Räkmix i all ära, men varför ärtor?

#1 - 2 december 2003 00:32
Tjenixen

Varför använder man just ärtor i räkmixen och inte någon annan grönsak?

Om man tittar på t.ex. kalcium:fosfor förhållandet, så är det väldigt lågt, 0,2:1
Proteinhalten däremot är relativt hög, jämfört med andra grönsaker.

Men är det just pga den höga proteinhalten som man använder ärtor, eller finns det några andra orsaker?

Mvh
Fredrik
#2 - 2 december 2003 00:59
Den höga fiberhalten är orsaken.
#3 - 2 december 2003 06:29
Jag använder spenat i min mix, verkar fungera bra och ger en trevligare färg!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 2 december 2003 08:46
Ofta ger man räkmix till herbivora fiskar (t.ex. de flesta malawi- och tanganyikaciklider) och dessa vill ha ett fiberrikt foder och som Andreas skriver så är ärtor väldigt fiberrikt, till skillnad från t.ex. spenat.
Om man däremot har omnivora och carnivora fiskar är det ju inte alls lika viktigt med fiberrikt foder.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#5 - 7 december 2003 00:50
Intressant det här med räkmix.
Jag har mest tetror och dvärguramis och div malar.

Kan jag ge dem räkmix?
Kan jag mata yngel med räkmix(tinad)?
Finns det någon fisk man inte bör mata med räkmix ?

Tycker det verkar praktiskt och kul att ge firarna hemma lagat=)

Mvh Jesper
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 7 december 2003 09:20
Räkmix är ju bara ett namn som jag gav ett foder för drygt 10 år sedan - sedan har ju begreppet "räkmix" utvidgats till en massa olika blandningar.
Så självklart kan man ge nästan alla fiskar räkmix men man får ju då använda olika ingredienser och i olika mängd satt i reaktion till de fiskar man har. Detta så att fodrets näringsvärde, fiberhalt etc. hamnar i närheten av deras naturliga foder.
En sak man bör tänka på vad gäller allt frysfoder är att många vitaminer snabbt förstörs i fryst tillstånd så om man matar nästan enbart med fryst foder och även tillverkar sitt frysta foder för längre perioder (mer än 2-4 veckor) så kan fisken få vitaminbrist. Idag finns dock i handeln speciella vitaminer för akvariefisk som är avsedda att tillsättas fryst foder vid matningen.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#7 - 11 december 2003 22:22
Jag gör mitt foder med ärter och räkor men torkar det på bakplåtspapper så det blir som flingfoder. Det fungerar mycket bra för det skiter inte ner vattnet så mycket som fryst foder gör.
Är det någon annan som har testat att torka räkmixern?
För jag tycker det är mycket bättre än det frusna.

http://medlem.spray.se/mickejakobsson/Akvarie/Eget%20foder/Eget%20foder.htm
#8 - 11 december 2003 23:43
Därför att ärtor innehåller hög proteinhalt...
Det skulle nog funka med de flesta ärtor och bönor eftersom alla har bra med protein.

Annons