inte är allt för fel att posta tråden här, får flytta terrariedelen om det är så.
Är väldigt tacksam för åsikter och folk med erfarenheter inom alla dessa ämnen.