Räkor, smittobärare?

#1 - 21 mars 2008 19:28
Nu är det så att mitt akvaie drabbats av mask pga en svärdbärahona. räkor tål tydligen itne medicinen och måste då flyttas. kan de själva bli smittade å bära mask?
#2 - 21 mars 2008 20:52
mkt tveksamt om skulle göra det. så nej.
#3 - 21 mars 2008 21:12
Nej det verkar tveksamt, näe
#4 - 21 mars 2008 21:40
Kan inte förstå varför de inte skulle bli smittade. Masken går nog på det mesta levande utan större urskiljning. Ta inga risker utan utgå ifrån att de också blivit smittade och håll ordentlig koll på dem.
#5 - 22 mars 2008 07:24
Kan inte förstå varför de inte skulle bli smittade. Masken går nog på det mesta levande utan större urskiljning. Ta inga risker utan utgå ifrån att de också blivit smittade och håll ordentlig koll på dem.

men hur ska ja då gå till väga med dem? De dör enligt försäljaren av medicinen.
#6 - 22 mars 2008 07:54
Nej, de är nog inte värddjur.
Vad är det för mask du har? Jag hade Camallanus och mina räkor var inte värddjur. Detta fick jag bekräftat av Azur innan och det har visat sig att stämma. Aktivt kol tar ju bort medicinen så du kan stoppa tillbaka räkorna. Jag väntade i en månad, hade kol i några dagar och bytte 75 % av vattnet innan jag stoppade tillbaka räkor och sniglar.

Nu är räkor och sniglar tillbaka i karet och ingen mask. Lycka till och glöm inte växtnäring sen om du har använt kol efter medicinering. [:-174]

Portalen har mycket info..
#7 - 22 mars 2008 16:57
ja ,det är samma mask. men vadå? tar kolet bort medicinen? har tre kar nu, 180 är smittat och 30 är det också, troligtvis, men det på 54 är det inte och den har kol i sitt filter.. men inte de andra två
#8 - 22 mars 2008 17:44
Man ska alltid ta ut eventuella kolfilter innan man börjar medicinera annars verkar inte medicinen som den ska.
#9 - 22 mars 2008 21:40
Lowa skrev:
ja ,det är samma mask. men vadå? tar kolet bort medicinen? har tre kar nu, 180 är smittat och 30 är det också, troligtvis, men det på 54 är det inte och den har kol i sitt filter.. men inte de andra två

Ja, du kör med kol i filterpatronen efter medicineringen. De kan hjälpa dig på affären. Jag har som sagt var en länk om detta.. Nu ligger det en masktråd till uppe, du kan läsa på den också.

Isolera alla karen från varandra och behandla bara där du upptäcker något. Det är en stark medicin som inte är snäll mot räkor, sniglar, ålar och grodor. Kolet är inte snällt mot växter. Så behandla inte i onödan. Men flytta ingenting mellan karen. Använd inte ens samma hink, hävert eller håv utan hett, hett vatten och skrubbat emellan..

Lycka till.. [:-174]

Annons