räkor.

#1 - 29 februari 2004 21:04
skal man bara flytta den räkan som har rom i ett mindre akvarium,eller skal man flytta flera. är rommen redan befruktad?
vad gör man sen då?? har varit kul o se om man fick några små!
#2 - 29 februari 2004 21:06
AMANO eller ?
#3 - 29 februari 2004 21:13
vet ej.dom är blanka med små svarta prickar.
#4 - 4 mars 2004 22:35
har letad lite rundt, det är amanoräker.
Är det någon som kan svara på min fråga??
#5 - 4 mars 2004 23:09
flytt den till ett eget för jag har hört att andra firrar pch räkor gillar vrandras rom elelr ägg eller vad man ska säga
#6 - 4 mars 2004 23:20
Hej,

det är väldigt svårt att lyckas föda upp små Amanoräkor även om honorna ofta bär på rom. De små behöver en del salt i vattnet för att kunna växa upp. Sen så har de ett "larvstadie" innan de förvandlas till små räkor. Läs Azurs dagbok här på Zoopet. Han håller på och föder upp ett gäng räkor. Det verkar gå riktigt bra för honom. Där får du en massa tips.

Lycka till

MVH
/Jens
#7 - 5 mars 2004 06:09
Det rullar på rätt bra, ja... Tycker jag själv i alla fall.

Jag har börjat göra en websida ang. odlingen, du kan ju ta en titt, det är nog mer överskådligt än min dagbok:
http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm
#8 - 5 mars 2004 12:19
Imponerande odlingsguide till Amanoräkor! Nu blev man ju faktiskt lite sugen på att försöka själv... Toppkvalitetsbilder som alltid med din monsterkamera :)

MVH
/Jens
#9 - 6 mars 2004 21:00
azur va e d för kamera du har?
#10 - 6 mars 2004 21:24
Räkbilderna är tagna med en Nikon D100 med 65mm makro-objektiv, nästan alla andra bilder är tagna med en Nikon Coolpix 4500.
#11 - 6 mars 2004 22:39
D100 är ju ett riktigt monster! Schysst som tusan. Coolpixen lutar mer åt min kamera, endock lyckas jag fasen inte få några hyffsade akvariebilder... Jag har iof bara en Minolta Dimage F100 men jag har stora problem att ställa in egen slutartid och få det att fungera utan att bara få blurriga bilder... Det skulle ju vara kul att lägga ut lite bilder på nätet.

Btw har du några bilder på dina mörtar sen de blivit lite större än yngel? Jag har en liten fisk jag har haft problem att identifiera. Silverfärgad och nu kanske fem cm lång. Jag fångade småfisk som levande foder i somras och en liten rackare överlevde. Jag flyttade över den till ett snällt kar och den har vuxit rejält sedan dess. Den var kanske en cm när jag fångade den och väldigt tunn. Den är strömlinjeformad, helt i silver och man kan se fjällen ganska tydligt. Jag funderar på mört. Eller kanske en Nors eller Löja. Svårt att artbestämma den då den fortfarande är så liten.

MVH
/Jens
#12 - 6 mars 2004 23:08
Azur vad kostade Nikon D100 och fick man med det objektet?
#13 - 7 mars 2004 08:09
1) Japp, D100'n är ett monster på många sätt. Väger över kilot, kostar över 20000:-... och macroobjektivet, som inte följer med kameran, kostar 5000:- till. Kanske bör påpeka att det är inte min kamera, utan jobbets, som jag lånar hem ibland. Det objektiv som följer med kameran ger dock helt OK macro, men har halvkass närgräns.

2) Visst har jag lite mer nytagna mörtbilder, t.ex.
http://mikes-machine.mine.nu/temp/Rutilus_DSC_0889_filtered.jpg

Mörtarna är här runt 8-9 cm, och har börjat färga ut.
#14 - 7 mars 2004 09:53
Okej!
Men vet du ngn billigare digital-kamera som inte kostar så mycket som den och att man kan zooma in mycket för att få fina bilder på mindre fiskar och på fina växter i akvariet?
#15 - 7 mars 2004 10:11
Coolpix 4500.
Finns säkert andra också, men det är den jag känner till, och den är bland det bästa som finns för macro. Nackdelarna med den är att den fokuserar _otroligt_ långsamt och opålitligt, och är mycket ljussvag, så det bästa tillbehör man kan köpa är en extern blixt.

En blixt + passande kabel kostar runt 2000:-, Coolpixen kostar cirka 4500:-. Till det får du lägga en 500:- för att få ett 128MB eller större minneskort - alla digitalkameror säljs med åt h-lvete för små minneskort.
Den är <b>mycket</b> mer svårjobbad än d100'n, men så kostar den bara en fjärdedel så mycket också.

För lite exempel på bilder tagna med 4500'n, kan du ju kolla bildarkiven på min site: http://mikes-machine.mine.nu/photo.htm
Ett par av bilderna är tagna med Coolpix 995, resten är Coolpix 4500. Alla bilder jag skickade in till Ciklidbladets fototävling var tagna med 4500'n.

En fördel me 4500'n är att den är mycket lätt att ansluta till mikroskop & teleskop. Optiken i kameran är riktigt bra. Den är också tillräckligt liten och lätt för att man skall vilja bära med sig den när man är ute - det gör man ogärna med digitala systemkameror som d100'n.
Nackdelen är som sagt Nikons idiotiska mjukvara till kameran, att den är urkass på att fokusera, och att den kräver massor av ljus.
#16 - 7 mars 2004 12:10
Härligt! Nu har jag tack vare din mörtbild identifierat min fisk iaf. :) En Mört det med. Mmm man börjar bli sugen på en ny kamera. Jag har ju en drulle på min Minolta. När den gått ur sortimentet kanske man "råkar" tappa den i golvet... Eller i sjön.... Jag vem vet ;)

MVH
/Jens
#17 - 7 mars 2004 13:21
hehe

Annons