Räkor och växter

#1 - 2 februari 2011 13:25
Vissa växter är ju besprutade med nått medel som räkorna dör av men om man har växterna i samma akvarium som räkorna ska vara i fast typ en månad innan räkorna finns giftet fort farande kvar i vattnet då eller?
#2 - 2 februari 2011 13:32
har inte hört talas om något som växterna är besprutade med. men om du har något annat akvarium kan du ju ta sticklingar därifrån. garanterat rena
#3 - 2 februari 2011 13:43
Okej. Jag läste det på någon blogg och här på forumet och det stod på växtakraviet i min akvariebutik att vissa växter är besprutade och att detta kan döda räkor.
#4 - 2 februari 2011 14:01
okej? a det är inget jag har hört iaf.
#5 - 2 februari 2011 14:31
Någon annan som vet? :)
#6 - 3 februari 2011 15:24
Jo det är ju oftast så att växter odlas ovan vatten för att få plats med så mycket som möjligt. Eftersom dom är över ytan så blir dom utsatta för skadedjur och besprutas oftast.
Fiskar verkar tåla det giftet bra men räkor är ruskigt känsliga för det, därför man rekommenderar minst en veckas karantän av växter i ett annat kar än det räkorna går i. Skölj växterna noga innan du planterar dom med.
Har dom gått en månad så gör ett stort vattenbyte och tillsätt något vattenberedningsmedel så bör du vara säker. Filtrera över kol om du känner dig osäker.

Annons