Räkor i akvarium med aluminium/rostfri botten?

#1 - 29 juli 2007 16:25
Efter att ha haft räkor ett tag nu så har jag blivit sugen på att skaffa fler till mitt 45L akvarium. Jag skulle antingen vilja ha WP, CR eller körsbär i akvariet men är osäker på om det skulle funka med en botten som är gjord i antingen aluminium eller rostfritt. Tror ni att det funkar eller bör jag skippa räkorna:confused: Vill inte slänga ut massa pengar på snygga räkor som sedan inte överlever pga en sådan enkel sak som botten[:o]

Tacksam för svar!:)
#2 - 29 juli 2007 17:08
Tjenare glenn! :D CR är väl ganska tåliga så det borde väl gå? Mvh /Kim
#3 - 29 juli 2007 18:04
Det vet jag inte men vill fråga för att vara på den säkra sidan för det skulle inte vara så roligt om man lägger ut pengar på dom och så dör dom. Ungefär som att stå och slänga pengarna i sjön då. Hur tror ni andra att det fungerar?
#4 - 29 juli 2007 18:50
Alltså, nu får du gärna kalla mig tröghuvud om du vill, men varför skulle det inte funka? Avger det ämnen, eller vad?
#5 - 29 juli 2007 19:51
Ja det var det jag undrade. Om det kanske avger något som räkorna inte tål eller liknande. Därför sm jag först vill dubbelkolla och vara på den säkra sidan.
#6 - 29 juli 2007 19:55
Glenn skrev:
Ja det var det jag undrade. Om det kanske avger något som räkorna inte tål eller liknande. Därför sm jag först vill dubbelkolla och vara på den säkra sidan.

Hallo Sweetie!
Är du oviss om bottenmaterialet i karet? Vad är det för kar förresten?
Rostfritt kan väl inte vara farligt, finns ju rostfria ramakvarier. Men aluminium låter väl inte bra. De ska man ju inte ens ha som kastruller längre.
Måste väl finns duktiga kemister här på Zoopet som vet?
#7 - 29 juli 2007 20:36
Men om du har haft fiskar där innan så borde du ju kunna ha räkor där också. Annars kan du väl testa först, och bara släppa i två räkor eller något från början. Körsbärsräkor ska väl tåla det mesta, mina är i alla fall tåligare än fiskjävlarna.
Guest
#8 - 29 juli 2007 20:43
Jag skulle nog tro att din botten är gjord av rostfrittstål fast man vet ju aldrig annars känner du det på vikten....rostfritt väger rätt mycket mer än alu.
#9 - 29 juli 2007 21:19
Malinitzi skrev:
Hallo Sweetie!

Är du oviss om bottenmaterialet i karet? Vad är det för kar förresten?

Rostfritt kan väl inte vara farligt, finns ju rostfria ramakvarier. Men aluminium låter väl inte bra. De ska man ju inte ens ha som kastruller längre.

Måste väl finns duktiga kemister här på Zoopet som vet?

Det rä ett kar på 45L där botten är antingen aluminium eller rostfritt, dvs ingen glasbotten.
Jo jag vet att det finns ramakvarier som är gjorda i rostfritt eller vad det nu är men i dom är det ju ett bottenglas vilket det inte är i det här karet utan botten är som sagt gjord i antingen aluminium eller rostfritt:)

[quote=maria_]Men om du har haft fiskar där innan så borde du ju kunna ha räkor där också. Annars kan du väl testa först, och bara släppa i två räkor eller något från början. Körsbärsräkor ska väl tåla det mesta, mina är i alla fall tåligare än fiskjävlarna.[/quote]

Jo det har inte varit några problem med fiskar där i men räkor verkar vara ganska känsliga jämfört med fiskar och därför som sagt som jag inte vill chansa.

[quote=Lutt]Jag skulle nog tro att din botten är gjord av rostfrittstål fast man vet ju aldrig annars känner du det på vikten....rostfritt väger rätt mycket mer än alu.[/quote]

Jag tycker inte att det är så tung men inte fjäderlätt heller. Hmmm svårt att avgöra:p
#10 - 30 juli 2007 08:59
Vad händer om du skrapar på ytan? Hur ser det ut? Du kanske kan lägga i en glasskiva som du säkrar med silikon? Jag skulle inte våga ha något av metall med räkorna, eftersom de sägs vara så känsliga för just metaller.
#11 - 30 juli 2007 10:05
Håller med..

Mamma Mia skrev:
Vad händer om du skrapar på ytan? Hur ser det ut? Du kanske kan lägga i en glasskiva som du säkrar med silikon? Jag skulle inte våga ha något av metall med räkorna, eftersom de sägs vara så känsliga för just metaller.

När man har köpt så fina raringar så känns risken onödig.. Jag har inga preparat eller kemikalier i mina räkkar... ;)
#12 - 30 juli 2007 11:44
Mamma Mia skrev:

Om jag skrapar så försvinner färgen och under så är det helt silverfärgat. Helt blankt också.

Har testat med en magnet nu och den sugs fast så antar att det är aluminium då:( Får ta och kika på botten lite mer och se om det går att lösa genom att lägga i en glasskiva och silikona fast den[:o][B)]
Bilagor:
#13 - 30 juli 2007 12:08
Glenn skrev:
Om jag skrapar så försvinner färgen och under så är det helt silverfärgat. Helt blankt också.

Har testat med en magnet nu och den sugs fast så antar att det är aluminium då:( Får ta och kika på botten lite mer och se om det går att lösa genom att lägga i en glasskiva och silikona fast den[:o][B)]

Aluminium är inte magnetiskt....
#14 - 30 juli 2007 12:45
Aluminium är inte magnetiskt....

Okej men i ett pm så skrev en person att aluminium är det och rostfritt är det inte. Ska det vara tvärt om kanske?:)
#15 - 30 juli 2007 13:02
Glenn skrev:
Okej men i ett pm så skrev en person att aluminium är det och rostfritt är det inte. Ska det vara tvärt om kanske?:)

Givetvis ska det vara tvärt om.. :D Det är ett av skälen att det sitter en liten magnet på vissa pantmaskiner för att avgöra vad som är av aluminium och inte, dom tar endast emot aluminium.... Vilket är magnetfritt... ;)
#16 - 30 juli 2007 14:59
Har haft kräftor i rostfria akvarium med glasruta fram bara. Dom kan iofs vara tåligare och akvariumem har några år på nacken.
#17 - 30 juli 2007 18:36
Jo det kanske jag ska tillägga också att karet är ganska gammalt så det är inget som är gjort i förra veckan:p
#18 - 25 maj 2009 12:16
Vi har inte glömt dig Glenn!

Hur gick det Glenn, kom du till någon klarhet med räkburken?

P.s. Aluminium är lika omagnetiskt som rostfritt stål!
#19 - 25 maj 2009 21:11
Jag undrar också, har även jag ett kar med (emaljerad?) metallbotten som jag funderar på räkor i...
#20 - 26 maj 2009 12:57
Är ni osäkra så lägg i en glasskiva i botten

Annons