räkor och kampfisk?

#1 - 14 maj 2006 07:50
Har funderingar på att skaffa räkor till det lilla karet hemma, problemet är bara att jag har noll koll på räkor;)
Jag har ett pytteakvarium på 19 liter hemma med en kampfisk och en "stonesucker" (ser nästan ut som en siames, fast mindre).
Frågan är då, vilka räkor kan jag ha och hur många?

Tacksam för svar!!
/Hans
#2 - 14 maj 2006 10:07
Hej!

Amano borde funka. Samt Snowball och CrystalRed.[:)]
#3 - 14 maj 2006 11:44
Tack för svaret!
Hur många kan jag ha? Har du nån koll på hur mycket dom kostar?
Mycket frågor nu men är man en okunnig nybörjare så är man;)
#4 - 14 maj 2006 11:48
[quote=CalleAkvarist]Hej!

Amano borde funka. Samt Snowball och CrystalRed.[:)][/quote]

Du har inga latinska namn på dom? försökte söka på dom i artbeskrivningarna men hittade inget:confused:

/Hans
#5 - 14 maj 2006 12:00
Har en till fråga;)
Hur går räkor ihop med ancistrus???
/Hans
#6 - 14 maj 2006 12:04
[quote=battalionP]Du har inga latinska namn på dom? försökte söka på dom i artbeskrivningarna men hittade inget:confused:

/Hans[/quote]
Zoopet har inte artbeskrivningar på skaldjur, men det har min hemsida[;)]!
Amanoräka: Caridina japonica
Snowball: Caridina sp: "Snowball" eller Caridina sp. "White pearl"
CrystalRed: Caridina sp. "Crystal red"

Räkor går utmärkt med Ancistrus. Angående priset:
Amano brukar kosta 25-30 kr.
Snowball 40-70 kr.
Crystal Red 70-120 kr:eek:
Lycka till med räkorna[:D]
#7 - 14 maj 2006 12:12
tack så mycket för hjälpen calle!!!
Hur många räkor är lagom att ha i mitt lilla 19-literskar?
/Hans
#8 - 14 maj 2006 12:29
Jag tycker du ska välja en art och ta 5-6 stycken av den arten. Just i ett litet kar kan man inte ha så många, så skulle du ta flera arter skulle du bara kunna ha 2 st av den arten. Vill du ha en rolig och pigg räka som dessutom är en jättebra städare är det amano som gäller.
Lycka till[:D]
#9 - 14 maj 2006 13:40
ja nog blir det en art som gäller! är inte så mycket för fisksoppa;)
Var lite osäker på antalet bara efterso mdet är så litet... och på hur många liter en räka behöver.. är ju inte så hemma på det här området;)
Tack för hjälpen!!!!
/Hans
#10 - 14 maj 2006 14:43
Både Snowball och Crystal Red kommer med mycket stor sannolikhet bli dyr levande föda åt din kampfisk. Den kommer säkert uppskatta att du bjuder på delikatesser, men...

Tro mig, jag har provat själv...stora Amano kan fungera men de kommer troligen att stressas ihjäl och det är trist.

Daniel
#11 - 14 maj 2006 19:00
neeeeeej..... nu satte du griller i huvet på mig:confused: trodde ju att det var fritt fram, men det var det ju tydligen inte...
va ska man stoppa i då? ser ju lite tomt ut nu;)
jaja får klura ut nåt så småningom!
Tack för all hjälp!?!:)
/Hans
#12 - 15 maj 2006 12:38
trotsade guineas råd och köpte mig ett par amanos ändå;)
Fungerar finfint än så länge (dom har varit i karet ca 3 timmar). Kamparen bryr sig knappt om dom,,, var framme å nosade lite nyfiket på dom i början men nu gör han ingenting!
Håller tummarna för att han håller sig så lugn!

Dom är väldigt roande att se på måste jag säga! Verkar som alla tre har förälskat sig i den lilla mangrooveroten, dom sitter å tuggar som galningar på den:)

Hur mycket ska jag mata dom? köpte med mig lite mygglarver hem.. Hon på zoo sa en halv bit om dagen, tycker dock det låter väldigt mycket?!?

/Hans
#13 - 17 december 2006 11:43
BattalionP
Hur har det gått med räkorna och kampfisken? Samsas de fortfarande?
Jag är lite nyfiken eftersom jag är på gång att skaffa denna kombination nu.

Du kan väl berätta hur det hela avlöpte och hur det funkar.
Tack i så fall.
#14 - 17 december 2006 13:49
Hallo!

Jo det funkar alldeles utmärkt! Har en hona som är med ägg konstant. Dom går i ett lite större kar nu (30 liter) tillsammans med några neontetror, tre Ampullariasnäckor och deras ca 100 nyfödda bebisar;) och en zebrasnäcka. Vi har hittis bara haft två dödsfall på räksidan och de gjorde det smarta valet att klättra ur....

Vi har inte haft några som helst problem, kampfisken bryr sig inte om dom alls!

Berätta gärna hur det går för dig!

/Hans
#15 - 17 december 2006 15:15
Ok, det låter bra. Du har Amanos eller hur? Jag tänkte ha körsbärsräkor, så det blir kanske mer risk då.

Har du en kampfisk? Eller ett par? Några bilder?
#16 - 17 december 2006 15:57
Ja jag har amanos, körsbär är väl lite mindre va? Har bara en hane.
Har inga bilder just nu på karet men det är väl inte så svårt att fixa;) Lägger in i kväll om jag kommer ihåg!

/Hans
Bilagor:
#17 - 17 december 2006 16:04
Ja, det vore kul att se.
Jo, de är ju mycket mindre, och en större risk att det blir mat.
Ifs är mitt kar lite större, så de kanske kan gömma sej mer.
Jag får chansa lite.
#18 - 18 december 2006 16:34
Jo har du gömställen så klarar dom sig nog, men då kan det ju å andra sidan leda till att du inte ser dom...
Så har jag i mitt stora kar där jag har amano och scalarer. Räkorna lämnar aldrig sin grotta...

Ska försöka fixa en bild.. glömde bort igår;)

/Hans
#19 - 18 december 2006 16:52
Jag ser mina Amanos, de är i samma kar som 2 skalarer. Men de är bra på att smyga omkring så att skalarerna inte märker nåt!:D
#20 - 28 januari 2007 22:03
battalionP skrev:
Hallo!

Jo det funkar alldeles utmärkt! Har en hona som är med ägg konstant. Dom går i ett lite större kar nu (30 liter) tillsammans med några neontetror, tre Ampullariasnäckor och deras ca 100 nyfödda bebisar;) och en zebrasnäcka. Vi har hittis bara haft två dödsfall på räksidan och de gjorde det smarta valet att klättra ur....

Vi har inte haft några som helst problem, kampfisken bryr sig inte om dom alls!

Berätta gärna hur det går för dig!

/Hans

Är du säker på att du har amano/japonica räkor?
http://www.zoopet.com/bilder/data/574/medium/Amanor_ka_-_petnym.jpg

De kräver nämligen enligt zoopets artbeskrivning bräckvatten för att larverna skall utvecklas, och enligt akvariehandlaren som jag köpte mina ifrån krävs det även en hel del alger för att de skall överleva. Nu står det även i artbeskrivningen att fåtal fall rapporterats där det funkat med sötvatten, men det vore kul att se hur du lyckats. och om någon annan gjort det?
#21 - 28 januari 2007 22:45
yllekanin skrev:
Är du säker på att du har amano/japonica räkor?

http://www.zoopet.com/bilder/data/574/medium/Amanor_ka_-_petnym.jpg

De kräver nämligen enligt zoopets artbeskrivning bräckvatten för att larverna skall utvecklas, och enligt akvariehandlaren som jag köpte mina ifrån krävs det även en hel del alger för att de skall överleva. Nu står det även i artbeskrivningen att fåtal fall rapporterats där det funkat med sötvatten, men det vore kul att se hur du lyckats. och om någon annan gjort det?

Om det är de 100 nyfödda bebisarna du syftar på så handlar det nog om ampullaria, alltså snäckorna! :D
#22 - 29 januari 2007 19:21
ja som nitra säger så är det snäckorna det handlar om;)

/Hans
#23 - 8 februari 2007 22:28
battalionP skrev:
Har en till fråga;)

Hur går räkor ihop med ancistrus???

/Hans

Aldeles utmärkt! däremot skulle jag inte satsa på att ha dem med större fisk, för stor risk att dina 50-70:- räkor blir fiskmat, fisksällskap är möjligt om man håller extremt små fiskar ihop med räkorna, släkten som kan komma ifråga är Boraras och Microrasbora till exempel och en annan art jag har ihop med mina WP-räkor är Iratherina werneri, de verkar inte ens bry sig om räkynglen....:)
#24 - 8 februari 2007 22:33
tummen skrev:
Aldeles utmärkt! däremot skulle jag inte satsa på att ha dem med större fisk, för stor risk att dina [COLOR=darkred]50-70:-[/COLOR] räkor blir fiskmat,

Haha, det råkar jag veta att han INTE betalat för sina räkor...För jag vet vem han fått dem från...;) :D Och här går de nu med ancistrusar och det funkar utmärkt...:)
#25 - 9 februari 2007 12:16
Nitra98 skrev:
Haha, det råkar jag veta att han INTE betalat för sina räkor...För jag vet vem han fått dem från...;) :D Och här går de nu med ancistrusar och det funkar utmärkt...:)

Ancistrus, ja, men inte kampfisk och andra större fiskar....:Djag sade förresten att Ancistrus skulle funka [COLOR=red]utmärkt[/COLOR]....
#26 - 9 februari 2007 12:29
tummen skrev:
Ancistrus, ja, men inte kampfisk och andra större fiskar....:Djag sade förresten att Ancistrus skulle funka [COLOR=red]utmärkt[/COLOR]....

Ja det vet jag att du sa, jag bara "dubbelbekräftar"! :D
#27 - 10 februari 2007 07:27
då kan jag taa om att jag har (tror jag) ett gäng med amano i mitt stora kar med scalarer och lite andra. Ancistrusarna har jag gett bort och skaffat ett gäng LDA25. Funkar bra tror jag, har inte sett amanosarna sen jag gjorde totalrenovering för ca 1.5 månad sen;) Hade inte sett till dom innan jag gjorde renoveringen heller på ca 2 månader men alla levde...

Och i mitt lilla 30 liter har jag nitras körsbärsräkor tillsammans med några guppy, funkar bra!

/Hans

Annons