Coolpix 4500.
Finns säkert andra också, men det är den jag känner till, och den är bland det bästa som finns för macro. Nackdelarna med den är att den fokuserar _otroligt_ långsamt och opålitligt, och är mycket ljussvag, så det bästa tillbehör man kan köpa är en extern blixt.
En blixt + passande kabel kostar runt 2000:-, Coolpixen kostar cirka 4500:-. Till det får du lägga en 500:- för att få ett 128MB eller större minneskort - alla digitalkameror säljs med åt h-lvete för små minneskort.
Den är <b>mycket</b> mer svårjobbad än d100'n, men så kostar den bara en fjärdedel så mycket också.
För lite exempel på bilder tagna med 4500'n, kan du ju kolla bildarkiven på min site: http://mikes-machine.mine.nu/photo.htm
Ett par av bilderna är tagna med Coolpix 995, resten är Coolpix 4500. Alla bilder jag skickade in till Ciklidbladets fototävling var tagna med 4500'n.
En fördel me 4500'n är att den är mycket lätt att ansluta till mikroskop & teleskop. Optiken i kameran är riktigt bra. Den är också tillräckligt liten och lätt för att man skall vilja bära med sig den när man är ute - det gör man ogärna med digitala systemkameror som d100'n.
Nackdelen är som sagt Nikons idiotiska mjukvara till kameran, att den är urkass på att fokusera, och att den kräver massor av ljus.