Räkor och Blå ciklid?

#1 - 16 juli 2007 10:29
Jag funderar på att skaffa ett gäng Körsbärs- eller Crystal Red räkor till ett akvarium som just nu är hem för:
2 Blå ciklider
2 Korallplaty (snart bara en, åldern har börjat ta ut sin rätt på dem)
5 Corydoras aeneus
3 Gyrinochelius aymonieri
1 Mal av obestämd art (fredlig, står mest "parkerad" på nosen i sin snäcka)
3 Falska neontetror
5 Koppartetror
1 Gabonräka (akvariets gömda skatt, kostade 180 kr)

Cikliderna busar mest med varandra och låter alla andra vara för sig själva, de tre Gyrinochelius aymonieri jagar varandra då och då men aldrig någon längre tid.
Akvariet är ca 75 cm långt och har rikligt med gömställen blad sten, gälört och dvärgsvärdsplantorna.
Skulle räkorna klara av detta sällskap?

/// Erik
#2 - 16 juli 2007 10:37
Nej, ett bestämt nej. Skräddaren säger nej.

Dom blir ciklidmat på nolltid.

//C
#3 - 16 juli 2007 10:50
ok.
känns inte riktigt rätt att bjuda cikliderna på mat för 50 - 75 kr tuggan...
#4 - 16 juli 2007 11:50
Ne precis :)
#5 - 16 juli 2007 13:06
finns det någon annan variant av räka som skulle gå bra ihop med det sällskapet?
jag såg något som gick under namnet Brunräka eller något liknande, ca 7 - 10 cm lång. det var ingen filterräka och den var nog ingen rovgirig rackare heller då den bodde med några tetror och mindre ciklider, någon aning om vad det skulle kunna vara för något?
Gabonräkan mår hur bra som hellst, trots sällskapet.
ska skaffa en extra timer och mörkerrumslampa för att kunna studera de nattetid utan att störa resten av invånarna...

Jag vet att det blir mycket frågor, men jag finner räkor otroligt intressanta men saknar kunskap på området. (hade inte en aning om att räkor var en så koplicerad gren av akvariehobbyn)
#6 - 16 juli 2007 13:32
Brun räka == Atyopsis Moluccensis eller Atyopsis Spinipes

Dom är filterräkor som gärna sitter på ett blad och "surfar" i strömmen. Riktigt trevliga, vår första räka är en Moluccensis som heter Frank :)
Dom är betydligt mer framme än Gabonräkorna.

Kallas även Waterfallshrimp, asiatisk filterräka osv osv. Men dom funkar nog tokbra i ditt kar om dina fiskar låter gabonräkan vara.

Räkor är en drog, vi började med en; nu har vi 5 olika arter på ett antal som börjar närma sig 50-strecket ;)

//C
#7 - 16 juli 2007 14:05
filterräkor har en unik stil, onekligen.

jag var däremot just nu ute efter någon räka som inte är en filtrerare men som endå klarar av cikliderna trots att de är väldigt fredliga. (hemodlade ungfiskar, korsning mellan vanlig Blå ciklid och Guldkammad blå ciklid)

någon rovräka blir det inte för då kan jag säga adjö till mina falska neontetror (antagligen resten av invånarna också...)
#8 - 16 juli 2007 14:58
Du kan ju alltid leta upp någon Macrobrachium-räka som blir lite större, glöm att dom tar tetror, vi har 2 "större" räkor, typ 6-7cm med små långa klor och dom skulle aldrig i livet hinna ifatt en tetra.

//C
#9 - 16 juli 2007 15:34
ok
ska se vad jag kan hitta i djuraffärerna i morgon, ska avverka 4 - 5 stycken...
men ärligt talat så är det inte jordens undergång om de falska ryker, har hittat några Blå tetror som fångade mitt intresse.

Annons