Räklingar försvinner

#1 - 17 mars 2009 16:51
Hej, jag har ett 54l akvarium med 10 körsbärsräkor, 3 (?) amanoräkor, posthornssnäckor, physa, en A helena och en massa växter. En av körsbären har nu haft rom 4 gånger men jag har bara sett yngel från den första kullen, fast de var borta dagen efter jag upptäckte dem. Pumpen är räksäkrad med en nylonstrumpa, så de ska inte kunna komma in i den.

Någon som vet vad dessa mystiska försvinnanden kan bero på?
#2 - 17 mars 2009 16:57
Att de är mästare på att gömma sig!
#3 - 17 mars 2009 17:03
Kan ju såklart vara så att de gömmer sig men jag tycker det är lite konstigt att jag inte sett ett enda yngel (förutom de i den första kullen) på 5 månader...
#4 - 17 mars 2009 19:52
Släpp ner en algpellet nära frontglaset och sätt dig och vänta..
#5 - 17 mars 2009 22:35
dom e bäst på att gömma sig! ligger säkert undernått bald och trycker..så e dom super skygga! men gör som gaffel skrev lägg en liten mal tablett vid rutan så kanske du har tur..om du inte råka ha hög nitrit nivå som då kan ta död på dom små räklingarna! hoppas det löser sig:)
#6 - 18 mars 2009 15:32
Tack för svaren :).

Jag kollade nitriten idag och den var på noll. Jag har prövat släppa ner en tablett, men min snåla amanoräka bär hela tiden iväg den :p... jag kan ju pröva att släppa ner två.
#7 - 18 mars 2009 19:52
Eller så skaffar du stora pellets..
Har du kollat så dom inte ligger i pumpen ändå?
#8 - 19 mars 2009 09:03
ofta ser man inte ynglen förrän de är 4-5 mm
#9 - 19 mars 2009 14:43
Jag kollade pumpen för nån dag sedan men där var det inga räkor. Hur länge brukar det ta för dem att växa till sig lite så man ser dem bättre?
#10 - 22 mars 2009 13:56
Jag undrar samma sak och har samma problem. Jag har sett minst fyra crystal red räkor med rom, men jag har aldrig sett några räklingar. Första honan som jag såg med rom var för två-tre månader sedan. Jag har tittat och tittat.

Hur gamla är de när man kan se dem?
#11 - 22 mars 2009 14:08
Dom där snäckorna Anetoma Helena e rätt bra på att sno åt sig små räkbarn oxå ;)
#12 - 22 mars 2009 14:45
Jag har dock inte Anetome Helena med mina crystal red....
#13 - 22 mars 2009 16:12
Ok jag har en med mina cr och några körsbärsräkor i min lille kub.
Har 3 cr honor som släppt räklingar sista veckorna men det syns ändå knappt några små framme.
Sen ska den jäkla anetoman ut snart för den käkar minsann inga snäckor heller knappt :(
#14 - 22 mars 2009 17:18
Anetome Helena verkar inte särskilt effektiva förrän man har ett gäng av dem.

...men är det ingen som har svar på frågan hur lång tid det tar för CR-räklingar att bli 4-5 mm stora, för det är ju först då man ser dem, enligt folk. Några dagar - en månad - ett halvår?
#15 - 23 mars 2009 12:45
Jag ser mina CR redan efter 1-2 dagar och dom är då runt 2 mm, för att bli runt 4 mm tar det ca en vecka. Claes ohlsson säljer billiga förstoringsglas som är suveräna när man letar räklingar. Köp ett med 3X förstoring.
#16 - 26 mars 2009 14:10
Hej,
slamsug botten lite extra nästa gång du byter vatten och byt bara lite vatten när räklingarna är nya.. Nu börjar de komma igång igen.. Det verkar som att de inte har så mycket räklingar på vintern, trots doppvärmare.. Iaf inte Crystal, vet inte vad det beror på, mina gula o gröna har väl bebisar jämt.. ;)
#17 - 30 april 2009 15:11
Nu har det gått mer än en månad sen jag skrev här sist och tre räkor har hunnit bära på rom, men jag har inte sett ett endaste litet yngel hur noga jag än har tittat. Vad gör jag för fel? Min Anetome Helena kan väl inte ha ätit upp ALLA yngel, eller? Jag tycker det är konstigt att jag inte har sett någon av de ca 100 räklingar som borde finnas nu efter mer än ett halv år.
#18 - 14 juni 2009 09:34
Nu börjar jag bli ganska irriterad när jag inte vet vad jag gör för fel med mitt räkakvarium. Jag har prövat att sätta en hona med rom i en yngelkasse, men det enda jag ser när hon släppt romen är några tomma små skal. Pht står på 7 och har varit det sen jag startade akvariet, nitrat 1, och nitrit 0. Det måste vara nånting med vattnet som gör att räklingarna inte överlever, men vad?
#19 - 14 juni 2009 11:06
maaat till de andra räkorna, speciellt amano.
I Zoopet/foder "vad gillar räkor" skrev Gaffel att hans amanos gillade andra räkor, han hade t.om. bild på när en amano åt en annan räka. Men jag tror inte att ALLA är uppätna, ngr gömmer sig =)

dalmatin skrev:
Hej, jag har ett 54l akvarium med 10 körsbärsräkor, 3 (?) amanoräkor, posthornssnäckor, physa, en A helena och en massa växter. En av körsbären har nu haft rom 4 gånger men jag har bara sett yngel från den första kullen, fast de var borta dagen efter jag upptäckte dem. Pumpen är räksäkrad med en nylonstrumpa, så de ska inte kunna komma in i den.

Någon som vet vad dessa mystiska försvinnanden kan bero på?
Bilagor:
#20 - 14 juni 2009 11:22
Vad har du för sand?
Har hört att man ska undvika vissa Anubias (stavning?!!)
räkor kan "försvinna" om det finns något de inte tål (fast då borde även de vuxna räkorna dö)
Jag har bottenfilter i mitt räkkar och får sälja av räkor titt som tätt.
Att det skulle vara Helenan tror jag inte på- jag har 2st tillsammans med räkor + en DarioDario (köttätare)
Jag ger mina räkor 1-2 (beroende på hur många de är) algtabletter om dagen.
#21 - 14 juni 2009 23:00
Jag har förstått det som att amano gärna äter andra räkor?
#22 - 16 juni 2009 21:37
Yes det gör de, och det har Gaffel bildbevis på!!
#23 - 17 juni 2009 12:56
Så då har någon av mina amano klättrat in i yngelkassen, ätit upp räklingarna men lämnat skalen och sedan klättrat ut igen? För att komma in i yngelkassen måste den lämna vattnet för att ta sig över kanten. Hmm...
#24 - 19 juni 2009 10:07
Hur ser en yngelkasse ut??
Guest
#25 - 19 juni 2009 14:33
En box som flyter runt.
#26 - 1 september 2009 17:03
Nu har mitt lilla akvarium varit igång i ganska exakt ett år och INGA räklingar överlever och jag har ingen aning om vad som är fel. Så nu tänker jag göra en lista på vad som finns i akvariet. Börjar med växterna.

Monosolenium tenerum
Javamossa
Vattenpest
Mossbollar
Javaormbunke
Någon slags crypotocoryne tror jag
Andmat
Musselblomma

Stor rot (mangrove)
Quartz grus/sand
Brio 2 filter
Termometer.

Det var nog allt.
Jag kör utan gödning och CO2, det växer bra iallafall. Jag försöker att byta ca. 10-20% vatten varannan vecka kan ibland bli senare. Matar kanske var tredje dag eftersom jag har så få invånare. Ingen nitrit, lite nitrat, ph kring 7-7,5.

Försöker göra allt rätt men ändå verkar det som att det blir fel. :(
#27 - 12 september 2009 14:36
Hmm, vad kan jag mer skriva. Jag undrar varför inte de vuxna räkorna dör. Jag var och köpte fem körsbär till för ca. en vecka sedan, och de ser ut att må bra. Vad är räklingar känsliga mot som inte vuxna räkor är? Det kan väl inte vara koppar för då borde de vuxna också dö, kan det vara gruset (quartz)? Jag och och mina räkor kanske bara är väldigt otursdrabbade.
#28 - 25 september 2009 15:56
Nu har jag kommit på en sak som kanske har tagit död på mina räklingar. Första kullen överlevde ca. 2 dygn, då hade jag ett gammalt luftpumpsdrivetfilter. Nu har jag ett "vanligt" innerfilter och alla räklingar dör. Så det kanske är filtert som är boven i dramat. Jag har nu iallafall beställt ett nytt litet filter-Aquael turbofilter 350, så det kommer snart. :)

Annons