Räknas "bottenfiskar" med i fiskantalet..?

#1 - 16 augusti 2006 11:09
[COLOR=seagreen][/COLOR]
[COLOR=#2e8b57] Undrar lite om när man räknar ut vilket fiskantal man kan ha i ett akvarium...[/COLOR]
[COLOR=#2e8b57] En del säger att bottenlevande fiskar då inte ska räknas med typ malar och corydoras osv. Är det riktigt ? Ska man i så fall bara räkna de som simmar i hela akvariet..? Vad räknas siamesiska algätare som...?[/COLOR]
[COLOR=#2e8b57] Hur var det man räknade, 1cm fisk per liter? :confused: [/COLOR]
#2 - 16 augusti 2006 11:13
Man räknar alla fiskar. Men det med 1 cm per liter vatten är bara en halvsanning. En del fiskar är snabbsimmare och behöver mer plats och sedan är det fiskar som mest är stilla behöver mindre plats. Men alla skitar ner!
#3 - 16 augusti 2006 11:19
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Alla fiskar skall räknas med. Läs denna sidan om antalet fiskar i akvariet:[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=245&Itemid=125
#4 - 16 augusti 2006 11:20
OK. för på en djuraffär här sa dem att man inte räknar bottenfiskarna. Och jag har ganska många sådana så då kanske mitt akvarium 180 l är fullt nu.....
#5 - 16 augusti 2006 11:25
Vilken bra sida !
Det är bara att börja räkna nu då...Hoppas att jag inte har för många...
#6 - 16 augusti 2006 11:29
De har alltid små bebisar i zoo affären och de är oftast lite slingriga när man frågar hur stora de blir! de vill ju gärna sälja, de lever på det.
#7 - 16 augusti 2006 11:45
Hur märks det i akvariet om man har för mycket fisk...Enligt min uträkning har jag lite för många neontetra ,23 st. Men alla fiskar verkar må bra och har gjort det länge nu...Måste jag "sanera" i alla fall ??
#8 - 16 augusti 2006 12:30
[QUOTE=pia-lotta]Hur märks det i akvariet om man har för mycket fisk...Enligt min uträkning har jag lite för många neontetra ,23 st. Men alla fiskar verkar må bra och har gjort det länge nu...Måste jag "sanera" i alla fall ??[/QUOTE]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, det är inte helt lätt.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Blir fiskarna sjuka (stressade) så kan det vara ett tecken på för mycket fisk eller fel kombination av fiskar.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har man bra filtrering så kan man belasta vattnet mer (fler fiskar) än om man har sämre filtrering osv osv.[/COLOR][/FONT]
#9 - 16 augusti 2006 13:24
Jag har ett 180 l juwel akvarium. Med standard pumpen som ingår. Vet inte hur bra filtreringen är i en sådan ? Men fiskarna verkar som sagt må bra..

Annons