Räkor dör!

#1 - 14 april 2008 16:49
Nu har 3st räker dött har bara en gravid mamma som verkar klara allt.
Jag har ingen koll på vattenvärderna men jag har guppy och platy yngel där och en så länge har jag inte haft nåt dödsfal av dom och jag har haft dom där 3v.
Jag har new bee räkor.
Dom dör jämt på kvällen och ligger bara ner döda är det för att jag köpte gamla räkor som dom dog?
mkt tacksam för svar
#2 - 14 april 2008 16:58
vad har du för grus???
#3 - 14 april 2008 17:19
Baf2 skrev:
Nu har 3st räker dött har bara en gravid mamma som verkar klara allt.

Jag har ingen koll på vattenvärderna men jag har guppy och platy yngel där och en så länge har jag inte haft nåt dödsfal av dom och jag har haft dom där 3v.

Jag har new bee räkor.

Dom dör jämt på kvällen och ligger bara ner döda är det för att jag köpte gamla räkor som dom dog?

mkt tacksam för svar

Berätta mer. Hur länge har karet varit igång?
Hur stort, temp, pump eller vattencirkulation, nya växter, mat, hur länge har du haft räkorna???
#4 - 14 april 2008 19:17
Karet har varit igång i 4v nu det är en pump för 40l och jag har 35l temp 26grader
Växter:java mossa och flytväxter
Inredning:rot och nån vitt sand med små grus korn men inte sand
Jag ger inte dom nåt mat vet inte vad man ska ge dom. Det är bara ynglerna som får mat flinga,artemia.
Effter en vecka köpte jag tre räkor dom levde i 7daggar en 9 och en 11 kan det bero på att jag släpte i en maltablet så att den blev gammal tog ut den så fort jag kunde men dom kan ha fått i sig lite ändå
Tack för svaren!
#5 - 14 april 2008 19:56
Baf2 skrev:
Karet har varit igång i 4v nu det är en pump för 40l och jag har 35l temp 26grader

Växter:java mossa och flytväxter

Inredning:rot och nån vitt sand med små grus korn men inte sand

Jag ger inte dom nåt mat vet inte vad man ska ge dom. Det är bara ynglerna som får mat flinga,artemia.

Effter en vecka köpte jag tre räkor dom levde i 7daggar en 9 och en 11 kan det bero på att jag släpte i en maltablet så att den blev gammal tog ut den så fort jag kunde men dom kan ha fått i sig lite ändå

Tack för svaren!

Hur mycket yngel har du i karet? Har du testat nitrit? Gör pumpen vågor på ytan?
#6 - 15 april 2008 06:58
Låter väldigt nystartat. Har räkor och yngel varit i länge?

Kan vara nitrit som Katharina skriver. En annan sak kan vara om växterna är nya? Vissa akvarieväxter drivs upp på land och besprutas. Det är just räkor väldigt känsliga för. Har man möjlighet att låta nya växter först sitta ett tag i ett kar med bara fisk så är det det bästa. Eller bara välja växter som odlats under vatten.

Sen en fråga... Hur tror du de ska överleva om du inte ger dem mat? :)
Räkor äter mycket och gillar varierad kost. Jag matar mina två ggr om dagen med: fiskbitar, råa räkor, artemia, dafnier, förvälld morot, förvälld spenat, gurka, squasch, broccoli, sparris, räkpellets....

Hoppas du får ordning på det, för räkor är ett väldigt trevligt inslag i akvariet. De är grymt bra på att äta alger och hålla snyggt i karet. Trivs de så förökar de sig om blir många, många :)
#7 - 15 april 2008 20:24
ynglerna 3 v ungefär men jag fyller på hela tiden men om jag lägger i en bit gurka eller nåt så kommer hon inte se den den kommer bara mögla hur vet man att man har nirit
#8 - 15 april 2008 20:43
Baf2 skrev:
ynglerna 3 v ungefär men jag fyller på hela tiden men om jag lägger i en bit gurka eller nåt så kommer hon inte se den den kommer bara mögla hur vet man att man har nirit

Det är mycket troligt att du har nitrit. Det finns ett test att köpa. Det är jättesvårt att rädda yngel om man har fått nitrit, men du menar att inte ynglen dör utav??? Jag skulle ha gissat att de var känsligare än räkorna. Du kan ta med ett prov till zooaffären så kan de kolla åt dig.

Då ska du köpa "snälla bakterier" som omvandlar det giftiga nitritet (som kommer av bajs, matrester och döda växtdelar) till nitrat som blir växtnäring. Snälla bakterier finns ju på flaska eller en tablett, bakteriebomb. Nitrivec brukar rekommenderas här.

Se till att du har rejäla vågor på ytan!

Sen försöker du byta vatten ofta, 10 L varje dag eller så. Om du har ett stort akvarium som du kan ta vatten från så kan du byta 30 % och ta 20 % från det stora karet, beroende på hur mycket du kan belasta det karet såklart, så du inte skadar fisken där!!!

De ska inte dö av en bit möglig mat även om man kan försöka att fiska upp matrester så här i början, det brukar jag även göra med större bitar sen också. Lycka till...
#9 - 16 april 2008 19:49
Tack för svaret ska bytta vatten och kolla nirit
Räkorna verkar väldit trötta hon jag köpte med ägg sitter bara under roten har inte rört sig ett steg på flera dar,men hon är inte död
#10 - 17 april 2008 05:45
Baf2 skrev:
Tack för svaret ska bytta vatten och kolla nirit

Räkorna verkar väldit trötta hon jag köpte med ägg sitter bara under roten har inte rört sig ett steg på flera dar,men hon är inte död
Ibland kan honor som bär rom vara lite skygga om det är fisk i karet.

Annons