Räkor som inte rör sig

#1 - 18 juni 2024 16:26
Hej!

För en vecka sedan skaffade vi akvarium åt vår son, och givetvis är jag mer orolig och intresserad än honom redan nu. Gjorde iordning enligt anvisningar, hade i vattenberedningsmedel etc. och väntade några dagar.

Åkte till djuraffären som testade vattnet och fick resultatet att nitritnivåerna var gränsfall. Hur kan det bli de utan några fiskar i?

Fick rådet att vänta med fiskar, köpa bakteriekultur och bara ha i räkor sålänge för att få igång processen. Sagt och gjort. Men nu oroar jag mig för om räkorna verkligen mår bra. Vi har haft de i 4 dagar och till en början var tre mer stilla och två stycken rörde sig mer, simmade runt, åt etc. Men nu är alla som förstelnade. Tittat till de titt som tätt igår och idag men de har inte rört sig alls! De flyttar ett steg åt höger eller vänster men äter inte, simmar inte, bökar inte runt. Ska de vara så eller är något fel?
#2 - 18 juni 2024 16:34
Kanske ska tillägga att det är 5st Neocaridina navy blue som vi har. Vi har också gjort två delvattenbyten med vattenberedningsmedel och bakteriekultur sedan vi fick hem räkorna.
#3 - 18 juni 2024 18:17
Det är inge bra tecken att dem bara är stilla... Nu är det viktigt att akvariet får vara i fred och bilda bakterier och bli beboligt för levande varelser och ta det lugnt med maten för nu finns det just inga bakterier och risken är att det blir en dödlig miljö. Det tar ett par månader för att få igång det någorlunda så att det kan hantera avfall och komma till liv!
#4 - 18 juni 2024 18:34
Ajdå. De har bara fått en algtablett sedan de flyttade in. Hur länge räcker det? Just nu verkar de ju inte äta alls.

Ska jag göra något särskilt med vattnet/underhåll?

Har också funderat över filtret. Det kommer inga synliga luftbubblor ur den trots att jag vridit upp, men vattnet rör sig på ytan. Räcker det?
#5 - 18 juni 2024 19:30
Ja ytrörelse räcker, är det en räksäkert filter, inga insug som de kan åka in i? Räkor lyckas man bättre med om man introducerar dem när akvariet är ordentligt inkört, för dem är känsliga.
i det här läget finns inget att göra, om du inte har ett annat inkört akvarium som du kan ta filtergojs från eller en bäck eller sjö i närheten som du kan ta lite döda löv, pinnar mm och lite grus från botten vid strandkanten...
Undvik vattenbyte i nuläget!
#6 - 18 juni 2024 19:42
Jag tror det är räksäkert filter. Första två dagarna simmade de runt filtret och jag kan inte se att de finns några större hål i det.

Jag har massa sjöar och vattendrag runt husknuten!! Döda löv från vattnet alltså? Vi har plockat stenar från stranden och lagt i innan räkorna kom men jag tvättade av de först, av rädsla att få med skit som kunde skada…
#7 - 18 juni 2024 20:06
Hihi det är en normal instinkt att vi i är rädda för att det finns något otäckt och giftigt när vi tar från naturen MEN det är en levande natur du plockar det från och man vill få in så mycket olika bakteriearter och microorganismer som möjligt i sitt akvarium och det döda material du kan plocka från sjöbotten är fullt med bakterier som ditt akvarium också behöver för att leva! Om du stoppade i dina räkor i sjön så skulle dem må jättebra, ända till vintern kom då det blir för kallt:) Räkor äter också döda löv och microorganismer som finns där och en perfekt miljö för små räklingar att böka runt i!
#8 - 18 juni 2024 20:37
Åh så bra! Då ska jag ta med pojken ut med en hink imorgon bitti! Faktum är att jag googlade om man kunde tillsätta sjövatten innan vi började av just den anledningen. Men det stod någonstans att man kan få med sig ägg och annat som inte ska finnas i ett akvarium, så därför tvättade vi av det som vi tog med in…

Kan jag ta med lite av sanden också? De finns nog inte så mycket grus i sjöarna här.
#9 - 18 juni 2024 21:03
Absolut kan du ta med sand[:-106] Nu blir jag avis för jag har ingen sjö eller vattendrag i närheten och skulle njuta att gå med en hink och samla bröte till akvariet:) Jag fyller dock på hela tiden i mina akvarier med torkade döda löv som jag köpt billigt från temu så att det ska finnas mat till microorganismerna:p
#10 - 19 juni 2024 06:38
Jag kanske får plocka och skicka till dig som tack om räkorna överlever. :)

Var ute med barnen i skogen vid 7 imorse och plockade grenar, en sten och några löv från både bäck och sjö. Stoppade ner allting och såg att en räka piggnat till under natten och satt nyfiket upp och tittade på. Hur lång tid tror du det tar innan det vänder och vattnet börjar bli bättre?

Såg att det följt med ett gäng små kryp från grejerna som simmade omkring. Kan jag låta det vara?

Däremot luktar det skunk och verkligen giftigt när man öppnar locket på akvariet på morgonen. Har lagt av locket några gånger eller lämnat luckan öppen för det känns som luften skulle behöva vädras ut.. Antar att det är gas från nitrifikationsprocessen som luktar så illa? Eller luktar alltid akvarium så?
#11 - 19 juni 2024 08:04
Härligt:)[:-106]
Att det luktar illa beror på att det är en ganska "död " miljö än så länge, men med tiden så ska det övergå till en mer frisk murrig doft som lukt av jord och fuktig skog med hjälp av de processer som kommer vakna till liv, men det tar sin tid, naturen har inte bråttom:d.
Småkryp är trevligt att ha och dem äter smått avfall som dem hittar och det är positivt.
Man kan enkelt lägga upp ett filmklipp på YT och lägga en länk här så får vi en bättre blick:)
#12 - 19 juni 2024 08:08
Te.x så här:
" target="_blank">
#13 - 19 juni 2024 08:18
Stort tack för svar!

Om räkorna skulle dö, hur vet jag att de är döda? Flyter de? Sjunker? Tappar färg? Två stycken ligger helt still men de gjorde ju allihop igår.. Två ser åtminstone ut att äta litegrann nu. Den femte har jag inte sett på ett tag.

Och hur länge kan jag hoppa över att mata?

Ska se om jag kan ordna med ett filmklipp..
#14 - 19 juni 2024 08:50
Tack jag måste ju upprätthålla nån form av aktivitet i det annars så livlösa zoopet:confused::)
Hur länge utan mat? Ja det beror på... om det finns lite alger och biofilm så kan dem klara sig hur länge som helst skulle jag gissa men du har väl inget just nu så jag skulle bara bryta av ett litet hörn på en algtablett och se om dem äter dem upp den. Ligger den kvar nästa dag så är det ju ingen idé att lägga i nån mat...
#15 - 20 juni 2024 08:00
Idag är två uppe och äter alger på de pinnar vi la i igår. En ligger lealös på botten, men de gjorde en igår med och det var tur att jag inte tog bort den för en stund senare var den vid liv. [:-10] Två syns inte till…

Det har bildats en hel del genomskinligt typ gelealgliknande mojs på botten. Läste att det kommer från roten? Ska jag försöka få bort gelen och resterna från den algtablett de inte ätit? Eller är det bättre att låta det vara nu?

Tillägg: Var i butiken och testade vattnet nu. Nitrit 0,05. Ph 6,5-7. Verkade ändå vara bra? Så jag hoppas de mår bättre snart.
#16 - 20 juni 2024 13:06
Det blir ofta geleartad beläggning när man lägger i nya rötteroch den kan du låta vara men algtabletten skulle jag suga upp.
Det händer massa saker i ett akvarium som vi inte förstår och ph och nitrit säger långt ifrån allt hur ett akvarium mår.
Men hoppas att det blir bra och att det inte tar för lång tid:)
#17 - 22 juni 2024 15:28
[QUOTE=åheim;n2442535]
Det händer massa saker i ett akvarium [/QUOTE]

Onekligen så.

Hittills har två räkor dött. En i förrgår och en igår. En är ”försvunnen” (gissar död). Två simmar runt och äter och har till synes mått bra sedan före midsommar. De verka i alla fall allt piggare nu.

Däremot är det ju svårt att veta vad som gjorde att de andra dog. De dog ju inte när nitritnivåerna var som högst, utan när de var på väg ner igen. Köpte ett dropptest som idag visade nitritnivå 0 eller nära 0. Men om de dog av något helt annat?

Hur går man vidare? Med två räkor i akvariet är det ju svårt att bedöma hur miljön är där inne men vill verkligen inte introducera fler som trillar av pinn.
#18 - 23 juni 2024 12:37
Det är som sagt många saker som kan ligga bakom för allt är svajjigt i början... Hur stort akvarium har du?
Har du fått nån algtillväxt än? Alger är duktiga på att balansera upp genom att förbruka överskott plus att det är mat till räkorna.
#19 - 23 juni 2024 17:32
Vattnet är lite grönfärgat vilket jag förstod kan vara alger? Utöver det har jag inte sett någon direkt algtillväxt ännu. Det enda som ändras är det där slemmiga genomskinliga från roten.

Akvariumet är 54l.

Sonen var sugen på Black Molly och Otocinclus Macrospilus. Men Black Molly sa vi att vi skulle skaffa senare så att räkorna hinner bli fler först, men det blir de väl knappast nu när de bara är två. Kan ju mycket väl vara samma kön. Men att köpa fler räkor med risk för att det finns något i vattnet som de inte tål, känns ju fel.

Hon i butiken sa att Otocinclus-malarna är ändå känsligare än räkorna, så det känns inte heller som rätt väg.

Är guppys tåligare? Samtidigt har jag läst att räkorna behöver vara fler för att inte bli skygga och i så fall kanske det är dumt att sätta in något annat djur innan de är fler?

Bara sitta still i båten och vänta och se?
#20 - 23 juni 2024 19:22
Jag tycker inte det finns nån tålig fisk (som klarar dåliga vattenförhållanden) Men några guppyhanar (helst inga honor för då kan det bli invasion a yngel) kan väl vara lämpligt eller någon annan mindre art, otociclus har jag inte upplevt som känsligare än någon annan art men dem är väldigt svåra med maten och mina åt uteslutande alger och biofilm, så svält är nog ofta en orsak till deras frånfälle, dem tog INGENTING av mat jag gav men jag hade alger så det räckte, och dem hade jag i många år och de höll sig friska.
#21 - 24 juni 2024 13:04
Ja då passar nog inte otociclus här ännu med tanke på de begränsade algerna.

Idag dog de sista räkorna.. åkte med en burk akvarievatten till butiken där de upptäckte att det var väldigt syrefattigt samtidigt som si02 kiseldioxid var jättehögt. De misstänkte att räkorna dött av de sistnämnda. Låter det rimligt?

Ska göra ett större vattenbyte och de trodde kiseldioxiden skulle försvinna om jag får filtret att få ner mer syre. Men kan inte hitta något på nätet som bekräftar det.

Relaterat till det så blev det stopp i filtret imorse så det har jag klämt ur i en spann akvarievatten. Helt igensatt av såntdär genomskinligt slem. Hela rutorna är också slemmiga. Kommer verkligen allt det från roten? Eller är det något annat som skapar det?
#22 - 24 juni 2024 17:50
OjOj nu är jag ute på okänd mark... jag har aldrig hört talas om det här som du får vara med om men jag googlade och som du nämnde med slemmet så kan tydligen kiseldioxid ge ett geleartat slem genom olika processer.. Vad exakt heter filtret du har? verkar konstigt att det inte kan syresätta..
Nu måste jag erkänna att det känns som om hela karet borde tömmas några gånger för att få bort slemmet. Men vad är det eaxt för bottensubstrat du har?
#23 - 24 juni 2024 19:31
Nej det verkar inte vara ett vanligt förekommande problem... Och frågan är ju om kiseln kommer från akvariet (och processer där) eller från kranvattnet. Ska åka tillbaka till butiken igen om ett par dagar med ett nytt prov och ska då också ta med kranvattnet för att testa så att det inte kommer därifrån. Vi har egen brunn och har nyligen tagit massa vattenprover så har ganska bra koll på de flesta värden men kisel fanns inte med i testerna...

Det är ju åtminstone glädjande att det inte var roten för jag tyckte att det var helt galet slemmigt i akvariet. Har skrubbat bort det värsta med skurborste på insidan, tömt hälften av vattnet med hävert för att få bort det värsta och fyllt på med nytt vatten. Men då kanske det inte räcker? Hittar ingenting på nätet om att syre skulle hjälpa processen. Han i butiken verkade tro att syret i sig kommer lufta bort kiseldioxiden. Men när jag läser verkar de vara tvärt om, att kiseldioxiden förbrukar syret? Blir inte riktigt klok på det...

Vi har köpt ett Aquael Leddy 60 (54l) med det filter som ingår där: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/1.199.846/aquael-leddy-60-akvariepaket-54-liter-fraktfritt?country=SE&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwsuSzBhCLARIsAIcdLm5_54i9CNpmrxf4bH5rUPKl7kBvWLTGs8Md0QnQeupvZD-KnbJB_TkaApQ4EALw_wcB

Och följande grus i botten: https://www.hornbach.se/p/akvariegrus-eggert-gron-5kg/3882914/
#24 - 25 juni 2024 07:50
Och nu har filtret stannat igen.. alla skriver ju att man inte får göra rent det men hur tusan blir jag av med allt slem i filtret i lika slemmigt akvarievatten? Satte en nylonstrumpa runt igår för att inte få in så mycket mer skit men det har redan blivit igensatt igen efter 16h..
#25 - 25 juni 2024 08:50
Aj då![B)]
Jag vet att det pratats en del förut om att använda färgat grus i akvariet, färg är giftigt och när gruset skrapas mot varann så måste ju partiklar lossna...? jag skulle inte känna mig trygg med det i akvariet. Har du ett youtube konto? Då kan du filma ingående hur akvariet och filter, grus och allt ser ut det skulle iallafall ge en bättre bild...
#26 - 25 juni 2024 09:24
Jaså, såpass. Ja det finns tydligen en hel del att lära sig. Som jag skrev inledningsvis är det alltså vår 6-åriga son som fått akvariet i sommarpresent så han har fått välja inredningen själv och jag trodde i min enfald att allt som såldes till akvarium var säkert att använda.

Jag har inget youtubekonto men kanske får skaffa ett. Just nu känner jag mig mest uppgiven över spektaklet…
#27 - 25 juni 2024 09:53
Jag förstår att du känner så men ge inte upp:) Är det alltså bara slem i filtret och inte brunt bös?
Du skulle ju kunna ta ur gruset och köra med bara glasbotten och inredningen och se hur det funkar då.. sen om det funkar så kan ni väl se ut ett natrurligt grus eller sand för det finns fina naturliga substrat och börja där
#28 - 25 juni 2024 16:52
Japp. Det är som om filtret vore fyllt med genomskinligt snor.

Jag får nog ta tag i ett problem i sänder nu. Slajm och dött filter först. Gruset får bli ett senare problem. Nu är det ju inga djur där ändå och jag är mer sugen på att kasta ut hela skiten genom fönstret.

Behöver jag göra något för att ”hålla igång” de ev goda bakterierna som finns tills vi skaffar fiskar igen? Jag tänker att om jag sköljer rent hela filtret nu och låter det gå så kanske det samlar på sig lite nya goda bakterier som finns kvar på botten? Och sedan vice versa?
#29 - 25 juni 2024 17:53
Sådär. Nu har jag gjort rent filtret på vinst eller förlust.

Jag vet inte om du blir så mycket klokare av detta men:
?si=XnyRzEfbwbUMKe5N" target="_blank">
?si=XnyRzEfbwbUMKe5N

Ungefär 11sek in försöker jag zooma in så du kan se att det liksom sitter långa strängar på glaset. I mossan är det fullt och en del har börjat bli som vita trådar (?) Men för det mesta är det som genkmskinligt slem. Det sitter lixom överallt och knäckfrågan blir ju om det finns processer som kommer bryta ner det, och huruvida slemmet är giftigt i sig eller om det bara är en restprodukt som försvinner tillslut.
#30 - 25 juni 2024 18:44
Sedär ja ja det där var mycket bättre än bilden jag hade målat upp i huvudet:d Ja det är lite gojs på växter och på gruset du kan väl vispa runt lite med handen ibland och så det lossnar och filtret kan fånga upp det!
Riktigt fin litet barnakvarium och en läcker faskost från star wars[:-106]
#31 - 25 juni 2024 18:45
Du kan väl prova med några små fiskar och se hur det funkar...
#32 - 25 juni 2024 18:49
... räkor är bättre att skaffa när akariet är väl inkört (ett par månader) och isfall är det bra om du tar bort filterbehållaren runt filtermattan på pumpen för räkor och eventuella räkbäbisar riskerar att sugas in och dem kommer inte ut därifrån...
#33 - 25 juni 2024 21:51
Jaha… Det var ju betryggande. Så du tror inte jag behöver sanera hela karet? Snacka om learning by doing på denna processen [:o)]

Vilka är bäst att skaffa med hänsyn till ev kommande räkor och nuläget? Guppy eller black Molly?
#34 - 26 juni 2024 09:24
Tänk att det bästa rådet man kan ge, att låta ett nyinrett akvarie puttra på i några månader innan man låter räkor och fisk flytta in, så sällan följs eller ens nämns av anställda i zoo-butikerna.
#35 - 26 juni 2024 09:40
[QUOTE=larsonandy;n2442558]Tänk att det bästa rådet man kan ge, att låta ett nyinrett akvarie puttra på i några månader innan man låter räkor och fisk flytta in, så sällan följs eller ens nämns av anställda i zoo-butikerna.[/QUOTE]

Fast även här inne går ju meningarna kring det isär. Jag gjorde ändå min beskärda del av googlade innan och här inne är det många som skriver att de goda bakterierna inte ens kan börja frodas innan man tillsatt åtminstone någon enstaka fisk. Därför köpte vi bara några få räkor först, då det skrivits här att belastningen av räkor är så liten.
#36 - 26 juni 2024 14:55
[QUOTE=GretaGabon;n2442559]

Fast även här inne går ju meningarna kring det isär. Jag gjorde ändå min beskärda del av googlade innan och här inne är det många som skriver att de goda bakterierna inte ens kan börja frodas innan man tillsatt åtminstone någon enstaka fisk. Därför köpte vi bara några få räkor först, då det skrivits här att belastningen av räkor är så liten. [/QUOTE]

Helt korrekt! Akvariet behöver någon form av invånare för att bygga upp bakterier
#37 - 26 juni 2024 17:32
Japp! Även goda bakterier behöver ”mat” för att överleva och bli fler. Sedan har ju små invånare, tex neocaridina räkor, inte lika stor påverkan på balansen i akvariet som större fiskar. Men egentligen handlar det ju om hur mycket mat man ger dom, mycket mat blir mycket bajs och för mycket mat ruttnar - och det är den största faran för balansen i akvariet.
#38 - 26 juni 2024 17:49
Det näst bästa råd jag kan ge är att ha tålamod. Det har tagit två år för mig att hitta balansen i akvariet. Men jag har hela tiden vart nyfiken på vad som händer i burken, trots alla motgångar. Under tiden har det hänt massa spännande saker också.
#39 - 29 juni 2024 08:29
Uppdatering: Var tillbaka och provade akvarievatten igår, samt tog med kranvatten att jämföra med. Det visade sig att de höga nivåerna av kisel finns i kranvattnet och är alltså inget som uppstått i akvariet.

Personalen i butiken visste inte om det fanns några produkter som tar bort kisel ut vattnet. Vet ni det?

De trodde hur som helst att fiskar skulle tåla vattnet bättre och tipsade om neontetra som de inte trodde skulle påverkas av kisel. Så nu har vi köpt ett litet stim som vi invande långsamt igår. Har haft lampan släckt igår och under natten. När vi tände imorse tyckte jag att några har lite rödare gälar än andra. Normalt? Han läst att det kan tyda på sjukdom. Jag vet inte om de såg ut så igår när vi hämtade de. Jag kanske är lite paranoid… I övrigt mår de bra. Åt upp all mat och verkar leka. En är dubbelt så stor som de andra och framför allt över magen, kan de tänkas vara en hona som bär rom?
#40 - 29 juni 2024 11:39
Vad tror du @åheim?
Se den övre fisken precis i början, samt vid 0:30.
?si=vKUifLaqeexFfmIR" target="_blank">
?si=vKUifLaqeexFfmIR

det står ju här inne att röda gälar är ett sjukdomstecken men när man googlar bilder på neontetra verkar många se ut så också.
#41 - 29 juni 2024 20:00
Neontetran är en väldigt vacker fisk, speciellt om man har lite brunt vatten och svag belysning så det blåa lyser som reflexer i mörkret[:-106]
På en fisk ser gälarna lite onormala ut men det var den garanterat när du köpte den så bry dig inte om det! Dem är röda och fina på bakkroppen och en sjuk eller stressad neontetra förlorar det röda så det kan man kolla efter. KUL!:) Kisel skulle jag inte bry mig om det ska inte ha nån skadlig effekt för fisken, men du kanske får kiselalger snart? Och de är inte heller skadlig utan tvärt om men kanske fula att se på:confused:
#42 - 30 juni 2024 05:47
Va skönt! Tack för ett lugnande besked. 😄
Tror du det var kiselnivåerna som räkorna dog av? Eller kan det vara värt att testa igen om några månader?
#43 - 30 juni 2024 07:48
Det är i stort sett omöjligt att starta med räkor i ett akvarium med nytt grus, filter och kranvatten så jag tycker absolut du ska testa igen om du vill ha räkor.
Utmaningen nu är att inte ge mer mat än akvariet klarar av att hantera, och det är en extra utmaning när man har barn som älskar att mata sina små djur:d
#44 - 30 juni 2024 10:35
Filmade två akvarier i morse där man kan se lite gula räkor (neocaridina) och dem var otroligt många förut men nu har jag massor av guppy och dem äter små nyfödda räkor så antalet har gått ner men det är fortfarande en livskraftig stam:)
Jag har oehört tätbevuxet med växter och det gynnar akvariet väldigt mycket men alla vill ju förtås inte ha massa växter, men om man vill ha det så kan man få experimentera en del innan man hittar arter som fungerar bra i sitt akvarium.
Jag har också satt en fredskalla i mitt hang on filter som sitter på akvariekanten och det fungerar också mycket bra.
Om du skaffar räkor framöver så rekomenderar jag mycket växter för dem vill inte simma fritt utan dem vill klättra runt bland växter och rötter och knapra alger och microorganismer:)

" target="_blank">
#45 - 30 juni 2024 14:05
[QUOTE=åheim;n2442576]Det är i stort sett omöjligt att starta med räkor i ett akvarium med nytt grus, filter och kranvatten så jag tycker absolut du ska testa igen om du vill ha räkor.
Utmaningen nu är att inte ge mer mat än akvariet klarar av att hantera, och det är en extra utmaning när man har barn som älskar att mata sina små djur:d[/QUOTE]

Då kanske vi gör så i höst att vi testar med räkor igen. Ska se om jag kan läsa på mer om kisel och hur man får bort det också.

Hur mycket mat är lagom? Har läst att de ska äta upp maten inom ett antal sekunder. En eller två gånger per dag? Igår morse la vi bara några flingor på ytan. De funkade bra för då singlade de ner mer långsamt och tetrorna hann fånga allt på vägen ner. Men sen läste jag att det är farligt att de får i sig luft om de går upp till ytan och att maten skall blötas först. Så idag blötte vi maten men då sjönk den direkt till botten och tetrorna hann inte ens reagera över att maten kom. De stod snopet och väntade på mer medan maten låg på botten. Såg minst sagt lite roligt ut… Jag kollade någon timme senare och då hade de trots allt ätit upp det, men de verkar ju inte så glada i att äta från botten och svårt att bedöma om mängden är rätt när det sjunker direkt?

Detta rekommenderade de i butik: https://www.hornbach.se/p/fiskfoder-jbl-pronovo-bel-flakes-m-100ml/10662142/
#46 - 30 juni 2024 14:10
[QUOTE=åheim;n2442577]Filmade två akvarier i morse [/QUOTE]

wow va fint! Vi ska absolut köpa fler växter att ha i på
sikt. Hade köpt någon buske som skulle bli större men som föll ihop helt. Läste också att neontetra vill ha flytande växter?

#47 - 30 juni 2024 15:00
[QUOTE=GretaGabon;n2442579]

wow va fint! Vi ska absolut köpa fler växter att ha i på
sikt. Hade köpt någon buske som skulle bli större men som föll ihop helt. Läste också att neontetra vill ha flytande växter?

[/QUOTE]

Tack naturen har får styra och ställa själv i karen:)

Neontetran gillar att ha skydd uppefrån och lite dovare ljus och det får man genom att ha flytväxter men vill man inte hålla på med växter så har jag ett trick som jag kommit på själv [:-17] Man häller i ordentligt med leca-kulor (skölj dem först) och dem lägger sig i klungor och dämpar ljuset och ger skydd och är helt underhållsfria och ser riktigt trevligt ut tycker jag:)

#48 - 30 juni 2024 20:14
[QUOTE=GretaGabon;n2442578]

Detta rekommenderade de i butik: https://www.hornbach.se/p/fiskfoder-jbl-pronovo-bel-flakes-m-100ml/10662142/[/QUOTE]Kör det fodret just nu själv... tips är att köpa minsta burken dem har så att den inte hinner bli gammal för den tappar näring på nån månad när den är öppnad. Dr. Bassleer tycker jag är bra mat också och det är bra att variera lite.

#49 - 7 september 2024 16:42
Mina räkor rör verkligen på sig och jag lyckades fånga det på film när en gör en forsklättring upp mot mitt filter:d
?si=z6j-GaLE3UfUE2g4" target="_blank">
?si=z6j-GaLE3UfUE2g4

Annons