Räkor & PMDD?

#1 - 11 november 2007 20:44
Jag har just nu ett mini-kar (10 L) med två mycket små Platyyngel (1 dygn). Burken har bara varit igång i ett par dagar, men allt vatten och växterna kommer från ett annat moget kar. Har också tillsatt Nitrivec i 10 L-burken.

Jag hade tänkt köpa några Körsbärsräkor som sällskap (städpatrull) till ynglena men undrar flera saker;
- Hur många räkor måste man ha för att de ska trivas?
- Tål Körsbärsräkor PMDD? (Normaldos)
- Kan jag köpa ett par räkor redan imorgon, eller hur länge ska jag vänta?

Är väldigt tacksam för snabba svar [:D]
#2 - 11 november 2007 21:19
körsbär e mindre känsliga för pmdd de verkar inte bry sig om det eller co2
däremot så är crystal shrimps känsliga.
#3 - 11 november 2007 21:51
Okej, det står nämligen på deras artbeskrivning (körsbär) här på zoopet att dom är känsliga för Nitrat. Om inte jag minns fel så ingår väl Nitrat i PMDD?

Eftersom det inte är så mycket växter i den lilla burken kan jag ju alltid köra halvdos för räkornas skull om det behövs ;)
#4 - 11 november 2007 21:53
Crystal är känsliga för nitrat men körsbär verkar anpassa sig bra =O)
#5 - 11 november 2007 21:57
När jag själv körde med pmdd (slutat pga lathet ^^) så kunde jag ibland köra trippel dos utan att några räkor dog i alla fall, men under den perioden fick jag inte heller några räkbebisar. Vet inte om det var pga pmdd eller något annat.

Men ah, just med körsbär så skall det funka med pmdd om du kör normaldos, men själv skulle jag inte våga köra med mer än normaldos igen ;)
#6 - 11 november 2007 22:18
Tack för era svar hittills :)

Jag börjar köra med halvdos, så får jag se om jag ökar senare
(om växterna skulle se alltför lidande ut).

[COLOR=darkred]Jag undrar om det räcker med 3-4 räkor, [/COLOR]
[COLOR=darkred]eller måste de vara fler för att trivas?[/COLOR]

Mina föräldrar är nämligen allt annat än positiva till det här med att köpa räkor ("De är ju bara tråkiga och äckliga" sa mamma), så de måste betalas själv och jag vill ju inte köpa så många i början innan jag vet hur de trivs hos mig. Har jag riktigt tur kanske de ökar i antal av sig själva med tiden...

[COLOR=darkred]Sen undrar jag också om jag kommer behöva köpa någon mat till dom?[/COLOR]

[COLOR=black]Delvis får de ju mat från de två Platybäbisarna, sen finns ju en del alger också, och ett par boklöv kommer också åka i karet åt dom.[/COLOR]

Vore kul om någon ville svara på dessa frågor också :D
#7 - 12 november 2007 08:57
Jag har ett 42 liters med körsbärsräkor och snäckor. Har aldrig mätt några värden i det, eller tillsatt något. Men konstigt nog är det i det karet alla växter verkar trivas och frodas som bara den. Har tex haft sådan där små mini anubias. I de andra karen tappar de bladen men i räkkaret blommar de och växer så jag får dela på dem för de blir för stora. Kan iofs bero på övriga fiskinnevånare i andra kar... Men det verkar i alla fall inte som det behövs någon gödning.

Vet inte hur det är med trivseln, vet inte om de är så medvetna om hur många de är. De bara är :-) Jag började med 12styck i 42 liter och de var snart hundratals...
Vill du få fler så se till så du får av varje kön. Honorna är större, rödare och med gul fäck på ryggen. En del hanar är ganska genomskinliga med bara lite rött på. De är mindre än honorna och saknar gul fläck. Är lite annorlunda i kroppsbyggnaden också, mer smala liksom :-)

De äter döda växtdelar och alger, men för att få fina färger på dem och för lite livskvalitet tror jag de uppskattar varierad kost. Frysta, skalade ärtor, räkmix, fisk skrap mm mm...listan kan göras lång. Men sådan här mat behöver man nog inte ge varje dag och bör nog inte om man inte har många räkor och snäckor som städar undan det. För de föredrar ju det här framför alger och man vill ju att de städar undan dem också :-)
#8 - 12 november 2007 16:42
Eurydike skrev:
Jag har ett 42 liters med körsbärsräkor och snäckor. Har aldrig mätt några värden i det, eller tillsatt något. Men konstigt nog är det i det karet alla växter verkar trivas och frodas som bara den. Har tex haft sådan där små mini anubias. I de andra karen tappar de bladen men i räkkaret blommar de och växer så jag får dela på dem för de blir för stora. Kan iofs bero på övriga fiskinnevånare i andra kar... Men det verkar i alla fall inte som det behövs någon gödning.

Det låter väldigt bra, men jag tror jag kör i PMDD i alla fall när jag ändå tillsätter det i mitt andra kar varje vecka ;)

Eurydike skrev:
Vet inte hur det är med trivseln, vet inte om de är så medvetna om hur många de är. De bara är :-) Jag började med 12styck i 42 liter och de var snart hundratals...

Vill du få fler så se till så du får av varje kön. Honorna är större, rödare och med gul fäck på ryggen. En del hanar är ganska genomskinliga med bara lite rött på. De är mindre än honorna och saknar gul fläck. Är lite annorlunda i kroppsbyggnaden också, mer smala liksom :-)

Där ser man [:O] Går det lätt att sälja/ge bort räkor om de blir för många?

Jag köpte två st Körsbärsräkor idag, bara strax över centimetern i storlek, så zoogubben visste inte om det var honor eller hanar... Den ena var röd och den andra genomskinlig, men de kanske bli röda båda två när de växer..?
Ajaa, får väl hoppas att de inte är av samma kön så jag kan få räklingar från dem senare. Annars köper jag några till om dom verkar trivas.

Hur stora måste de vara för att kunna få räklingar?

Eurydike skrev:
De äter döda växtdelar och alger, men för att få fina färger på dem och för lite livskvalitet tror jag de uppskattar varierad kost. Frysta, skalade ärtor, räkmix, fisk skrap mm mm...listan kan göras lång. Men sådan här mat behöver man nog inte ge varje dag och bör nog inte om man inte har många räkor och snäckor som städar undan det. För de föredrar ju det här framför alger och man vill ju att de städar undan dem också :-)

De ska allt få en liten bit ärta eller räkmix också ;)
#9 - 12 november 2007 22:05
är det så för alla eller för vissa att det inte blir eller blir mindre räkbäbisar om man kör med pmdd?
#10 - 13 november 2007 07:51
Solid skrev:
Där ser man [:O] Går det lätt att sälja/ge bort räkor om de blir för många?

Jag köpte två st Körsbärsräkor idag, bara strax över centimetern i storlek, så zoogubben visste inte om det var honor eller hanar... Den ena var röd och den andra genomskinlig, men de kanske bli röda båda två när de växer..?

Ajaa, får väl hoppas att de inte är av samma kön så jag kan få räklingar från dem senare. Annars köper jag några till om dom verkar trivas.

Hur stora måste de vara för att kunna få räklingar?

Det brukar inte vara något problem att bli av med räkorna, nej.
Hos mig är inte hanarna så värst röda. Genomskinliga med rött på, inte heltäckande rött som de vuxna honorna.
Jag tycker nog det varit lite olika hur stora de är när de blir könsmogna. Man ser på honorna när de får den gula fläcken på ryggen, med rom ämnen. Vissa är ganska små tycker jag när de får den. Har nog ett par honor med äggfläck som bara är dryga centimetern faktiskt. Medan de största honorna är 3 cm.
#11 - 13 november 2007 12:35
Solid skrev:
Tack för era svar hittills :)

Jag börjar köra med halvdos, så får jag se om jag ökar senare

(om växterna skulle se alltför lidande ut).

[COLOR=darkred]Jag undrar om det räcker med 3-4 räkor, [/COLOR]

[COLOR=darkred]eller måste de vara fler för att trivas?[/COLOR]

jag tycker du skall köpa minst 10 st. Ju färre de är, desto skyggare blir de. speciellt om du har fiskar i ditt kar. köper du 3-4 så kommer du knappt se dom eftersom dom kommer spendera sin tid med att gömma sig.

Solid skrev:
Mina föräldrar är nämligen allt annat än positiva till det här med att köpa räkor ("De är ju bara tråkiga och äckliga" sa mamma), så de måste betalas själv och jag vill ju inte köpa så många i början innan jag vet hur de trivs hos mig. Har jag riktigt tur kanske de ökar i antal av sig själva med tiden...

Din mamma har nog aldrig sett levande räkor då ;) Köper man körsbär som är röda och fina så är de väldigt snygga (inte äckliga alltså) och har man tillräckligt många i karet så att de är framme så är de mycket roligt och intressant att titta på dom. Men köp ett par stycken till att börja med, är de kvar efter 1 vecka så köp fler.

Solid skrev:
[COLOR=darkred]Sen undrar jag också om jag kommer behöva köpa någon mat till dom?[/COLOR]

[COLOR=black]Delvis får de ju mat från de två Platybäbisarna, sen finns ju en del alger också, och ett par boklöv kommer också åka i karet åt dom.[/COLOR]

De äter samma mat som andra fiskar :) De är mästare på att gå omkring och käka upp rester. De äter en del alger också.

Solid skrev:
Vore kul om någon ville svara på dessa frågor också :D

Hoppas du tycker att du fått bra svar! :D
#12 - 13 november 2007 20:27
fredd skrev:
är det så för alla eller för vissa att det inte blir eller blir mindre räkbäbisar om man kör med pmdd?

ingen som vet?:confused::(
#13 - 13 november 2007 21:49
Annaica skrev:
jag tycker du skall köpa minst 10 st. Ju färre de är, desto skyggare blir de. speciellt om du har fiskar i ditt kar. köper du 3-4 så kommer du knappt se dom eftersom dom kommer spendera sin tid med att gömma sig.

Jag köpte två stycken igår, och än verkar de då absolut inte vara skygga. De går/simmar runt och äter för fullt. Dock så går de ju bara med några yngel som inte ens är hälften så stora som räkorna. Men om en eller två veckor ska jag nog utöka antalet med en eller två räkor :p

Annaica skrev:
Din mamma har nog aldrig sett levande räkor då ;) Köper man körsbär som är röda och fina så är de väldigt snygga (inte äckliga alltså) och har man tillräckligt många i karet så att de är framme så är de mycket roligt och intressant att titta på dom. Men köp ett par stycken till att börja med, är de kvar efter 1 vecka så köp fler.

Nu har hon sett dem, och verkar fortfarande ha samma inställning till dem...
Men ingen av mina har någon vidare imponerande färg, om/när de färgar ut ordentligt kanske hon ändrar sig?

Mina är intressanta att titta på redan nu, inte det minsta skygga :D

Annaica skrev:
De äter samma mat som andra fiskar :) De är mästare på att gå omkring och käka upp rester. De äter en del alger också.

De verkar ha fullt med mat, de käkar mest massa småpartiklar som fortfarande finns på inredningen sen karet startades, men också alger. Fortsätter de så här så kan man ju inte vara annat än väldigt nöjd :)

Annaica skrev:
Hoppas du tycker att du fått bra svar! :D

Jadå, det har jag fått! :p
#14 - 13 november 2007 22:00
Nu gör jag det igen; kommer med fler frågor!
- Svara om ni orkar ;)

[COLOR=darkred]Jag undrar vad som är viktigast med inredningen för Körsbärsräkor?[/COLOR]
I karet har jag sand/fint grus, en liggande mangroverot, några små, runda, släta, svarta stenar och måttligt med växter (inga finbladiga). Låter det okej?
#15 - 16 november 2007 21:50
Jag la märke till att Havanna zoo verkade ha billiga räkor (19 kr/st för Körsbär). Så jag tänkte åka dit nästa helg och köpa ett par till kompisar till mina i yngelkaret.

Men yngelburken har ju som sagt bara varit igång en vecka nu, dock med vatten & växter från mitt "stora" kar. Borde jag vänta längre med att köpa fler så jag inte riskerar någon plötslig Nitrit-förgiftning eller liknande?
Eller kan jag köpa 2-3 räkor till utan att det är någon fara?
#16 - 17 november 2007 16:21
fredd skrev:

.....
#17 - 17 november 2007 17:13
Solid skrev:
Jag la märke till att Havanna zoo verkade ha billiga räkor (19 kr/st för Körsbär). Så jag tänkte åka dit nästa helg och köpa ett par till kompisar till mina i yngelkaret.

Men yngelburken har ju som sagt bara varit igång en vecka nu, dock med vatten & växter från mitt "stora" kar. Borde jag vänta längre med att köpa fler så jag inte riskerar någon plötslig Nitrit-förgiftning eller liknande?

Eller kan jag köpa 2-3 räkor till utan att det är någon fara?

Jag tror inte risken är så stor för nitritshock, men för att vara på den säkra sidan så vore det ju kanon om du kan pressa i lite filtervatten från det filter du har i karet som varit igång ett tag. Då får du i bra bakteriekultur i det lilla karet och risken för nitrit minskar något i alla fall :)
#18 - 17 november 2007 17:14
fredd skrev:
.....

Jag har redan skrivit att jag själv fick knappt några räkbebisar när jag körde med PMDD, men det kanske du missade? ;)
#19 - 17 november 2007 17:32
Får jag hoppa in och kapa tråden lite...? :)
Har 5 platys i köket i 54 liter, tanken är att de ska yngla av sig (ynglena ska inte sparas utan bli levandeföda). Kommer även att ha 2-3 posthornssnäckor där för att städa.
Nu blev jag vääääldigt sugen på att ha körsbärsräkor i det karet med!
Är det lämpligt? Hur beräknar jag "antal invånare" sammanlagt?
#20 - 17 november 2007 18:37
Annaica skrev:
Jag har redan skrivit att jag själv fick knappt några räkbebisar när jag körde med PMDD, men det kanske du missade? ;)

hehe jo jag såg de, men du är inte "alla", du är "vissa" :);)
#21 - 17 november 2007 18:50
Annaica skrev:
Jag tror inte risken är så stor för nitritshock, men för att vara på den säkra sidan så vore det ju kanon om du kan pressa i lite filtervatten från det filter du har i karet som varit igång ett tag. Då får du i bra bakteriekultur i det lilla karet och risken för nitrit minskar något i alla fall :)

Men sedan jag startat upp det lilla karet så har jag doserat i Nitrivec, dock inte varje dag som det står på flaskan att man ska göra de 10 första dagarna, utan bara varannan dag. Borde inte det duga?

Annars skulle jag ju kunna fixa filtervatten
från det andra karet om det behövs :)
#22 - 17 november 2007 20:45
Nitrivec är mest en onödig kostnad om man redan har ett filter igång som man kan pressa vatten från i det nya karet ;)
#23 - 17 november 2007 20:46
fredd skrev:
hehe jo jag såg de, men du är inte "alla", du är "vissa" :);)

Tror det är svårt att få "alla" att svara, så du kanske får nöjda dig med "vissa" ;)
#24 - 17 november 2007 20:48
lili76 skrev:
Får jag hoppa in och kapa tråden lite...? :)

Har 5 platys i köket i 54 liter, tanken är att de ska yngla av sig (ynglena ska inte sparas utan bli levandeföda). Kommer även att ha 2-3 posthornssnäckor där för att städa.

Nu blev jag vääääldigt sugen på att ha körsbärsräkor i det karet med!

Är det lämpligt? Hur beräknar jag "antal invånare" sammanlagt?

tror det passar bra med räkor där. Är det ett 54 liters kan du ha ganska många räkor. Är det ordentligt inkört så kan du nog köpa 10 st körsbärsäkor utan problem. Vill du ha många räkbebisar så kanske du behöver räk-säkra ditt filter ;)
#25 - 17 november 2007 20:57
Annaica skrev:
Nitrivec är mest en onödig kostnad om man redan har ett filter igång som man kan pressa vatten från i det nya karet ;)

Nitrivec köpte jag innan jag planerat något yngelkar.

Har haft ett par fiskar för några veckor sedan (i 200 Liters-karet) som flämtat i några dygn och sedan dött. Här på zoopet fick jag höra att det kunde bero på höga bakterie-koncentrationer och att jag skulle testa Nitrivec för att få igång de nyttiga bakterierna ordentligt.
#26 - 17 november 2007 21:02
Solid skrev:
Nitrivec köpte jag innan jag planerat något yngelkar.

Har haft ett par fiskar för några veckor sedan (i 200 Liters-karet) som flämtat i några dygn och sedan dött. Här på zoopet fick jag höra att det kunde bero på höga bakterie-koncentrationer och att jag skulle testa Nitrivec för att få igång de nyttiga bakterierna ordentligt.

Om jag har fattat rätt så är nitrivec bakteriekultur som får igång de goda bakteriern.

Pressar du i filtervatten i karet så får du de goda bakterierna direkt i karet, har du då filtret i det nya karet igång så åker bakterierna in där och så blir de fler och fler.

Jag har startat 3 kar under 2 år. Det första använder jag nitrivec lite sporadiskt. I de andra 2 så har jag enbart pressat i filtervatten från det karet som varit igång och det har funkar väldigt bra, inte haft nitritshock en enda gång i de karen där jag startat med filtervatten.
#27 - 17 november 2007 21:06
Rapport från räk-karet kommer här :D

Positivt:
- Båda räkorna har ömsat skal
(inbillning eller ej, de ser större ut än vid inköpet)
- Både räkorna och deras platykompisar verkar välgödda
- Växterna i karet verkar också trivas hittills och växer på bra

Negativt:
- Ingen av räkorna har fått nögon stark röd färg än
- På några få dagar har trådalger kommit igång och växer/sprider sig snabbt

Frågor:
- Hur får man räkorna att färga ut? Har läst att det beror till stor del på maten, något speciellt foder som är bra för färgen?
- Vad kan man göra åt trådalger? (tror i alla fall det är trådalger)
#28 - 17 november 2007 21:11
Annaica skrev:
Om jag har fattat rätt så är nitrivec bakteriekultur som får igång de goda bakteriern.

Pressar du i filtervatten i karet så får du de goda bakterierna direkt i karet, har du då filtret i det nya karet igång så åker bakterierna in där och så blir de fler och fler.

Jag har startat 3 kar under 2 år. Det första använder jag nitrivec lite sporadiskt. I de andra 2 så har jag enbart pressat i filtervatten från det karet som varit igång och det har funkar väldigt bra, inte haft nitritshock en enda gång i de karen där jag startat med filtervatten.

En ganska stor, och negativ detalj är att jag inte har något filter i det lilla karet, har inget hemma och får heller inte köpa för mina föräldrar :(

Har endast en syresten, vilket visserligen inte gör någon nämnvärd nytta egentligen men ger åtminstone lite rörelse i vattnet.
#29 - 17 november 2007 21:22
Eh, ursäkta, men varför får du inte ha ett filter i ditt kar?
#30 - 17 november 2007 21:34
Annaica skrev:
Eh, ursäkta, men varför får du inte ha ett filter i ditt kar?

Det råkar vara så att mina föräldrar är allt annat än positiva till min akvariehobby. De tycker det är okej med ett akvarie, men att starta upp den lilla burken tyckte de absolut inte om. Enda anledningen till att jag fick starta den alls var att mamma vill att platyynglena ska överleva vilket de aldrig skulle göra i huvudakvariet.

De hade inte räknat med att jag skulle inreda det alls, det gjorde jag utan att bry mig i deras synpunkter. Och sen fick jag helt enkelt använda den teknik som fanns tillgänglig hemma (skrivbordslampor, syresten, Plastfolie, termometer från 200L-karet...).

Sen exakt varför jag inte får lägga ner någon hundralapp på ett minifilter,
det får du fråga dem om^^
#31 - 18 november 2007 00:26
Annaica skrev:
Tror det är svårt att få "alla" att svara, så du kanske får nöjda dig med "vissa" ;)

hehe tänkte inte att alla skulle fråga kanske, men om det hade varit 1 eller 2 till som hade svarat samma sak hade jag nog fått fundera lite om jag ska köra pmdd eller inte:p
#32 - 18 november 2007 07:39
fredd skrev:

Konstigt att andra som har Körsbär och kör både co2 och pmdd inte har svarat här inne..

Men vad jag vet så är körsbär inte känsliga av sig utan verkar anpassa sig bra till karen man har med eller utan pmdd jag har pmdd i karet med körsbär och jag har yngel, om det är mer eller mindre utan pmdd tycker jag inte för jag har körsbär i kar där jag inte kör pmdd med..

MEN Crystal verkar inte anpassa sig lika bra om det beror på nitrater eller ngt annat i pmdd vet jag inte men det är sagt att crystal inte gillar nitrater eller nitriter(som ingen annan vattenlevande fisk/räka gör)..

När det kommer till yngel i övrig är vattenvärden en stor grej för räkor, bra vatten är ju klart det bästa 23-25°C ett kh som ligger runt 4-6, pH runt 6.5-7(körsbär 6.3-6.7 för crystal) gott om mat då dessa små kryp verkar ha mask och ständig skall äta =O)) MAt i olika former som döda växtdela alger överbliven mat ja you name it they eat it..

Man kan behöva tillsätta lite mineraler och kanske kalcium med men det beror lite på räkan, det gäller alltså att som med växter att titta på hur de mår ser man brister får man göra ngt åt det, ta reda på fakta och rätta till snabbt för det är känsliga djur..

Lycka till
#33 - 18 november 2007 07:52
Annaica skrev:
tror det passar bra med räkor där. Är det ett 54 liters kan du ha ganska många räkor. Är det ordentligt inkört så kan du nog köpa 10 st körsbärsäkor utan problem. Vill du ha många räkbebisar så kanske du behöver räk-säkra ditt filter ;)

Tack för svar! :)
Då blir det troligtvis några räkor med, när jag hittar några. Kul!!
Räksäkra filter, nylonstrumpa var det va?
#34 - 18 november 2007 16:11
peterhaack skrev:
Konstigt att andra som har Körsbär och kör både co2 och pmdd inte har svarat här inne..

Men vad jag vet så är körsbär inte känsliga av sig utan verkar anpassa sig bra till karen man har med eller utan pmdd jag har pmdd i karet med körsbär och jag har yngel, om det är mer eller mindre utan pmdd tycker jag inte för jag har körsbär i kar där jag inte kör pmdd med..

MEN Crystal verkar inte anpassa sig lika bra om det beror på nitrater eller ngt annat i pmdd vet jag inte men det är sagt att crystal inte gillar nitrater eller nitriter(som ingen annan vattenlevande fisk/räka gör)..

När det kommer till yngel i övrig är vattenvärden en stor grej för räkor, bra vatten är ju klart det bästa 23-25°C ett kh som ligger runt 4-6, pH runt 6.5-7(körsbär 6.3-6.7 för crystal) gott om mat då dessa små kryp verkar ha mask och ständig skall äta =O)) MAt i olika former som döda växtdela alger överbliven mat ja you name it they eat it..

Man kan behöva tillsätta lite mineraler och kanske kalcium med men det beror lite på räkan, det gäller alltså att som med växter att titta på hur de mår ser man brister får man göra ngt åt det, ta reda på fakta och rätta till snabbt för det är känsliga djur..

Lycka till

ok tack så mycket för svaret!
#35 - 18 november 2007 20:36
fredd skrev:
ok tack så mycket för svaret!

så lite så! =O)
#36 - 3 december 2007 21:00
Här kommer en lägesrapport från räk/yngelburken!

[COLOR=darkred]Räkorna:[/COLOR]
Fortfarande bara två stycken, båda har hunnit växa ordentligt (minst en halv cm vardera) och de har ömsat skal ett par ggr. Ena räkan, numera fastställd som hona, bär på rom. Dock tror jag den är obefruktad (rommen är gul) efter vad jag läst...
[COLOR=darkred]Det som oroar mig är deras bleka färger - Kan det bero på deras låga antal, maten, inredningen eller vad :confused:? Alla råd är välkomna![/COLOR]

[COLOR=#8b0000]Platybäbisarna:[/COLOR]
[COLOR=black]Även ynglena har hunnit växa till sig en del, men inte i samma takt som räkorna. Deras "riktiga" färg börjar träda fram sakteliga och de äter med stor aptit. [/COLOR]
[COLOR=darkred]Något som jag vill veta, men egentligen inte hör till denna tråd är hur gamla de ska vara för att man ska kunna se om det är honor/hanar?[/COLOR]

[COLOR=#8b0000]Akvariet:[/COLOR]
[COLOR=black]Växterna växer på, och algerna likaså. Just nu finns algerna i alldeless för stora mängder i stort sett hela burken. Om jag inte har helt fel är algerna av den typen som ofta dyker upp i nystartade kar, och har jag tur minskar de av sig själva med tiden... Invånarna verkar i alla fall inte ta någon skada av dessa (kanske rentav tvärtom?).[/COLOR]
[COLOR=darkred]Jag funderar på att testa köpa en Zebrasnäcka som kan hjälpa till att hålla tillbaka algerna lite grann, någon som skulle kunna bidra med info om dessa?[/COLOR]
[COLOR=#8b0000]Eller tips på någon annan effektiv algätande snäcka?[/COLOR]
#37 - 3 december 2007 22:32
Är det körsbärsräkor du har så ska rommen vara gul. Färgen kommer med åldern. Äldre honor blir väldigt röda. Hanarna har inte mycket färg alls, även unga honor kan ha mindre heltäckande färg.
#38 - 3 december 2007 23:55
Det du skulle kunna prova är att ge räkorna färgfoder (jag ger mina fiskar det, och räkorna får ju i sig en del med). När jag själv hade körsbär fick de starkare färg. Men som Eurydike skrev beror färgen på kön och ålder :)
Bilagor:
#39 - 4 december 2007 22:04
Eurydike skrev:
Är det körsbärsräkor du har så ska rommen vara gul. Färgen kommer med åldern. Äldre honor blir väldigt röda. Hanarna har inte mycket färg alls, även unga honor kan ha mindre heltäckande färg.

Ska rommen vara gul? :)
Där ser man vad mycket jag kan om räkor :D, jag måste ha läst det där om rommens färg i en tråd där de pratade om någon annan sorts räka då.

Då kan jag ju inte annat än hålla tummarna för att jag får räklingar senare :p
Om jag inte minns helt fel så kläcks rommen efter ca tre veckor va?
Böjar man räkna tiden från att rommen "bildats" eller från att honan börjar bära dem under sig?

Min ena är helt genomskinlig och var det när jag köpte dom, honan är rödaktig, men hon var faktiskt lite rödare när jag köpte henne än hon är nu...
#40 - 4 december 2007 22:07
Annaica skrev:
Det du skulle kunna prova är att ge räkorna färgfoder (jag ger mina fiskar det, och räkorna får ju i sig en del med). När jag själv hade körsbär fick de starkare färg. Men som Eurydike skrev beror färgen på kön och ålder :)

Ok, har du något tips på något speciellt färgfoder?
Annars får jag väl helt enkelt fråga i affären. Min kompis råddes att köpa diskusgranulat som färgfoder till sina fiskar, kanske kan testa det om inte annat...
#41 - 5 december 2007 08:46
Solid skrev:
Ska rommen vara gul? :)

Där ser man vad mycket jag kan om räkor :D, jag måste ha läst det där om rommens färg i en tråd där de pratade om någon annan sorts räka då.

Då kan jag ju inte annat än hålla tummarna för att jag får räklingar senare :p

Om jag inte minns helt fel så kläcks rommen efter ca tre veckor va?

Böjar man räkna tiden från att rommen "bildats" eller från att honan börjar bära dem under sig?

Min ena är helt genomskinlig och var det när jag köpte dom, honan är rödaktig, men hon var faktiskt lite rödare när jag köpte henne än hon är nu...

Det är olika färg på rommen på olika sorters räkor. Körsbär har gul rom.
Jag har för mig det är ca tre veckor det tar. Men du ser det oftast när det är på G. Rommen är väldigt stora och ovala när det är dags och tittar man riktigt noga man man se svarta prickar på romkornen (ynglens ögon). Honan fläktar dem också mycket mer när det närmar sig.

Jag har hört att karoten är bra för färg...mina får förvälld morot...ja inte bara men i en liten matmix av räkor, räkrom, skalade gröna ärtor, förvälld morot, förvälld spenat. Mixa så hårt det går och frys in i platta paket du kan bryta små bitar av. (Är ju tyvärr stört omöljligt att bara göra en portion och kunna ge färskt.) :p
#42 - 5 december 2007 14:28
Eurydike skrev:
Det är olika färg på rommen på olika sorters räkor. Körsbär har gul rom.

Jag har för mig det är ca tre veckor det tar. Men du ser det oftast när det är på G. Rommen är väldigt stora och ovala när det är dags och tittar man riktigt noga man man se svarta prickar på romkornen (ynglens ögon). Honan fläktar dem också mycket mer när det närmar sig.

Jag har hört att karoten är bra för färg...mina får förvälld morot...ja inte bara men i en liten matmix av räkor, räkrom, skalade gröna ärtor, förvälld morot, förvälld spenat. Mixa så hårt det går och frys in i platta paket du kan bryta små bitar av. (Är ju tyvärr stört omöljligt att bara göra en portion och kunna ge färskt.) :p

Okej, tack för svaren :)

Jag har redan en egen räkmix här hemma som jag gjort till fiskarna i 200litaren för någon månad sen. Består dock av räkor, gröna ärtor, lite majs och lite tonfisk (som man köper på burk). Vet inte riktigt om jag vill mata med mixen i den lilla burken då jag inte har någon filter där i...
#43 - 18 januari 2008 13:50
Nu efter en tid kan jag ju inte låta bli att berätta hur det går.

Algerna frodas och de bubblar syre från dom mest hela tiden, växterna fiinns kvar men är så gott som täckta med alger, Det hela är kanske ingen fröjd för ögat precis ;)

Men i algerna fastnar en massa mat och räkorna verkar trivas. För bara några dagar sedan märkte jag att jag hade småräkor i karet från första gången räkhonan gick med rom. Jag har som mest sett 10 st småräkor på en halv centimeter samtidigt, och antagligen finns fler :p Honan går för övrigt med rom igen nu och har vanligen fin färg. Räkorna verkar ha blivit ännu piggare sen platykompisarna flyttade...

Även om karet inte är vidare snyggt (ingen underdrift...)
så mår invånarna bra :D
#44 - 18 januari 2008 14:09
Finns det gott om alger är där ju jättegott om mat till yngel. Så det tror jag det att räkorna trivs. Bara vattenkvaliteten är bra så lär de nog frodas :)
#45 - 18 januari 2008 15:50
Eurydike skrev:
Finns det gott om alger är där ju jättegott om mat till yngel. Så det tror jag det att räkorna trivs. Bara vattenkvaliteten är bra så lär de nog frodas :)

Jo jag vet, det är därför jag inte tycker det gör något att det är algskog där i, de är och plockar bland algerna och växterna mest hela tiden :p
#46 - 1 februari 2008 16:15
Räkorna blir bara fler :D
Första kullen är på minst 20 st som är ca 1 cm nu och jag har hittat nya småräkor som är 2-3 mm stora, och räkhonan går med rom igen :):p:)

Man kan riktigt hoppa till när man sitter och tittar på småräkorna och någon av de vuxna räkorna (ser gigantiska ut i jämförelse) kommer gående framför ögenen på en :D

För övrigt matas de med med räkmix och fodertabletter (kommer inte ihåg vad de heter, det är fiskmat iaf.) och det är omtyckt!

Annons