RäkModeller

#1 - 9 februari 2005 15:02
Har nystartat akvarium och har även köpt räkor.

Först 2 hos AL, visade sig att jag kom hem med 2 olika sorter, den ena for runt som spattig i några timmar och försvann för att aldrig mer synas. Den andra surrar runt och är synlig hela tiden, umgås med fiskarna och trivs, har nu t.o.m ömsat skal efter bara 2 veckor hemma hos oss :-)

Bad mannen köpa hem 5 räkor till, då hos BZ, de släpptes ner och försvann?!

DÅ insåg vi att det är olika sorter vi har ... De som försvann är Amano räkor och den som tumlar runt och är helcool är:
[font=Arial]Rudolph Red-Nosed Shrimp / [size=2]C. gracilirostris.[/size][/font]

Rudolph är helt klart en akvariefavorit, nu är frågan.. hur många räksorter finns det att få tag i i Sverige? Än så länge har jag bara stött på 2 varianter
Rödnäsräka och Amano Räka.

http://www.azgardens.com/shrimpfactory.php - Länken visar olika räksorter och skötselråd
#2 - 9 februari 2005 16:07
jag såg tre stora fina gabonräkor/blåa filterräkor här i veckan.. så dem kan jag lägga till också..
#3 - 10 februari 2005 23:24
[QUOTE=Ehrstrand]Rudolph är helt klart en akvariefavorit, nu är frågan.. hur många räksorter finns det att få tag i i Sverige? Än så länge har jag bara stött på 2 varianter Rödnäsräka och Amano Räka.[/QUOTE] Körsbärsräckor och humlaräckor (bumblebee) är yttligare två som jag har sett i Sverige. Jag själv börjat med körsbärsräkor (Red Cherry, Red Fire).

Och visst är räkorna roliga!

Hejhopp. Ralp
#4 - 11 februari 2005 08:44
BZ = Bromma zoo? Eller? Vad kostade de rödnosade? Själv har jag tio amanoräkor som jag inhandlade för 180 kr, de lever fortfarande allihop och är hur kul som helst. Oftast sitter de gömda under en barkbit, men de kommer fram så fort det vankas mat och interagerar med firrarna på ett kul sätt. Jag tror att man har mest kul av dem när de är många, då är alltid någon av dem vaken o pigg på äventyr.
mvh Mia
#5 - 11 februari 2005 10:11
BZ - Bromma Zoo
Amanoräkor när jag var där sist - 39 :- st
Rödnos - minns inte vad jag betalade men ska köpa fler så fort det kommer in så kollar priset då och återkommer
Fått reda på att AL - AkvarieLagret kommer få in cherry, bumble bee, mini tiger räka o rödnos framöver .. tjohooo

Kul o höra att nån ser sina Amano räkor, vete 17 var våra tog vägen o vad de pysslar med, ska se vad som händer om man lägger ner litet spenatblad
#6 - 11 februari 2005 11:37
Alltså ska man handla räkor på Kungs zoo = 18 kr styck vid köp av tio! Då gör det inte så mycket att en o annan håller sig undan...

Ska hålla utkik efter rödnosade Rudolph!
#7 - 11 februari 2005 11:59
[font=Franklin Gothic Medium]Verkar vara räkkunniga här ;)
så därför vill jag fråga hur stort ca 4-5 räkor kräver? Funderar på att skaffa ett 25L bara för skojj till lite fisk och räkor?[/font]
#8 - 11 februari 2005 13:10
gladertha: 25 liter blir fint med ett gäng räkor, ett par guppy, lite växter och byte av en hink vatten i veckan.

Ehrstrand: amanos är hemliga om de känner sig hotade, t.ex. om det finns rovfisk i akvariet eller om de är för få - de är "stimlevande".... eller kanske snarare "flocklevande" eftersom de mest springer.
Eftersom du har ett litet stim skulle jag tippa att de ganska snart kommer att börja synas bra vid matdags, de är mycket matglada djur, och borde ha vant sig vid akvariet inom nån vecka.
#9 - 11 februari 2005 13:39
[QUOTE=Azur]gladertha: 25 liter blir fint med ett gäng räkor, ett par guppy, lite växter och byte av en hink vatten i veckan. QUOTE]

[font=Franklin Gothic Medium]Tack för svaret! Jättesnällt av dig. [/font]
#10 - 17 februari 2005 08:06
49:- st för Rödnosräkor hos AkvarieLagret - lite i dyraste laget känner jag
Var där och köpte 4 st igår...
Hittade en död idag - ska åka och byta mot en ny

Skillnaden mellan hanar och honor - honorna har inte lika röda näsor
#11 - 16 augusti 2005 20:12
min lokala zooaffär hadde en fin gabon räka. köpte den direkt :) den var däremot väldigt dyr tycker jag men bryr mig inte den är rolig att se på ;)

trots allt går ju finare Fiskar på 2000-3000 :).
#12 - 16 augusti 2005 21:49
va fick du pröjsa för den ?
#13 - 16 augusti 2005 21:56
en hundra lapp :( men dom har svårt att få in annat än fiskar där och hadde ingen lust att åka 2 timmar till sthml eller 1 timme södertälje.

själv tycker jag det var värt det! blir kul när den blir dm klassen
#14 - 16 augusti 2005 21:56
tror ja ska ta en tur förbi min lokala zooaffär imorron och se om dom fått in nåt kul på räkfronten
#15 - 16 augusti 2005 21:59
hehehe :). jag tycker jag hadde tur. letade faktiskt efter vanliga "bamboo shrimp". men har alltid gillat gabon räkan mer.
#16 - 16 augusti 2005 22:04
bamboo även kallad filtrerräka har ja sett ett par gånger kosta 70kr styck.
ska inte hållas för många då svälter dom ihjäl.

ska försöka få tag på ett litet akvarium till och köra som rent räkakvarium.
#17 - 16 augusti 2005 22:13
jag har ett litet 27 liters och en liten pump :). ska köra rent räk kar jag med!

jag tycker den filterräka jag har nu räcker! ska skaffa ett räkstim istället (dvärg eller långarmade vet inte) om det får plats.

funderar på nån rolig räka som "Yellow Nose Shrimp" elr "Tiger Shrimp" :)
#18 - 16 augusti 2005 22:24
tänkte ställa dom i butiken mot väggen och fråga om dom kan ta in lte mer udda räkor och va de isåfall skulle kosta.

gabonräka sett nån minimistorlek på akvarie till den ?
#19 - 16 augusti 2005 22:28
har själv 4 st amano räkor ensama i mitt kar och undrar om man kan fodra dom med något utöver alger m.m som dom äter?
#20 - 16 augusti 2005 22:29
ne men den blir ju 15cm+ så kanske inte 27 liters är passande :).

kollade på en av minna räksidor och där fanns mini dwarf shrimp :D. den blir 1.5cm. roligt många man kan ha då ;)
#21 - 16 augusti 2005 22:30
flingfoder.
dom 2 ja hade älskade dom röda bitarna mest.
dom gröna va inte heller dumma men dom gula hoppa dom över om det fanns annat.

varje gång ja knackade 3ggr på glaset kom dom simmandes springanfes å krypandes då visste dom att då kom det mat såvisst går det att träna räkor
#22 - 16 augusti 2005 22:33
[QUOTE=Tastyfish]ne men den blir ju 15cm+ så kanske inte 27 liters är passande :) [/quote]

50x25 bottenarea har ja på mitt nuvarande kar.
ger ju inte en 15cm mycke å röra sej på.

kollade på en av minna räksidor och där fanns mini dwarf shrimp :D. den blir 1.5cm. roligt många man kan ha då ;)

1.5cm räkor hade vart kul å haft ett gäng såna.
#23 - 16 augusti 2005 22:39
det finns ju mindre hummrar som kan vara riktigt roliga/färgrika!
dom är inte lika aktiva som räkor men kan nypas rejält :D
#24 - 16 augusti 2005 22:48
humrar och krabber kan ibland va LITE för duktiga med att ansa växter och växtfritt vill jag inte ha.
kräftor kan ju va nåt.

ibland önskar ja att ja aldrig började med akvarie skulle behöva 25-30st minst för att kunna ha dom fiskar/kräftor/räkor/krabbor/humrar jag vill ha :rolleyes:
#25 - 16 augusti 2005 22:54
hahaha :D jag skulle behövt ett präktigt 5000liters! :).

skulle vela ha ett riktigt coolt natteteri stim (piraya) vet inte varför har fallit för hur dom glittrar i rätt ljus och deras röda/gula mage :).

sen gillar jag bisarra fiskar av nån anledning :D

förresten hur är långarmade räkor mot fiskar?

*vilka nattuglor det finns *
#26 - 16 augusti 2005 23:09
långarnamde ja de beror väl dels på psyket och va dom vill ha för föda men verkar lite småtaskigt med info om vissa räkor.

nattuggla jag nää va får du de ifrån :rolleyes:
#27 - 16 augusti 2005 23:18
det var ju synd :(. nattuggla fick jag från att bara du och jag har fyllt ut tråden med ca 10 inlägg med 1-2 från hypnoz :D
#28 - 16 augusti 2005 23:21
kollade lite på petshrimp och där fanns det ett par långarmade som inte va aggresiva mot fiskar.
finns säkert fler.

hade kul för 2 dar sen.
satt å titta på en räka 3mm lång som betade alger på min anubias :D
körsbärsräka.
#29 - 16 augusti 2005 23:29
hahaha :) festligt! måste vara kul att kolla på dom små? kanske borde skaffa en till gabon. skulle vara kul med långarmade räkor till karet. ska fixa upp mitt 250 innan 27 liters däremot :). jag tror vi kommit av oss om ämnet också för att vara petig!
#30 - 16 augusti 2005 23:38
hahaha ja har blivit utnämd till "hijack king" på 2 forum hittills nångång ska väl bli den tredje ;)

har bara sett en liten en 2ggr hittills har ju rätt mycke växter.
honan däremot har jag inte sett på över 1månad.
hon va alldeles full av ägg när ja köpte henne hoppas hon finns kvar därinne nånstans men inte alltför hoppfull om de.
har däremot en hanne som varit runt i hela karet ida å jagat alger.
#31 - 16 augusti 2005 23:40
hoppas du hittar honan snart ! :) dom roligaste jag har nu är gabon och botiorna :).

ska kolla på petshrimp nu!
#32 - 16 augusti 2005 23:53
möjligt att honan gömmer sej i nån av ormbunkarna men inte troligt.
#33 - 16 augusti 2005 23:57
mm. såg på petshrimp att långarmade räkor gillar att klippa fiskarnas fenor :D inga sånna till minna botior eftersom dom också gillar att knippsa dom fiskar som sover :(.
får bli dvärg om det finns nån skojj :) vilket det troligen finns. antagligen greenshrimp i stora 250. och yellow nose i 27 liters.
#34 - 17 augusti 2005 00:57
haha här har det hänt saker, kul att så många har intresse för räkor, och det mitt i natten med :D
#35 - 17 augusti 2005 01:01
natten är bästa tiden att va vaken :D

mätte just upp "akvariebänken" och helvete säger ja bara.
slår 2cm åt fel håll för ett 60cm akvarie men det går nog å lösa med najtråd å gaffatejp
#36 - 17 augusti 2005 07:21
raven den här tråden stog väll på 12 inlägg när vi börja skriva? :D.

hur får man bort kattpiss lukt från ett kar? 27 liters har stått ute (tack morsan *s*)
och grannanes katt har antagligen pissat i det :(. hur får man bort sånt och vad kan man ha för ljus till 27 liters? planerar för spottar till 250 kanse kan rikta lite mot 27 l's.

nån som vet vad akvarielagret kommer ha för räkor för beställning?
#37 - 17 augusti 2005 15:25
ättika har ja hört ska va bra mot kattpiss.

tvätta rikligt med ättika och ställ det i duschen och skölj av noga.
#38 - 17 augusti 2005 16:03
[QUOTE=Tastyfish] vad kan man ha för ljus till 27 liters? [/QUOTE] en spott med 40w räcker gott till mina 35L baljor! finns billiga och snygga på ikea
#39 - 17 augusti 2005 16:15
tack så mkt för hjälpen :). om en 40w spott got och väl räcker kan jag köpa en spott ramp med flera stycken sånna :D. kan ja har nåra mot 250 också som står i mitt rum :D.
förresten hypnoz varför försöker du inte få tag i Betta Enisae? den är ju riktigt fin.
nån som vet om akvarielagret har yellow nose shrimp och hur mkt dom kostar?
sen skulle jag vilja he en trevlig tålig räka i mitt 250? (inte amano alla har dom ;) man vill ju känna sig speciell.)

blir bara räkor i 27 liters om jag hittar några riktigt skojj räkor som är billiga!

borde nästan starta en zoopet klubb skaldjur ;)
#40 - 24 augusti 2005 22:37
Tummen upp för skaldjur! ;)

Jag är mest inne på olika kräftor/humrar men det är ju väldigt tråkigt att de ska vara så fullkomligt omöjliga vad gäller växter... De river o sliter o knippsar o jäklas så mycket de bara förmår... Men man kan ju ha en kräftbiotop full av sten och rötter och en räkbiotop med lummiga gräsmattor :) Något jag verkligen skulle vilja hitta skulle vara en helt akvatisk krabba. Gärna en som det blev lite storlek på också. Det skulle vara något...

MVH
/Jens
#41 - 24 augusti 2005 22:40
har fundering på att bygga ett kar runt krabba.
zooaffärn har ett gäng rödaktiga som går ihop med grodor utan problem.
#42 - 25 augusti 2005 08:07
...långarmade räkor (nästan 100% säker att det är en sån jag har men såld som långarmad kräfta) klipper inte bara fenor, dom har ju små hullingar på klorna så allt som ryms tar dom. mina kilfläcksrasborer har reducerats från 20 till 12 på ett par månader. köpte ganska nyligen ett par småmalar (3-4cm), direkt jag stoppade i dom så for räkan ut på fisketur. han tog båda ett par gånger men jag tror dom klarade sig pga att malar sägs ha pansar som hud =) jag har avgränsat akvariumet med täckglasskivorna så att småmalarna ska få växa till sig någon cm sen ska jag se om dom kan samverka.

läste dock att man kan ha ett litet "harem" med dom och det skulle va lite kul för dom är grymt roliga / intressanta att titta på tycker jag. =)

// SeanChai
#43 - 25 augusti 2005 12:05
[QUOTE=SeanChai]...långarmade räkor (nästan 100% säker att det är en sån jag har men såld som långarmad kräfta) [/QUOTE]

favoriter i repris ;)
möjlighet att ta en bild ?
#44 - 25 augusti 2005 12:29
[QUOTE=Raven]har fundering på att bygga ett kar runt krabba.
zooaffärn har ett gäng rödaktiga som går ihop med grodor utan problem.[/QUOTE]

Affärerna brukar ha den vanliga rödklokrabban (Sesarma Bidens) inne relativt ofta. Dock är den inte helt akvatisk utan vill gärna ha möjlighet att komma upp på land. Verkar dock bara andas med gälar men tycker tydligen endå om att sitta ovan vattenytan. Men det kan man ju fixa i ett kar med lite lägre vattenstånd och en del stora rötter.

MVH
/Jens
#45 - 25 augusti 2005 15:27
1 sån krabba 30-40L akvarium.

runt 25högt är ett sånt kar ha 3-4cm grus/sand bottenfilter med liten cirkulationspump i ena hörnet.
ta plexiglas silikona till en liten "kupol" man sätter över innerfiltret och har vatten halvägs upp.
till sjöss kan man ha några anubias dom växer sakta är rätt tåliga.
till land kan man ju ha en ampellilja till exempel med rötterna ner i vattnet.

en stor rot i andra änden av akvariet som sticker upp kan man ju också ha.
då har man ett enkelt litet akvarium som kräver snudd på noll skötsel och lite ljus.

kan man ha 2st eller förstor risk att dom börjar bråka
#46 - 25 augusti 2005 15:46
min mamma hadde en sån krabba satt bara och sola sig på pumpen... inte så kul tycker jag men kanske blir roligare om dom inte har en 1 dm's gurami som mobbar en!

kul att kolla på minna praktbotior som busar nu dom knäpper o har sig :D
#47 - 25 augusti 2005 16:06
"favoriter i repris ;)
möjlighet att ta en bild ?"

jag ska kolla om jag kan stoppa ner en algtablett och ta ett kort på den, ser väldigt lik ut den långarmade räkan som www.petshrimp.com har på sidan. den är dock lite stor tror jag, mer än 7-8cm eller vad som sas på sidan.

// SeanChai
#48 - 25 augusti 2005 16:41
så där, tog ett kort på kräftan / räkan. tagen med blixt och därför solarna är på bilden =). om ni undrar varför det är ett gummiband så är det för den lilla ormbunksplantan ska fastna (som om ni inte fattade det?). det var lite svårt att få en bra bild för att han var bara intresserad av att få i sig maten och försvinna så snabbt som möjligt. fingrarna på bilden tillhör min tjej, 166cm normalbyggd (kanske möjligt att få en uppfattning om storleken på den så). får ursäkta kvaliteten på bilden, inte världens bästa kamera.

han har sig ett litet revir under en rot och alla som kommer in där blir skoningslöst attackerade. han gräver även enormt mycket därunder för att få till en fin grop i sanden.

på ena klon ser man hur den har blåa "armband" så kanske inte är räkan som finns på petshrimps.

jaja, tagit bild men vet inte hur man lägger upp den i meddelandet så det är bara att titta på bilden på min zoon.

// SeanChai
#49 - 25 augusti 2005 16:48
oj, var ju typ omöjligt att se något på bilden. hur gör man för att lägga upp den här, kan beskära den eller vad det heter så bara kräftan / räkan kommer med då och lite större bild???

// SeanChai
#50 - 25 augusti 2005 17:46
såg ut som en fin räka.

lilltips.
om du fotar snett mot glaset slipper du reflexer från blixten.
#51 - 25 augusti 2005 18:16
...får testa det när kameran har batterier igen =)

har fixat en sida som jag kan lägga upp en bättre bild på lite senare, ska tydligen ta lite tid innan sidan fungerar =)

// SeanChai
#52 - 25 augusti 2005 18:36
upptäckte ida att ja har 2 småttingar i karet och inte 1 som ja trodde innan :D
#53 - 25 augusti 2005 19:03
trevligt. jag vill också ha räkor men alla som jag köpte har blitt matbitar =/ blir nog att vänta tills ett nytt akvarium kommer eller om man kanske skulle köpa såna där plastbaljor och testa lite olika räkor där. dom är ju otroligt intressanta tycker jag =)

// SeanChai
#54 - 25 augusti 2005 19:37
ett litet helglas kostar inte många kroner.
har du tillgång till hornbach så hittar du billiga helglas där.
#55 - 26 augusti 2005 05:51
kolla minna länkar :] kanske hittar en liknande
#56 - 26 augusti 2005 07:44
Håller med föregående talare om att skaldjur är toppen.... Kanske vore det en idé att komplettera fisk- och växtdatabaserna med skaldjur...?!
#57 - 26 augusti 2005 10:21
kan ju alltid fråga Kjell som håller i databaserna.
#58 - 26 augusti 2005 10:57
Raven : vilken storlek har du på dina räkkar? helglasen jag sett (eller vad det nu var) som är under 30l kostar runt 700. alldeles för mycket för så litet tycker jag, kanske bättre och köpa en 50l plastlåda på bauhaus eller ikea. iofs så är beg. billigt och man kan få me lite pump, ljusramp och såna saker.

såg en hummer på en av sidorna som en tidigare postare länkar till...upp till 40cm tror jag den var men den tog inga växter. tror bestämt att den ville ha växter för att gömma sig vid. skulle va kul att ha något sådant. =)

// SeanChai
#59 - 26 augusti 2005 11:13
såg helglas från 135kr på hornbach blev smått förvånad över dom låga priser där jämfört med va ja sett online.
54 tror ja låg på 350kr men mycket osäker på de men då va det ENBART ett kar.
med dom låga priserna så tar ja hellre ett helglas än plastback.
#60 - 29 augusti 2005 07:59
Nu har jag skaffat tre Procambarus clarkii (Louisiana Crayfish) till mitt 330 L. Grymt snygga färger på de här kräftorna! Två honor som är mörkt röda och en hane som är alldeles klarröd till färgen. Han ser kokt ut :) Jag har inrett med en del kolsten och lavasten och försökt få till mycket skrevor och krypin. Kräftorna är väl runt 7-8 cm i nuläget. Jag slängde åt dem ett gäng spigg som jag fångade i helgen och de var ganska duktiga på att "fiska". Mumsade med god aptit.

Idag blir det en tur till den lolaka akvarieaffären för att lägga en beställning på Cherax Quadricarinatus, Cheraq Teneimanus och en till art som saknade latinskt namn i grossistlistan. Lite kräfthysteri just nu, åt tom. kräftor i helgen ;)

Simma lugnt!

MVH
/Jens
#61 - 29 augusti 2005 08:38
själv hadde jag köpt några preissi som komplement till dom andra färgerna?
svart
röd
blå.
den kräfta som jag gillar mest är faktiskt freckled crayfish av nån anledning (Cambarellus maculatus). riktigt fin ser ut lite som en undervattens leopard.

ang. äta kräftor när man köper kräftor till sinna kar så skulle jag tro att vännerna tycker man är ptjaa.. knasig?

vad kan det vara för fel med en kräfta som är döpt till [font=Arial, Helvetica, sans-serif][size=4][color=#ff9900]Cherax destructor ? :D
[/color][/size][/font]
#62 - 1 september 2005 22:27
Så fort jag får syn på några Preissi på någon grossistlista så ska jag knipa dom! Dom verkar grymt snygga!

Jo, när jag sa att jag hade köpt kräftor frågade några varför de inte var inbjudna att käka :)

Destructor måste jag också få fatt i. Och ja, namnet klingar riktigt bra ;)

MVH
/Jens
#63 - 1 september 2005 22:30
[QUOTE=Zybeer]Jo, när jag sa att jag hade köpt kräftor frågade några varför de inte var inbjudna att käka :) [/QUOTE]

haha fått liknande kommentarer när ja sagt ja köpt räkor som va röda å fina.

nån som sett en sida där man kan hitta info om minsta rekommendera akvariestorlek `?
#64 - 2 september 2005 12:18
för kräftor eller? skulle tro att det är 60-80 för dom mindra (under 1 dm) och 100-150 för dom under 20 och sen 250-300 till 40 cm kanske?

min gissning låter rätt så bra iallafall.

Annons