Räkor som ej ger sig på växterna?

#1 - 24 januari 2007 12:22
Har 2 Amanos, och flera Guppyn.

Amanon ger sig på mina växter hela tiden, och jag undrar om det finns de som inte gör det?

De får väl inte tillräckligt med grönfoder, men det är svårt att mata dem pga att Guppyn tar allt.
#2 - 24 januari 2007 12:50
Varken Amano, körsbär eller någon av de andra besläktade småräkorna ger sig på några friska växande växter. Däremot tar de alger och döda växtdelar...
#3 - 24 januari 2007 12:57
Mina räkor 'plockar' på växterna men skadar dem inte. Prova att mata med en skalad ärta som du mosar lite. Det tycket åtminstone mina räkor är mumsmums.
#4 - 24 januari 2007 12:57
Hej,,

Ge algtabletten/vegetabiliska tabletten när du har släckt för natten... räkorna är uppe och knatar men fiskarna sover... ;)
#5 - 24 januari 2007 13:06
Isolde81 skrev:
Mina räkor 'plockar' på växterna men skadar dem inte. Prova att mata med en skalad ärta som du mosar lite. Det tycket åtminstone mina räkor är mumsmums.

Blir det mye grums i vannet av skrellede erter?
#6 - 24 januari 2007 13:17
Jag ger dem en ärta 1-2 ggr i veckan och den brukar vara uppäten på en dag, det sitter alltid ett litet gäng kring den och kalasar. En del fiskar tycks också gilla dem. Tycker inte den grumlar mer än en vanlig algtablett.
#7 - 24 januari 2007 13:17
petnym skrev:
Varken Amano, körsbär eller någon av de andra besläktade småräkorna ger sig på några friska växande växter. Däremot tar de alger och döda växtdelar...

Konstigt mina äter dem, Vattenpesten på toppen där det är mjukt och Javaormbunken lite här och där [:(]
(båda växterna är nya, de kanske var dåliga:confused: )

Isolde81 skrev:

Tar inte mina Guppys det då?

Katharina skrev:
Ge algtabletten/vegetabiliska tabletten när du har släckt för natten... räkorna är uppe och knatar men fiskarna sover... ;)

Har provat med Algtabletter när jag släckt, men det blev krig mellan Malen och Guppyn istället [:(] Guppyn hör när jag öppnar luckan och vaknar omedelbart typ, de vet att jag matar då.................
#8 - 24 januari 2007 13:43
Prova med grönt...

Har du gett ärtor och sånt... Jag tyckte inte mina firrar brydde sig så mycket om gurkan iaf satte den på en gaffel... Ger man ett par ärtor så brukar det alltid ligga lite kvar till städpatrullen sen?!? :p Mina crystal gav sig fram och tampades med mina odlade endlers för att få ärtor till sist...

Jag tror du har rätt i att de går på växter... precis som snäckor om det finns för lite mat... försök att ge dem annat... du får väl sticka ned lite salladsblad så du får behålla växterna :D (skojar)
#9 - 24 januari 2007 13:51
Katharina skrev:
Har du gett ärtor och sånt... Jag tyckte inte mina firrar brydde sig så mycket om gurkan.............

Frysta ärtor eller färska? Hela eller mosade? Hur många/dag, kan de ligga kvar?

Skalad gurka eller? Hur stor bit?

[:)] [:D] [:P]
Bilagor:
#10 - 24 januari 2007 14:00
BokiDesa skrev:
Frysta ärtor eller färska? Hela eller mosade? Hur många/dag, kan de ligga kvar?

Skalad gurka eller? Hur stor bit?

[:)] [:D] [:P]

Ta ett par frysta ärtor och skala, sen när de har tinat så mosar du dem lite mellan tummen och pekfingret bara så det blir lättare att äta för dem... Av gurkan skar jag en halv tunn skiva och satte på en gaffel... Sen tog jag bort resterna dagen efter... Squash är tydligen också populärt... men det verkar som att det tar ett par gånger innan fiskarna fattar att det är mat... de går dit och smakar lite och sen dit igen osv nästa gång är de ivrigare... räkorna hajar på en gång ;)
#11 - 24 januari 2007 14:12
Katharina skrev:
... Av gurkan skar jag en halv tunn skiva och satte på en gaffel... Sen tog jag bort resterna dagen efter...

Skall man koka gurkan? Skala eller inte? :D
#12 - 24 januari 2007 14:20
Nej färsk,,,

och förresten jag skalar nog ärtorna när de är tinade... blev lite konstigt där... :D
Jag skar ju bara en tunn, halv skiva av gurkan så det var lite skal i en kanten kvar... den hittade jag aldrig sen fast jag rev hela burken ett par dar senare så den åt de nog upp, räkorna alltså, under natten... ;) var ett tag sen, ska kolla om jag har någon hemma... :p
#13 - 25 januari 2007 21:47
Gav bort mina Amanos till en kompis, och köpte 5 mini Körsbärsräkor istället:D
#14 - 25 januari 2007 22:23
Också vegetarianer...

... nä de äter artemia och dapner också men de vill också ha ärtorna... om guppyn äter upp det så lägg i mer så det blir över... ge innan du släcker... guppyn kan ju också behöva lite grönt... :p

Annons