Räklingar

#1 - 18 juli 2007 21:48
När en räka får räklingar släpper hon rommen eller föds dem i magen:confused:;)

Sedan behöver man torkade blad. är det så att man bara kan ta det från skogen sedan lägga i akvariet eller ska man göra nått innan man lägger in det:confused::confused::confused:
#2 - 18 juli 2007 21:55
pingvin93 skrev:
När en räka får räklingar släpper hon rommen eller föds dem i magen:confused:;)

Sedan behöver man torkade blad. är det så att man bara kan ta det från skogen sedan lägga i akvariet eller ska man göra nått innan man lägger in det:confused::confused::confused:

De kläcks och jag har sett dem bära på dem en stund, allra helst om det finns fiskar i karet eller om det inte är så många räkor så att de är lite blyga först..

Du plockar ek eller bok löv, tror jag är bäst, och torkar dem.. Inte vid vägen pga avgaser, en del kokar dem innan så att de är rena medan andra bara sköljer av dem... ;)
#3 - 19 juli 2007 05:31
koka dem, skölj inte bara av dem, jag fick in parasiter i ett av mina kar tack vare boklöv.
#4 - 19 juli 2007 08:42
Hmm..

rödtoppen skrev:
koka dem, skölj inte bara av dem, jag fick in parasiter i ett av mina kar tack vare boklöv.

Ursäkta om jag lånar tråden lite...

I Stockholm har vi inte Bok utom inne i stan där de är avgasade :( Jag skulle vilja åka på sem och åka förbi en riktig Bok skog, har hört att det ska vara som en äkta trollskog :D Man ska åka i maj har jag hört, minns inte varför... Några tips på fina platser om jag kan ta mig till södra sverige något???
#5 - 19 juli 2007 11:11
Katharina skrev:
Ursäkta om jag lånar tråden lite...

I Stockholm har vi inte Bok utom inne i stan där de är avgasade :( Jag skulle vilja åka på sem och åka förbi en riktig Bok skog, har hört att det ska vara som en äkta trollskog :D Man ska åka i maj har jag hört, minns inte varför... Några tips på fina platser om jag kan ta mig till södra sverige något???

bokskogen som ligger i Bara (strax utanför Malmö)
#6 - 19 juli 2007 20:41
Hej.
Nere i Skåne finns massor med bokskog. Bla precis utanför Degeberga. Underbart!

Mvh Eva
#7 - 19 juli 2007 23:42
Det finns bokar i Sthlmsområdet som inte står vid vägar, t ex på Djurgården, vid Ulriksdals slott och på stäketön vid Kungsängen (lite utanför Sthlm ;)). Sen finns det bok vid Mässan i Älvsjö också (tips från Azur) och i Humlegården (kanske lite väl inne i stan men jag har plockat där och det har funkar klockrent ;)).
Enstaka träd kan man hitta på andra ställen också.
Dessutom finns massor av häckar av avenbok i villområden, dom löven funkar precis lika bra.
Och hittar man inte bok tar man eklöv i stället :)
#8 - 20 juli 2007 00:12
Tack för tipsen, det är antecknat...

Ska bara övertyga karln som hellre åker till High Chaparall eller nått sånt.. :D

Sonja: Jag bor ute i Nacka med naturreservatet i ryggen så jag tycker nog att det är mycket avgaser vid Älvsjömässan också.. :D Men Kungsängen kanske.. Annars kanske jag kommer till Bara eller Degeberga i sommar och kan plocka på mig en buffert...

Tack tipsen som sagt...;)

Annons