räkmix när ?

#1 - 4 april 2007 10:38
hej!
jag har precis startat ett 350 liters med malawiciklider, 7 golden 5 rödzebra 5 moori 8 johanni och 2 ancistrusmalar, firrarna har varit i 2 veckor. ett fluval 403 ytterfilter och ett innerfilter har jag också stoppat i så det blir lite extra fart i vattnet. jag har hört att man inte kan mata med räkmix förräns efter ett par månader,, stämmer det ??

jag har bara matat med flingfoder hittills, nån burk som det står malawi på .häller i ett rejält dos 2-3 gånger om dagen men dom verkar inte få nog,simmar nästan igenom glaset varje gång jag går förbi:) :)
#2 - 4 april 2007 10:51
Mata inte så mycket när akvariet precis är nystartat. Du kommer garanterat att få en nitritspik när det är såpass mycket fisk, och ingen ordentlig bakteriekultur som kan ta hand om avfallet.
MAta istället varannan dag och se till att ha ordentliga nitrittester och vattenbyten.

Malawi är luriga på det sättet. Dom ser svältfödda ut varje gång man går förbi så mata inte bara för att det ser ut som dom är hungriga.
Tycker du kan köra igång med räkmix och varva med antingen flingor eller pellet efter cirka 2-3 veckor när filtret har börjat komma igång lite mer.
#3 - 4 april 2007 12:56
ok ! då ska jag ta det lite lugnare med matningen, vill ju inte ha några tragedier.
tar o kör lite räkmix varannan och kanske nån nypa flingor dom andra dagarna.
jag tänkte ta ett 10-20 % vattenbyte i veckan,,kan det vara lagom tro ?

kan man lukta eller se på vattnet om det finns mycket nitrit ? eller måste man mäta fram det.
just nu luktar det ingenting,kanske en aning akvarieaffärsdoft och vattnet är glasklart.
#4 - 4 april 2007 13:13
nicks skrev:
ok ! då ska jag ta det lite lugnare med matningen, vill ju inte ha några tragedier.

tar o kör lite räkmix varannan och kanske nån nypa flingor dom andra dagarna.

jag tänkte ta ett 10-20 % vattenbyte i veckan,,kan det vara lagom tro ?

kan man lukta eller se på vattnet om det finns mycket nitrit ? eller måste man mäta fram det.

just nu luktar det ingenting,kanske en aning akvarieaffärsdoft och vattnet är glasklart.

akvarieaffärsdoft :) aah. skulle vilja ha den i parfymform.

nej. du kan inte lukta dig till nitrit. måste mätas...!

20-25% vattenbyte i veckan låter bättre. 10% är klent.

Mvh

Stefan
#5 - 4 april 2007 17:38
ok !
tack för råden, ska försöka hålla allt på rätt köl.

akvarieaffärsdoft är aldrig fel:D

Annons