Räkor + bettor?

#1 - 29 juli 2007 21:15
Någon som har/har haft räkor ihop med bettor? En annan zoopetare har berättat att han försökte ha räkor ihop med en kampfisk och räkorna bara dog.

Nu undrar jag, kan kampfisken på något sätt ha varit orsaken till räkornas död?

Jag håller nämligen på att göra iordning ett akvarium för betta imbellis och det hade varit trevligt om det gick att ha ett gäng räkor som algätare och städpatrull, men jag vill inte vara ansvarig för en räkmassaker [:o]
#2 - 29 juli 2007 21:28
Jag hade körsbärsräkor i mitt kar när jag flyttade in kampfisken där, nu kan jag inte hitta några längre så jag misstänker att kampen ätit sig mätt på dom :(
#3 - 29 juli 2007 21:29
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Bettor har stora munnar!! Jag kan gott tänka mig att det blir lyxmiddag för dem![/COLOR][/FONT]
#4 - 29 juli 2007 21:31
Låter inte bra! Men körsbärsräkor är ju väldigt små. Hur skulle det gå med lite större räkor som t ex amano?
#5 - 29 juli 2007 21:35
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Men testa med en-två stora styckna? Räkorna är ju inte helt dumma så de har nog vett att gömma sig? I alla fall amanosar?? Kan va svårt att hitta i rätt storlek bara. Har du övergett dina guppisar efersom det blir ett nytt Asien?[:o][/COLOR][/FONT]
#6 - 29 juli 2007 21:45
Mina endlers och pigmésvärdbärarna har flyttat. De pumpade ut ungar fortare än vad jag hann omplacera dem så det blev lite jobbigt till slut [:o]

Om det skulle bli några bebisar med bettorna blir det iaf inte så många hela tiden.
#7 - 29 juli 2007 21:50
inte att rekomendera, hade en drös cherry och amano som han helt sonika bet ett stort bett i nacken på=( rena hajen fast finns säkert bettor som det funkar med, dom har ju lite olika personligheter
#8 - 29 juli 2007 21:54
Bett i nacken? Det börjar kännas som om det är bäst att ge upp tanken.. Undra ändå om de små imbellisarna skulle göra likadant..
#9 - 29 juli 2007 22:21
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Rent storleksmässigt skiljer det inte mycket på en imbellis och en splendens. Stirra dig inte blind på zoopets artbeskrivningar, de anger maxstorlek och inte "normalstorlek". Jag har sett imbellis i affärerna och jag kan inte påstå att de skiljde sig ifrån de vanliga splendensarna.[/COLOR][/FONT]
Bilagor:
#10 - 29 juli 2007 22:32
Ok, de imbellis jag har sett har varit mindre, eller så är det det att de har betydligt mindre fenor..
#11 - 29 juli 2007 22:39
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Ser du till kroppsstorlek så är det inte så stor skillnad. Hmm... såg att mitt förra svar såg lite snörpigt ut... sorry... [:o][/COLOR][/FONT]
#12 - 29 juli 2007 22:44
Det är lungan :)
#13 - 30 juli 2007 12:33
Hej !
Jag har haft tre kampfiskar och räkor i ett 20 liters akvarium, de vuxna räkorna klarade sig bra, men ena honan är expert på att suga i sig de små "nyfödda" räkorna.
Kimra
#14 - 30 juli 2007 14:35
Vi har en ståtlig kampfiskherre i vårat körsbärskar tillsammans med pärlrasboror...
Iofs så finns det mycket växtlighet i karet och många ställen att gömma sig på. Det har iaf funkat fint att ha dom tillsammans.
Får väl se hur räklingarna klarar sig, men med tanke på hur produktiva räkorna är så kommer säkerligen många att överleva, dom har som sagt många ställen att vara på som inte herr kampfisk kommer åt ;)

Men jag har dock hört att kampfiskhonor är riktigt glupska, så där vågar jag inte svara på om det skulle funka.

//M
#15 - 30 juli 2007 15:08
Utifrån det ni berättar låter det som om det skulle gå. Amano är ju större än körsbär. Egentligen hade jag velat ha såna gröna räkor från Thailand, men dem verkar inte gå att få tag på i Sverige.
#16 - 30 juli 2007 15:14
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Det är inte sånna här du menar? Som jag hittade på Herkules? De syns väldigt sällan eftersom de smälter ihop fullständigt med växterna.[/COLOR][/FONT]
#17 - 30 juli 2007 15:19
ursäkta men läste jag rätt? 3 kampar i 20L......... snällt *inte*
#18 - 30 juli 2007 16:13
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Det är inte sånna här du menar? Som jag hittade på Herkules? De syns väldigt sällan eftersom de smälter ihop fullständigt med växterna.[/COLOR][/FONT]

Jag vet inte. Det ser ut som dem. På The Shrimp Factory's site: http://www.azgardens.com/shrimpfactory.php står det bara att de heter Caridina spp. och sen har de fåniga handelsnamn som "Dwarf Emerald Green Deora Algae Eating Shrimp" eller "Dwarf Blackberry Algae Eating Shrimp" (det finns även en svart variant).

Jo jag kan tänka mig att de blir välkamouflerade bland växterna men jag tycker de är coola :cool:
#19 - 30 juli 2007 16:43
Caridina cf. babaulti "Green" månne? :D

//C
#20 - 30 juli 2007 16:53
Hmm jag vet inte. De du nämner kommer från Indien och de på Shrimp Factory ska komma från Thailand.. Men det kanske står fel nånstans?
#21 - 30 juli 2007 17:17
Det är den arten som Radioaktiva räkor säger :)

Jag har haft Amanos med Betta imbellis och det har funkat jättebra. Bettorna (honor + hane) tittade inte ens på räkorna, så jag skulle inte vara orolig för det. Men dvärgräkor, typ Körsbär skulle dom kanske äta, iaf ynglen! Men om du har en del växter (Javamossa) så borde ju nåt yngel klara sig!
Jag har blivit allt mer tveksam till flera olika sorters små fiskar tillsammans med småräkor... :confused: undrar om mina Corys kommer äta räkorna :(
#22 - 30 juli 2007 17:19
Föresten, Lenmar, hur går det med dina gröna? Några yngel ännu? :)
#23 - 30 juli 2007 17:25
Leonard skrev:
Det är den arten som Radioaktiva räkor säger :)

Är du säker? För det finns väl en massa olika arter.. Fast i fall det inta är samma art så är de ju väldigt lika iaf [:o]

Leonard skrev:
Jag har haft Amanos med Betta imbellis och det har funkat jättebra. Bettorna (honor + hane) tittade inte ens på räkorna, så jag skulle inte vara orolig för det.

Jaha, så du vet :)

Leonard skrev:
Jag har blivit allt mer tveksam till flera olika sorters små fiskar tillsammans med småräkor... :confused: undrar om mina Corys kommer äta räkorna :(

Har aldrig hört talas om att corys skulle äta räkor..
#24 - 30 juli 2007 17:29
Jag är rätt säker på att dom gröna räkorna är Caridina cf. baubalti spp.
Det finns bara 1 sån grön sötvattensräka som jag känner till (inom akvaristiken).

Jag har haft Betta imbellis, men dom kanske var väldigt fredliga. För mig funkade det iaf.

Batski: Har du Corys (5-6cm) med räkor eller vet nån som har? isf skulle jag kunna känna mig lite lugnare :)
#25 - 30 juli 2007 17:29
Leonard skrev:
Föresten, Lenmar, hur går det med dina gröna? Några yngel ännu? :)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Näe - inte ett enda, men en av dem har "blivit röd" :confused:, ser ut som en såndär hm... tusingen hette de nu igen?? Bergsräka, nah, jag kommer inte ihåg... Jag är inte hundra p åatt jag fått honor och hanar dessvärre...:([/COLOR][/FONT]
Bilagor:
#26 - 30 juli 2007 17:31
Leonard skrev:

Batski: Har du Corys (5-6cm) med räkor eller vet nån som har? isf skulle jag kunna känna mig lite lugnare :)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag råkade få med en körsbärsräka i mitt 240 där det gick både diskus och gott om corysar och räkorna blev fler och fler och fler och fler.... Ännu idag bor det fortfarande ett gäng överlevare i pumpen (juvels inbyggda...). Räkorna var ute och spatserade frimodigt mitt ibland corysarna så har man bara gott om "räkgömställen" kommer det inte vara några problem.
[/COLOR][/FONT]
#27 - 30 juli 2007 17:32
C. baubalti ska tydligen kunna variera i färg väligt mkt, så jag tror inte att man kommer få bara gröna yngel, kanske nån blå, röd eller brun (dom färgerna som finns).
Jag ringde Herkules och dom sa att dom aldrig hade haft gröna räkor :confued: strunt samma. Tror jag har hittat dom på ett annat ställe nu iaf.

Tack Lenmar!! Då har jag kvar mina Corydoras melini.
#28 - 30 juli 2007 17:34
Leonard skrev:
Jag är rätt säker på att dom gröna räkorna är Caridina cf. baubalti spp.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Detta är vad jag också har hört, jag vet att batski hade en annan tråd uppe om det i våras/vintras. Jag vet att jag surrade med en räkkändis om detta om menade p åatt det är precis som med andra "unika" fiskar inom akvaristiken som får "egna" namn. Man vill gärna vara ensam om just sin sort och ge dem ett eget namn. Mina är i vilket fall som helst babaulti.[/COLOR][/FONT]
#29 - 30 juli 2007 17:43
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag råkade få med en körsbärsräka i mitt 240 där det gick både diskus och gott om corysar och räkorna blev fler och fler och fler och fler.... Ännu idag bor det fortfarande ett gäng överlevare i pumpen (juvels inbyggda...). Räkorna var ute och spatserade frimodigt mitt ibland corysarna så har man bara gott om "räkgömställen" kommer det inte vara några problem.

[/COLOR][/FONT]

Jag har corys men inga räkor, men som tur var har Lenmar den erfarenheten :)
#30 - 30 juli 2007 17:49
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Detta är vad jag också har hört, jag vet att batski hade en annan tråd uppe om det i våras/vintras. Jag vet att jag surrade med en räkkändis om detta om menade p åatt det är precis som med andra "unika" fiskar inom akvaristiken som får "egna" namn. Man vill gärna vara ensam om just sin sort och ge dem ett eget namn. Mina är i vilket fall som helst babaulti.[/COLOR][/FONT]

Det kan mycket väl vara så. Fast av den mystiska arten från Shrimp Factory fanns det även en svart variant och enligt Leonard skulle det bara finnas gröna, blåa, röda och bruna babaulti.. Men som sagt är de iaf väldigt lika :)

Leonard: Var har du hittat gröna räkor?
#31 - 30 juli 2007 18:23
I Stockholm verkar det vara omöjligt att få tag på Caridina cf. babaulti iaf :/

//C
#32 - 30 juli 2007 19:00
Leonard skrev:

Jag ringde Herkules och dom sa att dom aldrig hade haft gröna räkor :confued:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Ha ha... underbart!! :p:D Den var "farbror Pappa" som håvade upp dem till mig. De hade blå samtidigt och jag är lite bitter att jag inte tog med dem hem oxå... [:o][/COLOR][/FONT]
#33 - 30 juli 2007 19:03
Jag håller helt med Radioaktiva Räkor. Jag har en Betta Splendens-hane och körsbärsräkor. Han har antagligen lyckats fånga några räklingar, men räkorna är ju riktiga yngelkanoner, så det gör inte så mycket. De större rör han aldrig.
Jag har ordnat med javamossa under en stock och där föds de antagligen och gömmer sej till de får rätt storlek.
#34 - 30 juli 2007 19:36
Jag tror faktiskt att jag ska beställa gröna räkor från en "gubbe" i Tyskland :) Blir billigare än att köpa i Sverige också :)
Den andra räkan på den länkade sidan (kommer inte ihåg vad den hette och orkar inte öppna den igen ;) ) skulle jag räkna som blå. Men det finns fler som är "samma art" fast olika färger, m.m.
http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=120
http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=119
http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=275

Lenmar: Jag pratade med "farbror pappa", jaja...
#35 - 30 juli 2007 20:22
Jaha. Men funkar det verkligen att beställa räkor med posten? Är inte de lite känsliga?

Tycker faktiskt att den tredje (Caridina cf. babaulti var. „Malaya“) är ganska söt :p Jag är främst intresserad av naturvarianter. Vet du om den är en naturform (min tyska är ganska rostig)?
#36 - 30 juli 2007 21:41
Det ska tydligen gå bra att skicka räkor =) Har bara fått fisk på posten innan, men det har gått jättebra iaf!
Tar ca 3-4 dagar att skicka grejer från Tyskland och hit, så det är ju inte så farligt.

Jo jag gillar och Malayan :) Vet inte rikgti om den finns i Sverige, men flera utomlands har ju den. Finns säkert nån i Tyskland som har (vet inte om dom är dyra). Det ska vara en vild-form.
#37 - 31 juli 2007 08:13
Aquabid finns ju alltid :)
#38 - 3 augusti 2007 20:01
Chokladgurami, Lakritsgurami, Pygmégurami skulle väl inte kunna äta räkyngel? Väldigt små munnar iaf!

Jag kollade på mina Corydoras idag när dom åt....
Dom fick ofta in nån bebis snäcka (malaysisk sandsnäcka, 3-4mm långa) som dom iof spottade ut direkt. Om ett räkyngel är 2mm när det föds, så skulle dessa säkert sluka räkorna med god aptit! Litar inte på att dom är så snälla att dom låter räkorna vara iaf :?
Tror att jag inte vågar ha mian Corydoras tillsammans med räkorna faktiskt. Kanske byte mot nån mindre art i affären om det går.

Blir Corydoras panda ungefär lika stor som melini? (kanske bäst att starta ny tråd i mal-forumet!)
#39 - 4 augusti 2007 11:51
Leonard skrev:

Blir Corydoras panda ungefär lika stor som melini? (kanske bäst att starta ny tråd i mal-forumet!)

Ja det blir de. Corydoras bondi coppenamensis är mindre - blir bara ca 4 cm långa.

Pratade i går med en person som har räkor i samma akvarium som ett par betta imbellis med yngel :)
#40 - 6 augusti 2007 03:32
Idag tog jag ur Pansarmalarna och lämnade tillbaka till affären. Ville verkligen inte att dom skulle äta upp yngel. Tror inte jag kommer köpa någon annan fisk istället.
#41 - 6 augusti 2007 03:33
Föresten, tror ni att skalarer funkar med Amano. Om det inte är jätte-skalarer utan någon av dom mindre varianterna?
#42 - 6 augusti 2007 06:04
Ehh, det finns inga små varianter av scalarer. De små man ser är ju unga fiskar, men alla scalarer blir rätt stora (även om altum är större än andra scalarer).
#43 - 6 augusti 2007 19:34
nej, precis, menade alltså inte dom allra största scalarerna. I jämföresle är dom vanliga "små" mot dom stora ju :) Ni fattar vad jag menar, alltså dom vanliga och inga extremt stora scalarer.
#44 - 9 augusti 2007 05:15
Jag skulle inte våga ha Scalarer och räkor tillsammans... De Scalarer vi hade när jag var liten var inte direkt fredliga.

Appropå Corys och räkor så är jag lite lur om att mina räkor gick sitt öde till mötes när dessa flyttade in. Amanosarna hade mått bra och simmat fritt i karet och fortsatte så även när Corysarna flyttade in. Corysarna var dock närgångna på räkorna och två veckor senare hade jag inga räkor.. Men det kan ju finnas någon annan orsak.

Jag har bestämt mig för att ha räkor i det andra karet istället, för säkerhets skull..

mvh Anna
#45 - 9 augusti 2007 11:12
undrar om det funkar med Pygmégurami och dvärgräkor? eller Lakritsgurami eller Chokladgurami?

Annons