Jag har just fluval +1 i några räkkar, det är lite si och så med dom. Småräkor kryper in i dom men i alla fall en del verkar klara sig. det är körsbär det är frågan om. Har bytt ut den medföljande filterkudden mot en tillklippt bit filtermatta i stället. Del för att flödet ska dämpas något, filtreringen blir effektivare (större filtervolym) och att räkorna inte ska kunna krypa in så långt. Dom håller sig runt "gälarna" på filtret.
Precis! Den medföljande filterkudden till Fluval +1 är liksom för liten och den sugs upp och täpper snabbt till ingångshålet till impellern, där fastnar sedan mest skit pga att "draget" blir som störst där.
Jag har testat att klippa till precis lagom bitar av blå filtermassa men "cellerna" i denna är ganska grova och den mesta skiten samlas ändå högst upp vid impellern. Det funkar bra ändå, men man får hålla koll på flödet i pumpen och rensa ur filterdelen när flödet blir för slött.
Det beror ju givetvis på vilket flöde man är ute efter, men jag måste få fråga dig Sonja, vilken typ av filtermassa har du använt?
Nu har jag inte räkor i de kar jag har Fluval+1-filtren, men att byta ut och klippa till filtermassan (blå) så att den ligger kloss an "gälarna" på insidan har funkat toppenbra för min del.