räkmix

#1 - 26 april 2004 13:27
läste här på forumet hur man gör räkmix väldigt intressant, vad vad är det för gelatin? är det sånt pulver man köper i en vanlig matbutik?

mvh
#2 - 26 april 2004 13:28
pulver eller blad är väl sak samma, men många använder agar agar istället efter som det inte är gjort av gamla djur kadaver
#3 - 26 april 2004 13:31
okidoki.. vart får man tag på detta agar agar?

mvh
#4 - 26 april 2004 13:34
hällsokostbutiker brukar ha det.
#5 - 26 april 2004 13:43
Agar agar är vegetabiliskt och mycket bra som bindemedel för räkmixen. Gelatin är tillverkat av animaliskt och är mindre lämpad att ha i räkmixen.

Detta säger Agar agar direkt...men så är det inte. Agar agar är väldigt svårt att dosera rätt för att man skall få bra konsistens på räkmixen (gele). Jag har provat dessa och anser att Gelatin är oslagbart som bindemedel pga att det är mycket enklare att få till rätt konsistens. Om man gör en räkmix så vill man helst att den inte söndras för lätt när man släpper ned det till fiskarna.

Jag har "överdoserat" med Gelatin och inte upplevt att fiskarna tagit skada av detta.

Jag använder alltid Gelatin i pulverform i mina räkmixer och kommer alltid att så göra, tills en bättre lämpad och enklare produkt kommer fram som alternativ.
#6 - 26 april 2004 13:47
Jag körde med 5 gram agar-pulver (labbkvalitet) till 1 kilo räkmix. Dvs 0.5% agar. Det blev rätt bra, kanske lite i hårdaste laget - mina minsta fiskar har lite svårt att bita lös bitar.

Jag tror annars inte gelatin är farligt för fisken. Det är, såvitt jag vet, <b>fettet</b> hos däggdjur som är farligt för fisk, eftersom det har så hög smältpunkt att det stelnar i fiskarnas tarmar (däggdjur har ju 37 - 40 graders kroppstemp, medan fisken lever i 20 - 30 gradigt vatten) - men det finns inget fett i gelatin.
#7 - 26 april 2004 13:52
och gelatin i pulver köper man i matbutik eller , man bakar väl med det?

mvh
#8 - 26 april 2004 13:52
japps brukar finnas i dom flesta butikerna.

Annons