Räklingar!

#1 - 22 augusti 2008 10:56
Nu är det så att jag hittade en massa körsbärsräklingar igår i räkkaret. Dom går med en andar massa räkor och småfiskar och nu skulle jag vilja att några klarade sig och funderar på att köpe en lite större yngelkasse att sätte ner i karet där räklingar skall gå och få växa till sig. Skulle detta funka?

MVH/Freddan
#2 - 22 augusti 2008 11:23
mjaaaa.... de är ju så jämrans små, går de inte igenom maskorna? Jag skulle nog hellre fiska upp dem och ha i en hink eller nåt... fast om du har rikligt med mossa så överlever såpass många att du har 100 inom ett halvår ;) Tro mig - jag har mina med hungriga barber och de dör INTE ut :D :D
#3 - 22 augusti 2008 12:23
Halloj Freddan!
Jag håller med Mamma-Mia!
Det är nog ganska bra att förhålla sig till räklingar som med yngel av levandefödare - alltså att helt enkelt bara låta dom vara. Det kryllar av yngel i 600-baljan hos mig, där det går massor av riktigt stygga Rosentetror. Några yngel ryker väl men de som klarar sig blir jättefina. Samma sak i Räk-kuben, där jag i och för sig inte har några "stygga" fiskar utan endast ett stim små Boraras Brigittae - men det fränaste är ju att bara se räklingarna bli fler och fler och gå tillsammans med de större.
Vad har du för fiskar i ditt räk-kar?
#4 - 22 augusti 2008 13:19
Jag har platy och lite guppy och tetror. Men om jag sätter några i ett annat mindre kar då, utan pump klarar dom detta?

MVH/Freddan
#5 - 22 augusti 2008 14:06
127bubbel skrev:
Jag har platy och lite guppy och tetror. Men om jag sätter några i ett annat mindre kar då, utan pump klarar dom detta?

MVH/Freddan

Jag är tyvärr för dålig på räkor för att kunna ge dig några garantier på att det går bra, Freddan, men det skall väl funka en tid iallafall...
Men du, varför skall du flytta räklingarna? Kan dom inte gå i ursprungskaret bara...?
Eller är det fiskarna du menar, som skall flyttas? Du kanske kan addera någon liten pump som rör om på ytan en aning så att de (vilka det nu är) får lite syre.
#6 - 22 augusti 2008 14:11
127bubbel skrev:

MVH/Freddan

det kan gå utan pump öven om det är det alra bästa.. då skall du ha vassa växter och mossa och ha ett frekvet vattenbyte.. hur stort kar tänkte du??
Bilagor:
#7 - 22 augusti 2008 18:01
Anledningen till att jag ville flytta räklingarna var att dom åkte in i pumpen, det var där jag hittade dom flesta. Den ganska annorlunda pump så det blir svårt att ha en damstrumpa över insuget på pumpen. Men det får gå som det går, några klarar sig väl alltid.

MVH/Freddan
#8 - 22 augusti 2008 20:37
Om inte suget i pumpen är för häftigt, och räkorna inte kan komma längre in än till något filtermatrial, inte in till impellern, dessutom om dom har möjlighet att själva simma ut ur pumpen igen så kan det funka.
Kruxet är ju att de aktivt vill söka sig in i pumparna till filtermatrialet. Det finns massor med räksmaskens där.
Men körsbär brukar föröka sig så bra när de väl kommit igång, så det kommer nog att klara sig en del ändå.
#9 - 22 augusti 2008 21:49
Har hört uttrycket impeller flera gånger.
Men vad exakt är en impeller och hur ser en sån ut?
Var sitter en sån i t ex ett Fluval 1+ filter, vilket är vad jag har.

Har nu nylonstrumpa på men tycker att effekten minskat drastiskt. Dessutom fastnade en av mina nya blå babaulti med minst ett ben i själva strumpan igår. Inte vid insuget, utan mycket högre upp. Först fattade jag inte att den hade fastnat, trodde bara att den satt där och pysslade. När jag flera timmar senare såg att den försökte komma loss, sträckte jag strumpan så att räkan lossnade. Dessvärre föll den till botten, fläktade lite med några spröt och sen dog den:(

Funderar starkt på ett billifilter istället. Men dom måste väl drivas med luft = det blir en del bubbelljud dygnet runt?

/Sussi
#10 - 22 augusti 2008 22:09
Halloj!
Impellern sitter i själva "skallen" och är det hjul eller, faktiskt, propeller som driver vattnet frammåt och ut genom röret. Jag har massor av Fluval 1- filter till mina mindre kar, dom är jättebra och effektiva, men saggar ihop och blir slöa på nolltid. Man får alltså se till att hålla filtermassan hyfsat "ren" hela tiden.
Alternativ till filtrering i räk-kar kan du/ni hitta i min räk-kub-tråd...
Lång läsning, men...

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116552
#11 - 23 augusti 2008 04:27
Jag har just fluval +1 i några räkkar, det är lite si och så med dom. Småräkor kryper in i dom men i alla fall en del verkar klara sig. det är körsbär det är frågan om. Har bytt ut den medföljande filterkudden mot en tillklippt bit filtermatta i stället. Del för att flödet ska dämpas något, filtreringen blir effektivare (större filtervolym) och att räkorna inte ska kunna krypa in så långt. Dom håller sig runt "gälarna" på filtret.
#12 - 23 augusti 2008 10:23
Sonja skrev:
Jag har just fluval +1 i några räkkar, det är lite si och så med dom. Småräkor kryper in i dom men i alla fall en del verkar klara sig. det är körsbär det är frågan om. Har bytt ut den medföljande filterkudden mot en tillklippt bit filtermatta i stället. Del för att flödet ska dämpas något, filtreringen blir effektivare (större filtervolym) och att räkorna inte ska kunna krypa in så långt. Dom håller sig runt "gälarna" på filtret.

Precis! Den medföljande filterkudden till Fluval +1 är liksom för liten och den sugs upp och täpper snabbt till ingångshålet till impellern, där fastnar sedan mest skit pga att "draget" blir som störst där.
Jag har testat att klippa till precis lagom bitar av blå filtermassa men "cellerna" i denna är ganska grova och den mesta skiten samlas ändå högst upp vid impellern. Det funkar bra ändå, men man får hålla koll på flödet i pumpen och rensa ur filterdelen när flödet blir för slött.
Det beror ju givetvis på vilket flöde man är ute efter, men jag måste få fråga dig Sonja, vilken typ av filtermassa har du använt?
Nu har jag inte räkor i de kar jag har Fluval+1-filtren, men att byta ut och klippa till filtermassan (blå) så att den ligger kloss an "gälarna" på insidan har funkat toppenbra för min del.
#13 - 23 augusti 2008 10:45
Jag hade ett Fluval 1+ liggandes så jag gjorde iordning det med en ny filtermassa-bit, väldigt snabbt och grovt tillyxat, bara för att ta några bilder som illustration...

Sussi! Här kan du se delarna med den vita impellern i "skallen".

Jag använde blå filtermassa här nu till bilderna. Om man skär eller klipper noga så kan man få det riktigt tätt vid "gälarna" - där kommer de flesta yngel inte in. Hur det är med räklingar skall jag låta vara osagt - därför skulle det vara intressant att höra vilken filtermassa Sonja har använt.
#14 - 23 augusti 2008 12:24
oops, vi har visst kapat tråden.
Sorry:p

Jo jag var ju tvungen att ta isär filtret o se den där vita prytteln igår. Och insåg att det medföljande filtret är väldigt litet i förhållande till utrymmet.

Men är fortfarande intresserad av det här filtret som nämnts i en annan tråd som "räksäkert".
http://www.pwss.se/product.php?productid=3422&cat=618&page=1

Undras om någon med räkor har detta filter och kan intyga att räklingar inte sugs in?

Mina räkor är alldeles nya, kom i veckan. Dom är inte gamla nog att föröka sig så jag borde ha tid på mig att köpa nya filter och låta dom gå ihop med dom gamla 5-6 veckor och ändå inte riskera att förlora några räklingar. För det finns inga än:D

/Sussi
#15 - 23 augusti 2008 12:52
Sorry Freddan, om vi lånar tråden lite![:o]

Jag har ett liknande filter, som det du länkade till. Detta borde vara helt säkert då "cellerna" i filtermassan är mycket små.

Jag köpte en bra pumpskalle som drar rejält med vatten, satte på ett sånt där PV- eller VP-rör (har dålig koll på vad det heter...), borrade några hål i det för vattenflödets skull och köpte ett filter löst - som liknar det du tänkte på, tryckte ihop - och det blev ett mycket effektivt filter. Denna typ av täta filter borde vara garanterat räksäkra!
#16 - 23 augusti 2008 12:57
VP rör. Det vet jag bestämt för jag hade en gång en kollega som var minst sagt disträ. Alla skrattade gott när han vid ett tillfälle skulle bokstavera VP-rör och sa "V som i Viktor och P som i Pertil"!

/Sussi
#17 - 23 augusti 2008 13:00
starcastle skrev:
VP rör. Det vet jag bestämt för jag hade en gång en kollega som var minst sagt disträ. Alla skrattade gott när han vid ett tillfälle skulle bokstavera VP-rör och sa "V som i Viktor och P som i Pertil"!

/Sussi

Hahaha:D
Ja, eller; S som i Ester...
#18 - 23 augusti 2008 20:03
MaxB skrev:

Jag använde blå filtermassa här nu till bilderna. Om man skär eller klipper noga så kan man få det riktigt tätt vid "gälarna" - där kommer de flesta yngel inte in. Hur det är med räklingar skall jag låta vara osagt - därför skulle det vara intressant att höra vilken filtermassa Sonja har använt.

Det finns en blå filtermatta som är finporigare, det är den jag använder till just de små fluvalfiltren. Jag kommer inte ihåg vad det kallas, man räknar i ppi har jag för mig, men vet inte vad det står för. Olika grovlek på porerna har olika siffra.
Men jag gör precis som du, försöker klippa så att mattan ligger dikt mot gälarna/insugsgallret.
#19 - 23 augusti 2008 20:21
Sonja skrev:
Det finns en blå filtermatta som är finporigare, det är den jag använder till just de små fluvalfiltren. Jag kommer inte ihåg vad det kallas, man räknar i ppi har jag för mig, men vet inte vad det står för. Olika grovlek på porerna har olika siffra.

Men jag gör precis som du, försöker klippa så att mattan ligger dikt mot gälarna/insugsgallret.

Toppen! Tack Sonja! Jag kände inte till det där med olika por- eller cellstorlek på blå filtermassa - det skall så klart kollas upp!:)
#20 - 23 augusti 2008 21:11
Sonja skrev:

Grov filtermatta=ppi10
Fin filtermatta=ppi30
#21 - 23 augusti 2008 21:27
Gaffel skrev:
Grov filtermatta=ppi10

Fin filtermatta=ppi30

Sketabra, Gaffel! Då vet man vad man skall beställa vid behov!:)
#22 - 23 augusti 2008 21:33
Dom har bra standardark med både ppi10 och ppi30 ute på Hornbach för 129:- arket..
#23 - 23 augusti 2008 21:37
Gaffel skrev:
Dom har bra standardark med både ppi10 och ppi30 ute på Hornbach för 129:- arket..

Ja, nu har vi väl kapat tråden med typ Redwoodfällande fogsvansstorlek...
Men detta var bra info!:)

Annons