Räklingar på gång?

#1 - 13 februari 2008 13:36
Jag börjar undra om det är räklingar på gång efter mina Red Crystal räkor. En av dem har magen full av små bruna ägg, och om man tittar noga på räkan så ser det ut som om det rör sig i magen, som om äggen byter plats liksom. Oj, nu lät jag flummig men det ser faktiskt så ut. :p Har sett fler räkor med ägg i magen men de äggen har varit mer genomskinliga eller vita.

Kan det vara räklingar på gång tror ni? *Hoppas* Tänkte att jag skulle försöka ta kort på honan men det gick inte alls eftersom jag inte har något makro och hon vill inte komma närmare rutan så att jag slipper zooma så mycket.
#2 - 13 februari 2008 14:16
Bär den rom under "svansen" på simbenen där, så är det räklingar på G.
#3 - 13 februari 2008 14:19
tjo

Eurydike skrev:

hur ser en hon räka ut??:confused:
#4 - 13 februari 2008 16:13
Jag tror att honorna är lite längre och bredare, hanarna ser slankare ut.

Ja då är det nog på G *jippi* Trodde inte att det skulle gå så fort. Har ju bara haft dem i typ 40 dagar. Hoppas att de överlever och blir fleeeeer [:D]
#5 - 13 februari 2008 16:16
Honan bär på romen vid "svansen" i ca 30 dagar ;)
#6 - 13 februari 2008 16:49
Lyckades efter mycket om och men att få en bild på henne. Visst bär hon väl på ägg?

http://akvariet.fridaskoglund.se/raka.jpg
#7 - 13 februari 2008 17:00
Jepp
#8 - 15 februari 2008 00:00
Min hona har burit på äggen i ca 2 veckor och dom ser fortfarande ut som små bruna prickar (som på Fridas bild).
Ska dom bli att se annorlunda ut nån gång och typ växa? Annars måste ju räkorna som kommer ut vara extremt små om dom ska få plats i dom där små äggen.
#9 - 15 februari 2008 00:29
Nej rommen växer inte. Däremot ljusnar den lite före kläckning, men kan se ögonen på räkyngeln genom skalväggarna om man tittar noga. Ynglen är väl ca 2-3 mm då de är nykläckta men växer rätt fort. Dom brukar gömma sig rätt bra i början.
#10 - 15 februari 2008 01:10
Jag har en grön räka (vet inte det riktiga namnet) som har rom och dom är gula. Vilken färg ska det vara för att dom ska vara befruktade?
#11 - 15 februari 2008 07:17
DjRoman skrev:
Min hona har burit på äggen i ca 2 veckor och dom ser fortfarande ut som små bruna prickar (som på Fridas bild).

Ska dom bli att se annorlunda ut nån gång och typ växa? Annars måste ju räkorna som kommer ut vara extremt små om dom ska få plats i dom där små äggen.

Jag hade förmånan att få bevittna en kläckning härom kvällen. Lade in en bild på RedBees forum. Ger ju en liten hint om hur små de är när de kläcks. Det är mamma i bakgrunden. Jämför mammas ben, som ju inte är så stort, med ungen.
http://www.redbee.se/forum/showimage.php?pid=1439&filename=nyklackt.jpg
#12 - 15 februari 2008 07:20
DjRoman skrev:
Jag har en grön räka (vet inte det riktiga namnet) som har rom och dom är gula. Vilken färg ska det vara för att dom ska vara befruktade?
Oftast bär väl honan inte omkring på rommen om det inte blivit någon lyckad parning. Vet ju inte vilken sorts räka du har men mina gröna har gul rom.
#13 - 15 februari 2008 08:15
Eurydike skrev:
Jag hade förmånan att få bevittna en kläckning härom kvällen. Lade in en bild på ReeBees forum. Ger ju en liten hint om hur små de är när de kläcks. Det är mamma i bakgrunden. Jämför mammas ben, som ju inte är så stort, med ungen.

Åh! Vilken underbar bild!!! :)
#14 - 15 februari 2008 10:15
Vilken läcker färg på både mamma och yngel.
#15 - 15 februari 2008 11:59
Sonja skrev:
Vilken läcker färg på både mamma och yngel.

Blue Pearl räkor. Mina favoriter...de och breviator och mina nya gröna :D
#16 - 19 februari 2008 12:12
Blue Pearl räkor är de dyra finns de att köpa var som hälst eller?? är de svårskötta?
#17 - 19 februari 2008 12:39
Eurydike skrev:
Jag hade förmånan att få bevittna en kläckning härom kvällen. Lade in en bild på RedBees forum. Ger ju en liten hint om hur små de är när de kläcks. Det är mamma i bakgrunden. Jämför mammas ben, som ju inte är så stort, med ungen.

Häftig bild! Vilken chock det måste vara för ynglet att vara så liten i en sån stor värld. :)
#18 - 19 februari 2008 13:56
BlueJ skrev:
Blue Pearl räkor är de dyra finns de att köpa var som hälst eller?? är de svårskötta?
Jag har köpt mina i Tyskland. Inte dyra. Mycket lättskötta och mycket produktiva ;)
#19 - 19 februari 2008 13:58
Sonja skrev:
Nej rommen växer inte. Däremot ljusnar den lite före kläckning, men kan se ögonen på räkyngeln genom skalväggarna om man tittar noga. Ynglen är väl ca 2-3 mm då de är nykläckta men växer rätt fort. Dom brukar gömma sig rätt bra i början.
Växer verkligen inte rommen? Tycker nog den är större precis innan kläckning mot precis efter parning.
#20 - 19 februari 2008 16:53
Mona skrev:
Häftig bild! Vilken chock det måste vara för ynglet att vara så liten i en sån stor värld. :)
Fast det vet den ju inte. Dess värld är 54liter vatten. Inte så gigantiskt :D
#21 - 19 februari 2008 22:26
Eurydike skrev:
Växer verkligen inte rommen? Tycker nog den är större precis innan kläckning mot precis efter parning.

Jag tycker den är rätt lik i storlek. Men om du tycker den sväller så är det säkert så, men det kan inte vara mycket ;)
#22 - 19 februari 2008 22:57
Åååå jag är så glad, har precis upptäckt att en till hona bär på rom [:D] . Hoppas att de klarar sig och får bli stora fina räkor.

Det värsta är att jag är så rädd för hur jag ska våga slamsuga botten sen när de är födda, hur gör ni andra??
#23 - 20 februari 2008 08:05
Sonja skrev:
Jag tycker den är rätt lik i storlek. Men om du tycker den sväller så är det säkert så, men det kan inte vara mycket ;)
Nja, jag hade gissat dubbla storken. Visst är de jättesmå när de kläcks men de är ju verkligen pyttesmå direkt efter parning.

Kolla bara på en bild på WP som jag set att du lagt ut här någonstans...eller om det var på RedBee..? En hona med rom där man ser ögonen på ynglen tydligt. Alltså nära kläckning. Jämför med de som är under skölden som ju ganska snart efter kläckning befruktas och vandrar ner under svansen. Inte växer de från de ligger under skölden tills honan placerar dem under svansen?
Har själv sett att det bara är 1-2 timmar däremellan.
#24 - 20 februari 2008 08:39
Fridas skrev:
Åååå jag är så glad, har precis upptäckt att en till hona bär på rom [:D] . Hoppas att de klarar sig och får bli stora fina räkor.

Det värsta är att jag är så rädd för hur jag ska våga slamsuga botten sen när de är födda, hur gör ni andra??

Ha ha... Joo.. Vi sitter under den starkaste lampan i en timme med ett litet genomskinligt mått och fångar in små microskopiska räkbebisar... Vänta tills du ska göra rent filtret!!!! Det följer med minst 5 stycken varje gång i smutsvattnet så när du har några kullar smått i karet så har du att göra, krama filtret i hinken försiktigt så du inte mosar dem!!!! Phu... Små rackare.. Limegrön hink är den bästa jag har haft hittills. Vit hink fungerar inte heller så bra eftersom de bleknar när de inte gillar läget... [:o] [:-174]
#25 - 20 februari 2008 12:31
Eurydike skrev:
Nja, jag hade gissat dubbla storken. Visst är de jättesmå när de kläcks men de är ju verkligen pyttesmå direkt efter parning.

Kolla bara på en bild på WP som jag set att du lagt ut här någonstans...eller om det var på RedBee..? En hona med rom där man ser ögonen på ynglen tydligt. Alltså nära kläckning. Jämför med de som är under skölden som ju ganska snart efter kläckning befruktas och vandrar ner under svansen. Inte växer de från de ligger under skölden tills honan placerar dem under svansen?

Har själv sett att det bara är 1-2 timmar däremellan.

Du har säkert rätt, du verkar ha kollat mer ordentligt. Det jag sett på framför allt WP-foton är att rommen under ryggskölden växer/utvecklas hela tiden. Sen har jag antagit att precis när rommen kommit i kontakt med vatten/vandrat ner så sväller den precis som hos fiskar. Alltså tämligen snabbt. Men kanske det inte stämmer riktigt med räkorna :)

Annons