Ett recept jag tycker funkar jättebra och som jag brukar använda. Jag tinar upp en bit, kanske 5x5cm. Sen när den är mjuk ger jag det iform av små bitar som fiskarna kan ta i en tugga. Räkmix som man köper håller ihop bättre, men jag tycker inte det varit ett problem, sen är det är kul att göra egen och det är billigare. Du kan utelämna musslorna om du vill spara några kronor. Mina Malawisar äter sig tokiga på denna räkmix, leker och mår allmänt jättebra.
----------------------------------
Räkmix
400 gr skalade räkor
400 gr gröna ärtor
20 gr musslor
6 ägg
1 msk spirulinapulver (köpes i hälsokost affär)
1 multivitamin brustablett
10 droppar citronsaft
0,5 - 1dl vatten under mixning beroende på mixer
Mixer
Stor akvariehåv
Mikrovågssäker form, ca 1L
2-3 st. 3L frysplastpåsar
1 - Häll tinade räkor, ärtor, finhackade musslor och 6 ägg i mixern. Obs! Endast en(1) äggula ska med, resten endast äggvitan. Mixa tills puré. Ärtorna skall finfördelas så att inga skalbitar kan urskiljas.
2 - Tillsätt en(1) upplöst tablett multivitamin brus, 1 msk Spirulina pulver och 10 droppar citronsaft. Gör detta med mixern igång för att undvika klumpar av Spirulina pulvret.
3 - Mixa allt till en fin puré.
4 - Häll smeten i glasform, formen bör rymma minst en(1) liter. Får inte allt plats dela upp mängden på flera gånger.
5 - Stoppa in formen i mikrovågsugnen, täck med lock och kör på högsta värme i 5-10 minuter, beroende på ugnens effekt. Ta ut formen och rör om (blandningen koagulerar från ytterkanterna och inåt). Kör i ytterligare 5-10 minuter till dess äggvitan har koagulerat ordentligt.
6 - Häll den färdiga fodermassan i akvariehåven och kyl av fodret med kallt vatten. Pressa sedan ut allt överflödigt vatten ur fodret genom att klämma fodret i akvariehåven med handen mot diskhon. Detta gör att foderkakan inte blir ett isblock och enkelt kan delas.
7 - Portionera ca 4 dl fodermassa i varje 3L frysplastpåse, kavla ut med kavel så att det blir en jämn rektangulär kaka utan sprickor. Ca 0,5 cm tjock. För att underlätta delningen av räkmixen när den är frusen kan du göra ett rutmönster i den tillplattade mixen utanpå påsarna med en bordskniv.
8 - Frys in. Klart !
9 - Innan utfodring - tina räkmixen.