Räkor och pulverfoder

#1 - 29 augusti 2008 12:54
Hur tillgodogjör sig räkorna pulverfoder?

Kan dom filtrera vattnet eller fastnar pulverjoxet på botten, växter och rutor och äts upp där?

Mina gula räkor äter tacksamt av allt foder som stoppas ner i karet.

I ett annat kar går blå räkor, köpta som babaulti, vi får se vad det blir av dom:p Dom är inte ett dugg intresserade av pellets av olika sorter, wafers, algtabletter, flakes...

Men dom lever, och jag har ju även prövat med pulverfoder så det kanske är det dom äter?

Dom får äta vad dom vill, bara jag kommer underfund med vad det är som går hem så att dom får vad dom behöver.

Idéer?
#2 - 29 augusti 2008 13:12
Vad är det för pulverfoder?

Är det verkligen ett pulver, fint som vetemjöl, så är det nog inte så lämpligt för vuxna räkor utan slammar nog mest igen filtren. Är det kornigt, som sand, så funkar det säkert fint.
#3 - 29 augusti 2008 13:37
Dom här vanliga småräkorna, CR, körsbär m. fl. filtrerar inte. Dom har inga sådana "armar". Dom går och noppar på underlaget. Jag brukar släppa ner lite pulverfoder när jag vet eller misstänker att det finns småttingar i karen. Men då stänger jag av pumpar/filter ett tag så det sjunker ner mot botten eller någon javamossrugge. Annars åker det bara in i filtret som Azur skriver.
Ibland gör jag så att jag mortlar räkpellets lite slarvigt. Då blir det korn i olika storlekar år räkor i olika storlekar :)
#4 - 18 september 2008 06:49
Fick i går lite räkfoder som "smakprov" släppte ned några korn som i dag har en luddig hinna omkring sig. Jag tror inte att räkorna ätit något. Konstigt ialla fall.
Bilagor:
#5 - 18 september 2008 10:06
Ibland har jag märkt att räkor kan vara lite avvaktande mot nytt foder. Stoppa inte ner för mycket så det sunkar ner vattnet om inte räkorna vill ha, men prova lite, lite av det igen då och då för att se om dom kommer på att det är gott.
Vad heter fodret?
#6 - 19 september 2008 22:21
Komer inte i håg vad det heter, en gul burk blandat små platta runda (som flyter) och små röda pelletsliknande.
Vad köper ni andra för foder?

Annons