Räkmix skitar ner?

#1 - 4 november 2003 14:16
Jag gjorde min första räkmix igår och matade mina ciklider med det,mixen gjorde så att det såg ut som en snöstorm i akvariet,ska det verkligen skita ner så mycket eller har jag gjort något fel?
Kanska ska man ha i mer gelatin så att det binder bättre?

Tacksam för svar!

Technofish

#2 - 4 november 2003 14:58
köpt räkmix skitar ner lite, men inte på det viset du beskriver så något har du nog gjort galet :)
#3 - 4 november 2003 15:30
Det blir samma sak för mig nu på min första hemmagjorda räkmix. Jag hade extra mycket gelatin i men det verkar som att jag ska ha mer. Nästa gång ska jag nog kolla på något recept och inte göra på känn.
#4 - 4 november 2003 16:13
Samma sak händer mig. Jag frös in mixen direkt efter att jag har lagt dem i en påse det kanske man inte ska göra. Jag tror jag läste nånstans att man ska låta dem stelna ett par timmar först i kylen innan man frös in dem.

mvh
Mi
#5 - 4 november 2003 16:14
Jag har gjort ett par gånger till mina diskusar nu enligt recept härifrån, har bara blandat i lite vitfisk men det skitar inte ner speciellt mycket, men är däremot väldigt omtyckt
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 4 november 2003 16:40
Jag frös in mixen direkt efter att jag har lagt dem i en påse det kanske man inte ska göra.

Helt riktigt konstaterande - så skall man absolut inte göra.
Se t.ex. Räkmix-receptet i Zoopets foderavdelning.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#7 - 4 november 2003 17:27
Då är det samma fel jag också gjort.
#8 - 4 november 2003 17:41
Halloj
Gjorde enligt receptet i helgen och det var mycket omtyck av ALLA fiskar.
Men det skitade helt klart ned.
Fick tips idag om att använda fryst hackad spenat istället för ärtor.
Tipsaren menade på att det är ärtornas koncistens som är problemet till att det "mjölar" med akvariumet.
#9 - 4 november 2003 17:46
Jag använde majs.
#10 - 4 november 2003 17:53
Ok, ärtor och majs.....känns ungefär lika "mjöligt" men säkert lika gott och nyttigt.
Det gäller väl för oss människor att inte hitta på för mycket som dem inte är vana vid.
Ärtor, majs och spenat tillhör ju knappast vegetationen under ytan vare sig i Amazonas eller i Afrika.
#11 - 4 november 2003 19:01
Jag gjorde räkmix idag för första gången efter recet här ifrån zoopet och det blev perfekt. Ändå frös jag ner den direkt och använde lite mindre gelatin. Hittade fiskvitaminer i droppform i en zooaffär. Det måste väl vara bra? Kanske bättre än fågel och smådjursvitamin t o m?
Men var hittar man zip-påsar? Kollade på Claes Olsson men dom hade bara 3 l.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 4 november 2003 19:50
ärtor och majs.....känns ungefär lika "mjöligt" men säkert lika gott och nyttigt.

Ärter, majs, spenat..... eller vad det nu kan vara. Oavsett vilket så är det inte lika nyttigt för alla fiskar.
Sammansättningen på fodret beror ju på vilka fiskar man har och deras behov. Det ursprungliga räkmix-receptet skrev med algätande malawi och tanganyika i åtanke och de vill ha fiberrikt foder. Ärter innehåller mycket fibrer, om majs, räkor etc. gör det vet jag inte men det är saker man bör ta reda på innan man uppfinner nya blandningar. Kanske har man fiskar som inte behöver fiberrikt foder och då använder man lämpligen ett annat foder än ärter som innehåller de "egenskaper" som de fiskar man har behöver.

Hittade fiskvitaminer i droppform i en zooaffär. Det måste väl vara bra?
Det är säkert utmärkt.

Men var hittar man zip-påsar?
Brukar finnas där man köper kontorsmaterial.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#13 - 4 november 2003 19:56
Zip-påsar bland kontorsmaterial. Perfekt! Det hade jag inte kunnat gissa. Tack så jättemycket för snabbt svar.
#14 - 4 november 2003 20:07
Använd "Agar Agar" iställetför gelatin, då agar agar är från växtriket istället för djurriket som gelatin är. Finns att köpa i asiatiska affärer. typ samma verkan som gelatin för övrigt. Sen ska inte räkmixen skita ner lite så eventuella yngel kommer åt den oxå?
#15 - 4 november 2003 20:09
Jag använder Clas Ohlsons fryspåsar med blixtlås, perfekt storlek tycker jag.
#16 - 4 november 2003 23:56
Sonja:

Zippåsar finns även på Panduro i storlekarna:
4*6 cm 50st, 5*7 40st, 6*14 25st eller 12*18 10st för 13kr.

davidmon:
Håller agar agar verkligen ihop mixen? Jag har inte provat det på räkmixen, men jag har provat att frysa in agar agar (som efterrätt till mig själv [:-21]) i frysen, konsistensen blir då rätt så vattningt när man ta ut den igen.
Har man däremot den uppe i kylen så blir konsistensen hård.

mvh
Mi

#17 - 5 november 2003 09:50
Zip-påsar på Panduro? Hur har jag missat det då? Där springer jag flera ggr i månaden. Då ska jag leta speciellt efter dom både där och på några kontorsmatrielbutiker. Tack, tack!
#18 - 6 november 2003 09:39
Jo Agar-Agar funkade riktigt bra för mig faktiskt. Har ett annat recept än det de har här på Zoopet med lite andra gosaker i å så. Hade då i ca fyra påsar i den. Bör nämnas att den sats jag gjorde var ca hälften så stor som den här.
#19 - 6 november 2003 09:50
Hej Davidmon! Har du lust att dela med dig av ditt recept? Ska skaffa agar-agar till nästa gång, men vet inte hur det ser ut eller hur man doserar jämfört med gelatin.
Mvh Sonja!

Annons