Räkmix

#1 - 27 mars 2014 08:34
Undrar om det finns något bra recept på egengjord räkmix här på forumet?

Den man köper smular så förbaskat,det skall vara till Diskus om det nu spelar
någon roll?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 mars 2014 09:26
Det finns ju ett recept i Zoopets artikelarkiv http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=181
Om det är till diskus så hade jag använt förhållandevis mer räkor och även vitfisk än vad som anges i det receptet
#3 - 27 mars 2014 10:37
Ok
Tack för tipset.det verkar som man kan blanda på efter tycke och smak.
Bara man får med några vitaminer,det verkar viktigt..
#4 - 27 mars 2014 11:23
#5 - 27 mars 2014 11:31
Tackar
Kan inte bli för mycket recept,tips.:)
#6 - 3 april 2014 12:59
Ska göra räkmix ikväll, vet någon om det spelar någon roll hur man gör med gelatinet? Det står att man ska värma upp gelatinet och lägga i räkmixen en sked i taget. Det får absolut inte bli för varmt då vitaminerna försvinner vid hög värme. Är det inte lättare att göra gelatinet och sedan blanda det i räkmixen istället för tvärtom. Då kan det väl inte bli förstört? Spelar det någon roll?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 3 april 2014 13:00
Jag tror inte att vitaminerna blir förstörda pga detta
#8 - 3 april 2014 13:07
Vet du varför det ska i kastrullen och värmas upp? Finns det någon mening med det? Hur har du gjort?
#9 - 3 april 2014 13:18
Detta kan inte stämma! Här står 100 gr gelatin, det räcker ju till 17 banantårtor!! Är det 100 gr pulver eller 100 gr färdig gelatin? Ni förstår hur detta kommer gå?! Speciellt eftersom min mixer just sprack och jag är dunder allergisk mot räkor! Man väljer sina krig;)
#10 - 3 april 2014 17:40
Haha Juni! Jag har ingen aning om hur mycket det skall vara, men skrattar gott åt ditt inlägg. Ge inte upp :D
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 3 april 2014 17:54
Juni skrev:
Vet du varför det ska i kastrullen och värmas upp? Finns det någon mening med det? Hur har du gjort?

Fast även om jag "uppfann" jag räkmix en gång och är skulden till att en massa fiskmuppar världen runt står hemma och gör en mix som först skitar ner i köket och sedan i akvariet så har jag nu gått vidare i livet (och matar nu med flingor och cyclops som inte skitar ner). Så inte tusan kommer jag ihåg hur jag gjorde en gång för 100 år sen (eller vad det nu var):D
Man värmde dock upp gelatinet för att det skulle bli lättflytande (får inte innehålla klumpar) så att det blandar sig med allt fodret när man rör ned det.

PS. Använder man gelatin till banantårtor........
#12 - 3 april 2014 19:03
:D:D.

//Inger
#13 - 3 april 2014 20:02
Och det säger du nu!!;) gått vidare i livet och kör flingfoder?? Här går jag och tror att fiskarna kommer simma buk upp om de inte får" fryst räka i gelé "varje morgon som dessutom serveras utan bh! (Så det så!) så kommer du och har gått vidare till flingfoder, är det lagligt? Nu har jag räkor i hela köket så nu ska här mixas om det så krävs att jag kör dem i gräsklipparen!

-min lille kille frågade varför man måste vara naken när man matar fiskar på morgonen? Då vi går upp väldigt tidigt och matar. Ja det är ju en forum fråga om någon?! ;)
#14 - 3 april 2014 20:28
Juni skrev:
Och det säger du nu!!;) gått vidare i livet och kör flingfoder?? Här går jag och tror att fiskarna kommer simma buk upp om de inte får" fryst räka i gelé "varje morgon som dessutom serveras utan bh! (Så det så!) så kommer du och har gått vidare till flingfoder, är det lagligt? Nu har jag räkor i hela köket så nu ska här mixas om det så krävs att jag kör dem i gräsklipparen!

-min lille kille frågade varför man måste vara naken när man matar fiskar på morgonen? Då vi går upp väldigt tidigt och matar. Ja det är ju en forum fråga om någon?! ;)

Aaahahahaha! Helt fantasiskt! Ja det kan man verkligen undra! ;)

//Andreas
#15 - 3 april 2014 20:31
:):):)
#16 - 3 april 2014 20:37
Juni skrev:

Haha, härligt att få ett gott skratt på kvällskvisten :)

Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk
#17 - 3 april 2014 20:37
:D:D:D Skrattar gott.....igen!!
#18 - 3 april 2014 20:51
Nån som vill köpa räkmix? Halvfärdig, otroligt billigt just nu. Ingår en sprucken mixer.
Har någon förslag på bra flingfoder från Statoil;)
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 3 april 2014 20:57
:d[:-106]
#20 - 3 april 2014 22:29
Tro det eller ej! Räkmixen är färdig. (Jag är oxå helt färdig) blev oväntat bättre än jag trodde. Om inte fiskarna äter detta blir jag tokig för jag har mat för flera år! Hur ska jag dosera räkmixen? Jag har matat med köpt, fryst mysis och räkmix är det bara att köra på samma mängd? Tyvärr kändes den lite gummiaktig och inte så smulig som den köpta, blev lite mycket gelatin misstänker jag. Ändå skulle det vara dubbla mängden i receptet. Ska bli spännande!
Annars bjuder jag svärmor på räkpate i ett år!
#21 - 4 april 2014 05:42
Haha, ja jag säger då det :D:D. Undrar vad det är för utgångsdatum på egengjord :D.

//Inger
#22 - 4 april 2014 05:44
Grattis och "mission completed" :D
Det borde väl bara vara att mata efter samma premisser som annars, jag skulle ha provat med lika stor mängd som jag tidigare gett och därefter justera om jag ser att det vara för mycket (eller lite).
#23 - 4 april 2014 06:03
Hur gick det, gillade fiskarna räkmixen och den viktigaste frågan, ser vattnet i akvariet ut som en slät ärt och räksoppa nu?

EK
#24 - 4 april 2014 06:16
Matade med räkmixen och de åt glupskt, varenda smula så det blev inget skräp eller hinna. Jag är överlycklig! Det luktar inget heller vilket är ett stort plus då köpt fryst mat luktar vedervärdigt. Hoppas bara det är lika bra näringsvärde så fiskarna mår bra av det. Jag hoppas det håller länge för jag har mat för flera år! (Kom på att jag kunde halverat receptet men varför förenkla saker?) Tack för gårdagens peppning det värmde i räkträsket!
#25 - 4 april 2014 06:23
Det låter ju riktigt bra, än så länge har jag inte lyckats få till en räkmix som inte skräpar i vattnet, imponerad att du satte det på första försöket! Jag tycker alltid det blir en del små partiklar som far omkring och en viss fällning precis när räkmixen läggs i akvariet. Därför matar jag nästan uteslutande med granulat.

EK
#26 - 4 april 2014 07:49
Har bara matat en gång så vi får se hur det känns vid upprepade utfodringar! Jag har fått intrycket att flingfoder, granulat mm inte är så näringsrikt, min handlare rekommenderade att slänga flingfodret och bara köra fryst mat. Jag har läst mycket av dina inlägg och något säger mig att du är väldigt noggran och aldrig skulle ge fiskarna näringsfattigt foder. Vad ger du dem och varför har torrfoder ett sämre rykte(enligt vissa). Jag kan väldigt dåligt om foder och skulle vilja lära mig av er som kan!
#27 - 4 april 2014 12:37
Juni skrev:
Matade med räkmixen och de åt glupskt, varenda smula så det blev inget skräp eller hinna. Jag är överlycklig! Det luktar inget heller vilket är ett stort plus då köpt fryst mat luktar vedervärdigt. Hoppas bara det är lika bra näringsvärde så fiskarna mår bra av det. Jag hoppas det håller länge för jag har mat för flera år! (Kom på att jag kunde halverat receptet men varför förenkla saker?) Tack för gårdagens peppning det värmde i räkträsket!

Hahaha! Det va ju du som peppade oss igår Juni! Med dina fantastiska berättelser och förklaringar!
Ang flingfoder så skulle jag säga att det är ett riktigt bra foder om man har små, färgade fiskar! På odlingen/butiken där jag jobbar just nu kör vi minst ett mål flingfoder per dag, och fiskarna växer så det knakar.

//Andreas
#28 - 4 april 2014 14:12
Det flingfodret jag har heter Tropical , Cichlid color. Du menar att det är minst lika bra som det frysta? Det är väldigt mycket enklare att mata med det! Är det skillnad i näring och varför rekommenderas isåfall fryst mat?
#29 - 4 april 2014 14:40
Vad menar du med att det rekommenderas fryst mat? Vem rekommenderar det?
#30 - 4 april 2014 14:58
Handlaren jag köper fisk av, ytterligare en akvarieaffär och kompisar som har akvarium. Jag har fått uppfattningen av att flingfodret har varit en enkel utväg för de som inte vill lägga så mycket krut på akvariet, men jag har tydligen misstagit mig helt. Det känns som om det skulle vara mer bastant mat med räkor än flingfoder. Varför klabbar man annars med färsk mat? ( tänker jag inte just på nattens inferno, utan på daglig tinande av mat)
#31 - 4 april 2014 15:03
Tror inte det är så enkelt att fryst är bättre än fling/granulat så länge vi pratar färskt foder. Min hund lever ju enbart på hund"granulat" ;) Men inget foder skall ju användas som enda foder utan varierad kost är väl ändå bäst?
#32 - 4 april 2014 15:12
Exakt! Varierad kost är det absolut bästa! Däremot kan man utan problem köra ett flingfoder som huvudfoder. Sen att egentillverkat foder skulle vara så mycket bättre? Njaaa tror mest att det handlar om att göra det själv.
#33 - 4 april 2014 17:13
@Juni, ja mina fiskar får granulat som stapelfoder och de visar inga tecken på undernäring eller bleka färger, titta gärna på de filmer jag la upp i min Malawitråd tidigare i veckan (4st). När det gäller granulat och andra foder är sammansättningen viktigt, mängd protein etc. Men det allra viktigaste är att ha koll på om maten fiskarna serveras är anpassad till om fiskarna är herbivora, carnevora eller omnivora, jag personligen appliceras minsta gemensamma nämnare, ex några av mina Mbunas är omnivora men en sort är herbivora, då får alla herbivor kost

EK
#34 - 4 april 2014 19:54
Alltid lär man sig något nytt! Det är alltså lika näringsrikt att ge flingfoder från ICA som att ge fryst räkmix, bara jag varierar så de får olika? Underbar lärdom kvällen Efter jag stått och klabbat räkmix:) Ska kolla om mina fiskar är hetero eller orkidéer och mata därefter! Vart hittar jag vilken sorts fisk de är? Letar bland artiklar här på zoopet men hittar inte rätt. Vill lära mig mer om fodret så gärna mer inputs!
#35 - 4 april 2014 20:05
Fördelen för din lille kille är ju att flinghantering kan göras påklädd.
#36 - 4 april 2014 20:53
Bluewing skrev:
Fördelen för din lille kille är ju att flinghantering kan göras påklädd.

Hahaha ja både för han och mamma! ;)
#37 - 5 april 2014 14:21
Ni får det att låta som att naken utfodring skulle vara en belastning;) tycker det är en trevlig vana, förstår bara inte varför så många grannar har sina hus till salu?!
#38 - 5 april 2014 18:51
Juni skrev:
Ni får det att låta som att naken utfodring skulle vara en belastning;) tycker det är en trevlig vana, förstår bara inte varför så många grannar har sina hus till salu?!

Det är det säkert! Om inte annat så för fiskarna! ;)
Tror inte att det är därför grannarna flyttar... De har nog inte sett! ;)
#39 - 5 april 2014 21:55
De måste ha sett mig härom natten när jag sprang runt med 18 plåtar räkmix i trädgården för att få möget att stelna! Är så rädd att R.Achberg dyker upp för ett avsnitt av grannfejden. -Del 82, räkmixens förbannelse! ;)

Annons