Räkmamma - men vilken sort?

#1 - 29 mars 2008 20:49
Var idag och shoppade mina första räkor :) fyra stycken tigerräkor, och sen ytterligare en okänd räka med rom. Nagon som har en aning om vad det här kan vara?

http://mlip.blogg.se/?c=1206823466

Misstänker grön dvärgräka, men det är rätt knepigt att se, tycker jag...

Sa, jag är öppen för idéer!

Marlene
#2 - 29 mars 2008 20:58
Räkan vet jag inget om, men malen ser ut som en http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=774
#3 - 29 mars 2008 21:02
Tack :) malen fragade jag om i en annan trad för nagra veckor sen, sa den hade jag redan fatt svar pa, och visst verkar det vara en san. Lite knepigt att hänga med pa fisknamnen när de sägs pa franska eller luxemburgska... :P
#4 - 29 mars 2008 21:13
Aha... Jag känner igen den där räksorten. Vad jag vet är det ingen som vet vad den egentligen heter. Brukar omväxlande identifieras som Caridina fernandoi eller Caridina babaulti, tror jag, men det är inte alls säkert det är någondera.
#5 - 29 mars 2008 21:46
Okej, tack! Lite spänd pa om hon kanske kommer släppa rommen pa grund avtankbytet, men man kan ju alltid hoppas... vore kul med lite räkbebisar.
#6 - 29 mars 2008 22:44
har haft en såndär räka, då var det en missfärgad/blandras körsbär.
#7 - 29 mars 2008 23:10
Just, tänkte inte på det - vildformen av körsbär ser ut så där också.
C. babaulti / fernandoi är dock betydligt större än körsbär, nästan lika stora som en amano.
#8 - 30 mars 2008 08:28
Jag tycker nog den ser ut som en Caridina fernandoi. Men det är ju inte alltid så lätt att artbestämma på en enda bild ;)
#9 - 30 mars 2008 11:19
Jag säger babaulti. Har själv en hona som ser nästan lika dan ut.

//C
#10 - 30 mars 2008 21:07
Jag tycker nog, enligt de bilder jag kan hitta, att babaulti verkar som det troligaste. Tror hon är lite för stor för att vara vild körsbär (om de längdangivelser jag hittat stämmer).

Hur funkar det här med räkbebisar? är äggen bara borta en dag? Och, hur länge efter förflyttningen fran affären och hit finns det risk för att hon släpper äggen av stress? Hittills verkar det ga bra, hon fläktar som bara den :)

Annons