Räkmix (video)

admin
Christian Alfredsson
#1 - 8 augusti 2015 17:19
Idag gjorde jag en video på när jag gör min räkmix. Kolla in den och kom gärna med frågor

" target="_blank">
#2 - 8 augusti 2015 17:46
Grymt bra video!
Att göra räkmix låter säkert avancerat för många men här visar du ju hur enkelt det är :)

Och dina troffar såg ut att tycka om den! :)
#3 - 8 augusti 2015 18:14
Grym video!
#4 - 8 augusti 2015 19:24
Det var ju enkelt. :) Brukar också skala räkorna. Det påstås ju fungera ändå, men jag har inte testat. Var finns astaxanthin att köpa? Gelatin har jag hoppat över, men jag antar att det blir lättare att servera med det i blandningen?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 8 augusti 2015 20:02
Varför använder du skalade räkor?
#6 - 9 augusti 2015 05:32
Toppenvideo :).

//Inger
#7 - 9 augusti 2015 05:42
Christian. Du sätter verkligen standarden för hur man gör en video. Så himla imponerande [:-15]
admin
Christian Alfredsson
#8 - 9 augusti 2015 07:10
Varför använder du skalade räkor?

Min mat görs till Tropheus. De fick ibland ont i magen av den mixen med skalade.
Ska tillägga att jag matar med NLS, spirulinaflingor och cyklops. Så det ska vara variation och inte missa något de behöver i maten.

En typisk dag i Tropheuskaret ser ut så här
16.00 NLS (manuell matning)
17.00 Spirulinaflingor (Foderautomat och ganska lite)
18.00 Spirulinaflingor (Foderautomat och ganska lite)
19.00 Spirulinaflingor (Foderautomat och ganska lite)
21.00 Räkmix (manuell matning)

Tropheus äter ganska mager och i huvudsak vegetarisk mat, det har visat sig bra att mata ofta och lite. Där håller jag igen på räkmixen då den är en kompromiss så att även mina andra fiskar kan äta den. Jag tänker att en vegetarian som äter aufwuchs (algmatta) gör det ofta.

När det gäller Malawiciklider så matar jag mindre ofta. De blir helt enkelt för feta med samma behandling. Varför vet jag inte.

Sällskapsakvariet och skalarerna får inte räkmix alls ofta. De är inte förtjusta i det (än).

Tack för den positiva feedbacken
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 9 augusti 2015 08:49
Fast räkskalen är både kalkrika (bra för alla fiskar) och fiberrika (bra för herbivora) och gör fodret nindre fett (bra för alla) så ser man bara till att finfördela skalen rejält så gör de stor nytta samtidigt som mixen blir billigare att göra.

Snygg video förövrigt
admin
Christian Alfredsson
#10 - 9 augusti 2015 08:52
Det skulle kunna vara så att min mixer finmaler skalen för dåligt. Men erfarenheten är tydlig i mitt fall. Inga Tropheus dör av magproblem efter jag bytte.

Hade jag gjort mix till andra än Tropheus hade skalen varit med.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 9 augusti 2015 09:44
admin skrev:
Det skulle kunna vara så att min mixer finmaler skalen för dåligt. Men erfarenheten är tydlig i mitt fall. Inga Tropheus dör av magproblem efter jag bytte.

Hade jag gjort mix till andra än Tropheus hade skalen varit med.

Och egentligen är ju troffar de mest herbivora så de borde ha mest nytta av skalen, men de har ju också de mest känsliga magarna och som du skriver så kanske mixern inte mal skalen tillräckligt fint och då blir det ju definitivt problem för troffar oavsett hur nyttigt fodret är.

På den gamla goda tiden när jag "uppfann" räkmixen så fanns det inga s.k mixers utan jag använde en köttkvarn och då blev det rejält malet.
#12 - 9 augusti 2015 09:45
Är det någon som har länk till bra köttkvarn eller bättre mixar så lägg gärna in den i tråden.
#13 - 9 augusti 2015 10:37
Jag har en ungefär liknande mixer. Jag mixar frusna räkor med skal. Och det blir som puver. Tinade räkor med skal är omöjligt att mixa till små partiklar. Ärtorna mixar jag oxå frusna.
Var köper du gelatinet i dessa påsar?
#14 - 9 augusti 2015 11:12
Kan man om man vill byta ut astaxanthinet mot spirulina pulver och i så fall hur mycket till den mängd mix som visas i filmen?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 9 augusti 2015 11:40
RickardK82 skrev:
Kan man om man vill byta ut astaxanthinet mot spirulina pulver och i så fall hur mycket till den mängd mix som visas i filmen?

Du har det ursprungliga receptet på räkmix i denna Zoopetartikel och i den används spirulina istället för astaxanthin (som inte "fanns" på den tiden som receptet skrevs).
Sedan tänk också på att spirulina finns i olika koncentrationer
#16 - 9 augusti 2015 19:01
Riktigt bra video! Bra jobbat!
#17 - 25 augusti 2015 07:07
Kung video😊
Förut gjorde jag mycket oxhjärta. Hjärta av, oxe eller gris var lättare o få tag i. Sen tillkommer räkor, ägg, gröna ärtor, citron. Gjorde jag till ungfödare, tillsatte jag mer ärtor o spirulina.
Verkligen kanon foder....
men.. Under en period körde jag det som huvudfoder. O killis som jag i huvudsak mest håller, klarar inte av detta, för dem kraftiga foder. Efter nån månad började dem dö.. kollade i dem o det var fett hela buken. Nu är ju killis mer insekts ätare, så det har en bra förklaring.
Men som uppväxt foder är det helt kanon även för killis 😊
#18 - 25 augusti 2015 08:13
Nu skall jag göra egen räkmix :)
#19 - 25 augusti 2015 08:49
Hur recept på räkmix ska se ut, beror väl på vem man frågar. Dvs mängden olika recept är ungefär lika många som det finns räkmixbagare.

Men ett par små funderingar på receptet som användes här.

Till "grönsaksätare", dvs Malawis som tuggar aufwuchs......borde inte mängden ärtor vara högre... ?
admin
Christian Alfredsson
#20 - 25 augusti 2015 16:14
Jag har provat mig fram under året och det för Malawi så kör jag som på videon. Ett paket räkor 700 gram och 1000 gram ärtor. Jag matar även mina Tropheus med detta foder. Men jag matar också mycket med NLS och spirulinaflingor. Så det beror nog på hur du varierar.

Kjell skrev tidigare i tråden att skalen är bra att ha kvar på räkorna.

Så min slutsats, matar du bara med räkmix = hela räkor och mindre andel om det är växtätare. För hela räkor måste mixern vara bra. Wilhelm körde räkorna frysta när han mixade och då kanske de mixas bättre... Själv ska jag prova.
#21 - 27 augusti 2015 14:49
Tack för en bra film!. Kunde inte låta bli så jag slängde ihop en mix till mina diskus igår. Men med musslor och torsk som huvudingridiens och lite mindre räkor...utan skal dessutom (för det var det som fanns hemma). Dom äter som besatta av det men det skitar ner lite mer än Åleds färdiga mix som jag kört med innan. Tackar för inspirationen.
#22 - 12 september 2015 07:58
När jag gjorde räkmix blev den lätt gummiaktig och skitade ner filtren rejält, men fiskarna gillade den! Kanske testar med frysta råvaror istället!
admin
Christian Alfredsson
#23 - 12 september 2015 08:36
Skitar ner rejält gör det. Stäng av filter när du matar. Mata inte mer än de äter upp direkt. Blir det gummiaktigt kan du minska gelantinet.
#24 - 5 januari 2016 18:09
Grym video, ska genast testa! Denna sidan är verkligen suverän för mig som nybörjare :)
admin
Christian Alfredsson
#25 - 5 januari 2016 18:15
Kul att du gillar sidan. Vad har du för fiskar? Sedan jag gjorde videon har jag börjat mata min Malawi och Tropheus mer med Hikari Excel. Det är kulor som jag blötlägger innan jag matar dem. Det verkar fungera minst lika bra utan att grumla. Ge mig någon månad så kan jag rapportera mer.
#26 - 5 januari 2016 18:30
Jag har Malawi...Golden, Maingano och sedan några timmar även Röd Rubin. Skaffade Hikari Cichlid Gold Baby idag. Ska den blötläggas också kanske?
admin
Christian Alfredsson
#27 - 5 januari 2016 18:34
Jag har fått för mig att det är bra att blötlägga. Känns som mina glupska Malawi inte sväller upp så.
#28 - 5 januari 2016 19:24
Hej Christian, det var några är sedan.. Såg din proffsiga video och har några tankar/egna erfarenheter. Att använda köttkvarn funkade mycket bättre för mig, dessutom måste man värma upp mixen om gelatinet skall få någon funktion, det räcker med fingervarmt, sedan måste mixen få svalna i kylskåp innan den fryses in.
Michael Sellering
admin
Christian Alfredsson
#29 - 5 januari 2016 20:18
Kul att höra av dig. Det var verkligen länge sedan. Bra tips som ni andra absolut ska använda
#30 - 8 januari 2016 08:02
Var köper man astaxanthin, finns det också på mataffären?
#31 - 11 januari 2016 06:56
Hej! Grym video!

Har läst runt lite och tror att 500g räkor med skal och 500g ärtor kan funka till mina malawi, vad tror ni om den blandningen för:

L. Trewavasae - Aufwuchs/Veg
Ps. Acei - Växtätare/Alg
Ps. Maingano - Allätare/Biomatta/Plankton
Ps. Saulosi - Allätare/Växtätare/Alg

Kan 50/50 blandning räkor/ärtor lira för dessa?
#32 - 15 december 2016 18:36
Fortsätter på denna tråd istället för att starta ny.
Det finns ju alla möjliga superfoods i pulverform, spirulina, vetegräs, korngräs, gojipowder osv. Gemensamt är att de endast innehåller torkad råvara i pulverform. Tror ni det kan vara en bra ide att mata med? Blanda i räkmix t ex. Får superfoods från jobbet och det är ju späckat med nyttigheter. :)
#33 - 16 december 2016 09:30
[QUOTE=Rufus;n2364018]Fortsätter på denna tråd istället för att starta ny.
Det finns ju alla möjliga superfoods i pulverform, spirulina, vetegräs, korngräs, gojipowder osv. Gemensamt är att de endast innehåller torkad råvara i pulverform. Tror ni det kan vara en bra ide att mata med? Blanda i räkmix t ex. Får superfoods från jobbet och det är ju späckat med nyttigheter. :)
[/QUOTE]

Gemensamt för dem är att de är onödigt dyra. Kan du få dem gratis är det väl inget som hindrar att du provar. Att födoämnen som ska vara bra för människor också är bra för fiskar är inte självklart. Det är inte heller självklart att dessa dyra pulver har någon särskild effekt på människors hälsa.

Tobbe
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 16 december 2016 10:45
[QUOTE=Rufus;n2364018]Fortsätter på denna tråd istället för att starta ny.
[/QUOTE]
Spirulina (och Astaxanthin) ger man ju (när man tillverkar sitt eget foder) för att det förstärker färgerna på fiskarna och inte på att det är speciellt nyttigt.
Visst är de dyra men man använder ju inte speciellt mycket så det blir ändå inte så dyrt.

De andra grejerna du använder tror jag inte så mycket på.

#35 - 16 december 2016 12:03
[QUOTE=Tobbe R;n2364023]

Gemensamt för dem är att de är onödigt dyra. Kan du få dem gratis är det väl inget som hindrar att du provar. Att födoämnen som ska vara bra för människor också är bra för fiskar är inte självklart. Det är inte heller självklart att dessa dyra pulver har någon särskild effekt på människors hälsa.

Tobbe[/QUOTE]

Tack för ditt svar, nej det förstår jag, det vi stoppar i oss kan fungera som ett gift för djur då vi har olika enzymer osv som bryter ner allt vi stoppar i oss t ex hund och mörk choklad. Och andra sidan kan en del djur utan vidare proppa i sig sånt vi inte alls skulle må bra av ;)
Det vi stoppar i oss har alltid effekt på vår hälsa, även om jag själv inte äter pulver av det hör slaget tror jag att de spelar på de nyttigares spelhalva. :)
Ville bara veta om ngn testat. Jag får ta mig en funderare.

#36 - 16 december 2016 14:32
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2364026]
Spirulina (och Astaxanthin) ger man ju (när man tillverkar sitt eget foder) för att det förstärker färgerna på fiskarna och inte på att det är speciellt nyttigt.
Visst är de dyra men man använder ju inte speciellt mycket så det blir ändå inte så dyrt.

De andra grejerna du använder tror jag inte så mycket på.

[/QUOTE]

Jag använder inget av det än ;) Tack för ditt svar.

Annons