ynglerna 3 v ungefär men jag fyller på hela tiden men om jag lägger i en bit gurka eller nåt så kommer hon inte se den den kommer bara mögla hur vet man att man har nirit
Det är mycket troligt att du har nitrit. Det finns ett test att köpa. Det är jättesvårt att rädda yngel om man har fått nitrit, men du menar att inte ynglen dör utav??? Jag skulle ha gissat att de var känsligare än räkorna. Du kan ta med
ett prov till zooaffären så kan de kolla åt dig.
Då ska du köpa "
snälla bakterier" som omvandlar det giftiga nitritet (som kommer av bajs, matrester och döda växtdelar) till nitrat som blir växtnäring. Snälla bakterier finns ju på flaska eller en tablett, bakteriebomb. Nitrivec brukar rekommenderas här.
Se till att du har
rejäla vågor på ytan!
Sen försöker du
byta vatten ofta, 10 L varje dag eller så. Om du har ett stort akvarium som du kan ta vatten från så kan du byta 30 % och ta 20 % från det stora karet, beroende på hur mycket du kan belasta det karet såklart, så du inte skadar fisken där!!!
De ska inte dö av en bit möglig mat även om man kan försöka att fiska upp matrester så här i början, det brukar jag även göra med större bitar sen också. Lycka till...