Jag har ett 42 liters med körsbärsräkor och snäckor. Har aldrig mätt några värden i det, eller tillsatt något. Men konstigt nog är det i det karet alla växter verkar trivas och frodas som bara den. Har tex haft sådan där små mini anubias. I de andra karen tappar de bladen men i räkkaret blommar de och växer så jag får dela på dem för de blir för stora. Kan iofs bero på övriga fiskinnevånare i andra kar... Men det verkar i alla fall inte som det behövs någon gödning.
Det låter väldigt bra, men jag tror jag kör i PMDD i alla fall när jag ändå tillsätter det i mitt andra kar varje vecka ;)
Vet inte hur det är med trivseln, vet inte om de är så medvetna om hur många de är. De bara är :-) Jag började med 12styck i 42 liter och de var snart hundratals...
Vill du få fler så se till så du får av varje kön. Honorna är större, rödare och med gul fäck på ryggen. En del hanar är ganska genomskinliga med bara lite rött på. De är mindre än honorna och saknar gul fläck. Är lite annorlunda i kroppsbyggnaden också, mer smala liksom :-)
Där ser man [:O] Går det lätt att sälja/ge bort räkor om de blir för många?
Jag köpte två st Körsbärsräkor idag, bara strax över centimetern i storlek, så zoogubben visste inte om det var honor eller hanar... Den ena var röd och den andra genomskinlig, men de kanske bli röda båda två när de växer..?
Ajaa, får väl hoppas att de inte är av samma kön så jag kan få räklingar från dem senare. Annars köper jag några till om dom verkar trivas.
Hur stora måste de vara för att kunna få räklingar?
De äter döda växtdelar och alger, men för att få fina färger på dem och för lite livskvalitet tror jag de uppskattar varierad kost. Frysta, skalade ärtor, räkmix, fisk skrap mm mm...listan kan göras lång. Men sådan här mat behöver man nog inte ge varje dag och bör nog inte om man inte har många räkor och snäckor som städar undan det. För de föredrar ju det här framför alger och man vill ju att de städar undan dem också :-)
De ska allt få en liten bit ärta eller räkmix också ;)