Har problem med att snäckskal eroderar (stavning?) och tänkte köpa Kalciumkarbonat (fodertillskott till hästar) på Granngården.
Det borde väl inte vara några problem för räkorna va ?
Fridas skrev:Kalcium finns även i räkskal, så vore jag du skulle jag köpa lite fryst räkmix och mata med, eventuellt sätta in en liten kalksten/hålsten.
Jag köpte en burk räkpellets på zoo för några veckor sedan, och det är mina äppelsnäckor verkligen galen i. Det innehåller mycket som är bra för skalen.
Katharina skrev:Jaha... Kalcium i räkskal !!! Tidigare så har det alltid låtit att man absolut inte ska blanda ihop snäckskal och räkskal. Att räkskal innehåller kinin.
[COLOR=Red]Jag var nämligen inne på att orsaken till att snäckornas skal blir "frätta" kunde ligga till grund för att även räkornas skal blir "spruckna" i färgerna efter ömsning, kunde vara densamma!!![/COLOR]
Nu känner jag mig ännu mer förvirrad!!! :D
När det gällde räkskal så fick jag rådet att helt enkelt mata med skaldjur alltså cyklops och artemia och jag tycker att det har blivit bättre.. Kan krossade snäckskal vara något att stoppa i pumpen för snäckskal?!