Räkor i yngelakvarium?

#1 - 24 januari 2006 16:44
Har ett 20 l yngelakvarium m Platyyngel. Behöver lite hjälp med bottenstädning av foder. Svårt att suga utan att ynglen följer med. Kan jag köpa en räka som hjälper mej? Dom äter inte yngel....eller? Vilken sort kan jag ha och hur sköter man dom bäst?
#2 - 24 januari 2006 17:11
[quote=Lena123]Har ett 20 l yngelakvarium m Platyyngel. Behöver lite hjälp med bottenstädning av foder. Svårt att suga utan att ynglen följer med. Kan jag köpa en räka som hjälper mej? Dom äter inte yngel....eller? Vilken sort kan jag ha och hur sköter man dom bäst?[/quote]

Jag har körsbärsräkor i mitt yngelkar och det går jättebra.
Se bara till att du inte får tag i några räkor med klor! Dom ger sig på stora fiskar också när dom blir vuxna... [:O] Vet inte vad dom heter.
#3 - 25 januari 2006 03:12
amano och körsbär är snälla mot yngel
#4 - 6 februari 2006 10:34
Hur är det tvärtom då?
Funderar på att ha räkor (helst körsbär) i ett yngelkar, men hur stora kan man låta fiskynglena bli innan räkorna riskerar att bli mat. (Just nu har jag Apistogramma-yngel i yngelkaret...)
#5 - 6 februari 2006 10:37
[quote=mmm]Hur är det tvärtom då?
Funderar på att ha räkor (helst körsbär) i ett yngelkar, men hur stora kan man låta fiskynglena bli innan räkorna riskerar att bli mat. (Just nu har jag Apistogramma-yngel i yngelkaret...)[/quote]

Det undrar jag också. Har också Apistogramma-yngel med mina körsbärsräkor nu + endlers yngel.
Jag hoppas ju också att räkorna ska få yngel... men dom blir väl mat??? [:o]
#6 - 6 februari 2006 20:35
Hej

Har en amanoräka som lyckas leva ihop med en kampfiskhanne på jobbet.. sen om det är "normalt" eller inte, det är inte jag rätt person att svara på... men jag tror dom klarar sig rätt länge med platyyngel.
#7 - 6 februari 2006 21:20
jag tycker man nästan borde göra en vanliga frågor i den här kategorin då den här frågan som tråden handlar om frågas konstant vad jag märkt..
nån som är frivillig ? :D
#8 - 8 februari 2006 14:48
[QUOTE=Birgitta W]Det undrar jag också. Har också Apistogramma-yngel med mina körsbärsräkor nu + endlers yngel.
Jag hoppas ju också att räkorna ska få yngel... men dom blir väl mat??? [:o][/QUOTE]Låter bra om det fungerar, men hur stora är dina Apistogramma-yngel och räkor?
#9 - 8 februari 2006 14:54
[quote=mmm]Låter bra om det fungerar, men hur stora är dina Apistogramma-yngel och räkor?[/quote]

Ynglen är bara ca 1 1/2 - 2 cm nu. Körsbärsräkorna är ungefär lika stora. Men får räkorna yngel så tar väl kakadua-ynglen dom... Och kakadua-ynglen växer ju!

I början när jag släppte i kakaduorna så gjorde dom små anfall mot räkorna men nu bryr dom sig inte om dom längre.
#10 - 29 maj 2006 09:01
[quote=Birgitta W]Ynglen är bara ca 1 1/2 - 2 cm nu. Körsbärsräkorna är ungefär lika stora. Men får räkorna yngel så tar väl kakadua-ynglen dom... Och kakadua-ynglen växer ju![/quote]
Hur har det gått med räkorna tillsammans med dina kakaduor? Har det fungerat bra även när ynglena blivit lite större? Har du fått yngel på räkorna också i det karet?
#11 - 30 maj 2006 22:25
[QUOTE=Tastyfish]jag tycker man nästan borde göra en vanliga frågor i den här kategorin då den här frågan som tråden handlar om frågas konstant vad jag märkt..
nån som är frivillig ? :D[/QUOTE]
Det skulle behövas lite artbeskrivningar på räkor ;)
#12 - 30 maj 2006 22:30
Där slog du hammaren på spiken sonja =)
#13 - 30 maj 2006 23:11
om nån har bra bilder på olika räkor kan alltid jag slänga ihop en sida med artbeskrivningar och lägga upp sålänge.
#14 - 31 maj 2006 05:57
[quote=Raven]om nån har bra bilder på olika räkor kan alltid jag slänga ihop en sida med artbeskrivningar och lägga upp sålänge.[/quote]
Vill du i så fall ha bilden via mail, Raven?
#15 - 31 maj 2006 09:07
[quote=mmm]Hur har det gått med räkorna tillsammans med dina kakaduor? Har det fungerat bra även när ynglena blivit lite större? Har du fått yngel på räkorna också i det karet?[/quote]

Det har inte gått något vidare... :mad: Kakaduorna åt inte räkorna utan skrämde ihjäl dom!!! Antingen dog räkorna i karet eller också hoppade dom ur, trots täckglas så hittade dom hålen där sladdarna går ut.

Nu har jag sålt alla kakaduayngel och har endlersyngel i ett större yngelkar och där går småräkor. Det går jättebra!

I mitt Endlerskar går vuxna endlers med vuxna körsbärräkor och MASSOR av räkyngel i alla storlekar och det går också bra. Vet inte om några småyngel blir mat, men det är inget som märks i mängden! :D
#16 - 31 maj 2006 10:24
Jag har vuxna och yngel kakaduor tillsammans med körsbärsräkor, och det tycker jag funkar..

de vuxna fiskarna verkar inte tycka att räkorna är speciellt roliga, de är ju så snabba att sticka iväg så fort man ska fram o nosa på dom..
ser även en hel del mini-räkor då o då, så nån förökning blir det ju på dom..

det träliga är väl att räkorna gärna håller sej för sej själva och inte syns så mycket på dagarna när fiskarna är vakna..
#17 - 31 maj 2006 10:28
Hej Hej skulle behöva lite hjälp vet inte hur man gör en tråd här

ngn som vet hur fort en 4 cm påfågelciklid växer till 7-10 cm? Skriv ett email till mig [email]heax_leet@hotmail.com[/email] svarar inte här! mvh / Sebbe
#18 - 31 maj 2006 11:11
[QUOTE=Raven]om nån har bra bilder på olika räkor kan alltid jag slänga ihop en sida med artbeskrivningar och lägga upp sålänge.[/QUOTE]
Jag brukar använda Daniels sida mycket när jag kollar efter lite fakta. Det är inte så mycket men alla viktiga data om temp, pH mm finns med, och de latinska namnen.
http://web.telia.com/~u15505416/
#19 - 31 maj 2006 11:13
[QUOTE=Raven]om nån har bra bilder på olika räkor kan alltid jag slänga ihop en sida med artbeskrivningar och lägga upp sålänge.[/QUOTE]
Om man vill bidra med några bilder, hur vill du ha dom i antal pixlar och kB?
#20 - 31 maj 2006 17:37
[quote=ansjo]Vill du i så fall ha bilden via mail, Raven?[/quote]
det går bra, mailadress finns ju längst ner i länkgalleriet.

[quote=Sonja]Om man vill bidra med några bilder, hur vill du ha dom i antal pixlar och kB?[/quote]
du kan ju skicka det du har och vill skicka, storlek är inga problem för min del att justera.

provade Daniels sida men fick inte fram några artbeskrivningar eller dylikt, ska kolla igen senare.
#21 - 31 maj 2006 18:45
[QUOTE=Raven]

provade Daniels sida men fick inte fram några artbeskrivningar eller dylikt, ska kolla igen senare.[/QUOTE]
Den har legat nere någon gång ibland. Han kanske jobbar lite med den eller nåt just då. Testa igen.
#22 - 8 juni 2006 21:57
fick delar av sidan att funka men tyckte va lite snålt med ifno om vissa räkor där.
#23 - 27 september 2006 15:54
HUr gick det med räksidan?

Annons