Räkmix till Diskus

C.A
#1 - 17 november 2002 09:41
Är det någon som har ett bra recept ?

#2 - 17 november 2002 09:59
Hej
Ständigt återkommande fråga. Läs här så blir du nog lite klokare.http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3176

Guy

C.A
#3 - 17 november 2002 11:32
Det var inget recept där ?!

Det jag är ute efter är om det är någon del i mixen som skall framhållas mer , jag matar dom nu med ett recept som jag fick till malar , och det fungerar mycket bra (dom tycker om det iallafall).
MEN det finns kanske någon i forumet som har hittat en idealblandning just för Diskus.

Mvh.

CA

Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 17 november 2002 17:45
Hej,
Om du kollar räkmixreceptet som finns på Zoopets "Foderavdelning" så är det där 50% ärtor och 50% räkor. Istället för detta skulle jag satsa på 25% vitfisk, 50% räkor och 25% ärtor.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

C.A
#5 - 19 november 2002 06:34
Tack för tipset !

Mvh.

CA

#6 - 19 november 2002 06:46
Mitt recept, som jag fått av nå´n annan:

500g räkor med skal
400g torsk (typ fryst torskblock)
500g ärtor

Låt halvtina, kör i köttkvarn, bred ut på långpanna, frys in, klart!

Jag blandade även i ciklidpellets som mina fiskar inte tyckte om.

Discusarna älskar det!

// Magnus
#7 - 19 november 2002 07:58
Hej!

Ytterligare tips och en fråga:

Pressa ner en vitlöksklyfta. Detta lär (enligt de övertygade) ge bättre aptit, mindre tarmproblem och bättre imunförsvar hos diskus (och andra fiskar). Klart är iallefall att vitamin innehållet i vitlök är väldigt bra. Överdosera inte eftersom risken är att mixen blir "stark" och akvariet börjar stinka vitlök...!

-Glöm ej multivitaminer
-Spirulina är inte fel både bra näringsinnehåll och färgfoder
-frys inte in på plåt. luftskydda mixen genom att lägga den i fryspåsar och platta ut, vitaminerna bevaras då bättre.
-C-vitamin tillsats har diskuterats tidigare på forumet det kan enligt min mening inte vara fel att blanda i askorbinsyra, gärna redan när man börjar mixa som extra vitamin-C och antioxidationsmedel.

-Gröna ärtor har ett väldigt lågt näringsinnehåll jämfört med nästan alla andra grönsaker (undantaget C-vitamin), skulle man inte kunna byta ut en del av ärtorna mot någon annan grönsak tex spenat, broccoli eller morot?

#8 - 19 november 2002 08:55
Jag har spenat istället för ärtor. Dom äter det men någon expert sa att dom kunde få gaser. Gaser???? Om jag ser att det bubblar från fiskarna så skall jag byta tillbaka till ärtor.
Magnus

Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 19 november 2002 09:19
Hej,
En del förepråkar ärtor (t.ex. jag själv), andra spenat - själv föredrar jag ärtor eftersom det är betydligt fiberrikare vilket är bra för växtätande fiskar. Nu är ju inte diskus växtätare så här faller detta argument.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#10 - 19 november 2002 12:08
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Pressa ner en vitlöksklyfta. Detta lär (enligt de övertygade) ge bättre aptit, mindre tarmproblem och bättre imunförsvar hos diskus (och andra fiskar).<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Jack Wattley har gjort många experiment med vitlök till diskus. Han kom bl.a. fram till att vitlök som varit fryst inte gör någon nämnbar verkan mot sjukdomar, därför bör färsk vitlökssaft enligt honom tillsättas på fodret direkt innan matning, dvs inte i samband med tillverkning av fodret, för att det ska ge avsedd effekt.

Andra lämpliga ingredienser är bl.a. skinn-och-benfria rödspättafiléer, skalade ekologiska bananer och äggvita från hönsägg. (Är mixen till små diskus kan även äggulan användas, men p.g.a. kolesterolet bör den inte ges till större fiskar.)

~~~ Max Photo ~~~
#11 - 19 november 2002 14:33
Hej!

Bananer var nytt för mig. Köp alltid ekologiska bananer. De smakar bättre och har en minst dubbelt så lång hållbarhetstid. Dessutom sparar du miljön i mellanamerika och förbättrar arbetsmiljön för banpanplantage arbetarna. Utanför ämnet men ändå.

Mvh

olof

C.A
#12 - 29 november 2002 09:43
Går det bra att använda multivitamintabletter som man köper i "vanlig" affär eller är det speciella tabletter.

Mvh.

Christer

Annons