Räkodling + blå filtermatta?

#1 - 21 maj 2008 09:35
Skall dra igång en red crystal odling och undrar om ev. räklingar kan sugas in i porerna på blå filtermatta pp någonting 10, pumpen sitter bakom!
???

Daniel
#2 - 21 maj 2008 14:33
om den blå filtermattan är stor blir det ju knappast något sug alls men de kanske kan krypa in i filtermattan!!!?????
#3 - 21 maj 2008 17:25
jag har sett att jag har massor av yngel i min matta, de gillar att krypa runt där och leta käk... när de blir större kommer de ut och man upptäcker att man har fler räkor... annars kan man ju sätta nån form av genomsläppligt tyg runt mattan för att slippa att de kryper in i den...
#4 - 21 maj 2008 23:48
Frågan är inte bara om de sugs in utan om de aktivt kan krypa igenom. För de kommer absolut att försöka. Det finns massor av räksmaskens inne i filtermattan.
#5 - 22 maj 2008 08:38
Tror att det får bli ett litet tygfodral runt för säkerhets skull...
#6 - 22 maj 2008 09:19
Jag tror nog att den allra finaste filtermattan funkar om det inte är för tunt. Jag har inte i huvudet vilken ppi som är vilken. Om du sätter något tyg framför så får det inte vara så tätt att det sätts igen direkt. Kanske tyll kan funka? (kolla på en tygaffär, det är i något nylonaktigt, finns i alla färger och är billigt). Annars så funkar nog nylonstrumstyg.

Annons