räkor BAKOB BTN

#1 - 23 april 2011 10:46
jag har 10 amanoräkor och 7 filtrerarräkor
jag köpte i förrigår 2 st enorma filtrerarräkor så att de andra 5 ska få sällskap

allt har fungerat, fiskarna ger sig inte på dem och allt är frid o fröjd... räkorna är ofta framme dagtid och pillar o lyfter saker samt äter... inga problem... filrerarräkorna sitter på bladstockar o även på botten o käkar vatten skräp

men idag så såg jag inte en ända... de rackarna klättrar upp över ytan över BTN som är 3cm över vattenytan och bor bakom bland all filtermatta...jag har 2 ställen där jag inte har matta där jag byggt som en liten basäng som ett förfilter.
ena där allt vatten kommer in och det andra där jag har doppvärmare, pump samt extra termometer

det sitter räkor i båda "basängerna" samt även att de går omkring bland filtermattorna.

skall jag oroa mig för att de dör där bakom då de är svårt att se samt att det är mkt svårt att upptäcka eller ska jag bara låta dem leva som de vill?
#2 - 23 april 2011 15:19
Sätt något typ myggnät ända upp till täckglaset kanske skulle lösa saken.
#3 - 23 april 2011 15:29
laasesku skrev:
Sätt något typ myggnät ända upp till täckglaset kanske skulle lösa saken.

absolut det är redan plannerat att göras... men skall man bara låta dessa leva ett eget liv där bakom... och om/när de nu dör där bak hur skadligt är det eller bara låta vara?

katet är på 375 liter så filtret baktill är ju mer än 100 liter samt att jag använder ett yterfilter som pump...
#4 - 23 april 2011 17:04
Om du får upp dem ta upp dem. Om inte har du väl inte så mycket val :)
#5 - 23 april 2011 17:42
absolut det är redan plannerat att göras... men skall man bara låta dessa leva ett eget liv där bakom... och om/när de nu dör där bak hur skadligt är det eller bara låta vara?

katet är på 375 liter så filtret baktill är ju mer än 100 liter samt att jag använder ett yterfilter som pump...
Låt dem vara, vill dem så går de tillbaka ut i karet lika lätt som dem tog sig in i filterdelen! Med tiden så kommer de troligen uppskatta livet i akvariedelen mer än filtret! Har du fiskar som oroar dem så finns risk att dem blir kvar i filtret!
#6 - 24 april 2011 11:09
åheim skrev:
Låt dem vara, vill dem så går de tillbaka ut i karet lika lätt som dem tog sig in i filterdelen! Med tiden så kommer de troligen uppskatta livet i akvariedelen mer än filtret! Har du fiskar som oroar dem så finns risk att dem blir kvar i filtret!

flyttade över allt jag hade i det tidigare mindre akvariet till mitt nuvarande stora... för att karet skall må bra snabbare....

inga fiskar är nya o de har hatt det topp fram tills när jag upptäckte detta....

men när de dör(om de nu gör det där bakom) behöver jag oroa mig för detta?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 24 april 2011 12:10
Don´t worry - räkorna klarar sig utan problerm bakom bakgrunden och det är inte heller några problem när de dör (alla dör ju förr eller senare) så är det inga problem för räkor är rätt små och består till största delen av skal
#8 - 24 april 2011 12:56
räkorna har nog gått dit för dom ser skräpet i filtret som en buffé.
#9 - 24 april 2011 14:04
Don´t worry - räkorna klarar sig utan problerm bakom bakgrunden och det är inte heller några problem när de dör (alla dör ju förr eller senare) så är det inga problem för räkor är rätt små och består till största delen av skal

Som nybörjare (bara hållit på i snart ett år och gått från 54L till 126L till 375L) så är det alltid mycket lättare att se de små problemen som stora problem eller faktiska problem.

Tack Kjell dig kan man ALLTID lita på och de bästa svaren får man alltid av dig!

STORT Diplom till Kjell för visat intresse från oss alla med stora & små frågor
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 24 april 2011 16:33
Som nybörjare (bara hållit på i snart ett år och gått från 54L till 126L till 375L) så är det alltid mycket lättare att se de små problemen som stora problem eller faktiska problem.

Tack Kjell dig kan man ALLTID lita på och de bästa svaren får man alltid av dig!

STORT Diplom till Kjell för visat intresse från oss alla med stora & små frågor

Tack för det - man försöker ju svara, men det är det flera som gör på ett bra sätt och det är ju viktigt i ett forum

Annons