räkor, almän info

#1 - 1 maj 2007 15:46
hej, jag har precis köpt algätande räkor. jag kan inget om dom.- jag köpte 3 men den ena dog =( jag har dom med 1+1 ap cacatuoides, 6 små paleetyngel, typ 1.5cm. guppy + platty 2 pansarmalar och en mal.
jag bara undrar hur många borde jag ha i ett 100l akvarium med de fiskarna? vilken temperatur? könskilnad? lägger dom ägg eller levande födare? :S
alltså, allmän info.

tack för alla svar.
#2 - 1 maj 2007 17:00
Du borde egentligen läsa på om den räkan du skaffar, så det inte blir helt fel.
Jag tror att du har köpt Amano räkor:http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2
Du ska helst ha minst 10 stycken räkor. Räkorna triv i lite kallare vatten, runt 20-23 grader(?) könskillnad vet jag inget om. Dom har ägg som dom har under magen en viss tid, sen när dom kläcks så är dom väldit svåra att föda upp då dom behöver saltvatten.
#3 - 1 maj 2007 17:13
Gör en sökning på "räkig fakta" och kolla in zoopets skaldjursinfo. Sen kan du återkomma med frågor ;)
#4 - 1 maj 2007 17:38
ok, tack. men borde jag ha 10?
#5 - 8 maj 2007 10:56
jag har sådana räkor. när jag kom till akvariet i går så blev jag helt förtvilad för att den ena var död. men den såg väldigt konstig ut - helt tom innuti. men "skin", spröt och ben å allt fanns på kroppen men inget innuti. när jag tittar i akvariet så hittar ajg alla mina räkor till min förvåning!!!
så min fråga är - ömsar dom skin?? helt förvånad. för det trodde jag aldrig! men alltså ben å allt fanns på kvarlämnorna - men räkorna såg helt normala ut fast den som ömsat såg fräschare och mörkare ut i färgen.

nyfiken för svar!!!
Bilagor:
#6 - 8 maj 2007 10:58
Javisst, räkor ömsar skal.
#7 - 8 maj 2007 11:00
coolt!!!! det hade jag verkligen ingen aning om. =) men det stod inte då jag läste om arten här på zoopet. det borde det göra. för ajg blev minst sagt förvånad!! hur ofta gör dom det??

Annons