Räkkar+Fisk=?

#1 - 24 februari 2008 20:31
Hej

Jag har startat ett räkakvarium på ca 100l.

Det är tänkt att vara ett akvarium med cherry red, CR, CB och amanoräkor.
Dessutom någon äppelsnäcka och posthornsnäcka.

Tanken var att det inte ska finnas fisk, då jag vill ha yngel, men jag undrar ändå om det finns någon fisk som är fredlig och absolut inte skulle smaska i sig något räkyngel?

Mvh/ Niclas
#2 - 24 februari 2008 20:55
Hos mig funkar det bra med Iriatherina werneri. De rör inte räkyngel alls. Vilket gör att räkorna är väldigt framåt trots fisksällskap.
#3 - 25 februari 2008 09:17
Niclas_ skrev:
Hej

Jag har startat ett räkakvarium på ca 100l.

Det är tänkt att vara ett akvarium med cherry red, CR, CB och amanoräkor.

Dessutom någon äppelsnäcka och posthornsnäcka.

Tanken var att det inte ska finnas fisk, då jag vill ha yngel, men jag undrar ändå om det finns någon fisk som är fredlig och absolut inte skulle smaska i sig något räkyngel?

Mvh/ Niclas

Har sett galaxyrasbora ihop med räkorna du nämner. Utan problem.
#4 - 25 februari 2008 09:56
Det var två intressanta fiskar.
Någon mer som testat detta?

Hur är det med indiska glasmalar?
Dom verkar extremt snälla, och håller sig gärna nära ytan.
#5 - 25 februari 2008 10:59
Niclas_ skrev:
Det var två intressanta fiskar.

Någon mer som testat detta?

Hur är det med indiska glasmalar?

Dom verkar extremt snälla, och håller sig gärna nära ytan.
Fast de är glupska och har väldigt stora munnar. Jag är lite tveksam till den kombinationen.... Annars är indisk glasmal är väldigt trevlig fisk att ha. Liksom falsk hajmal som är ganska lik i sätt och utseende, förutom att den inte är genomskinlig då förstås.
#6 - 25 februari 2008 11:40
Just vad jag misstänkte, men man kan väl använda munkorg på dom :P

Jag ska iaf börja med att skaffa alla räkor, samt snäckor.
Sedan någon gång kan jag ju kolla lite närmare på de fiskar som ni tipsat om.
#7 - 25 februari 2008 15:02
Galaxyn tuggar räkbarn...
#8 - 25 februari 2008 16:35
Skaffa Iriatherina werneri (tror de kallas trådfensregnbåge) Gulligare och snällare fiskar får man leta efter!! :D
#9 - 25 februari 2008 18:13
Låter fint det=)
#10 - 25 februari 2008 22:10
Också tänkte jag höra om era erfarenheter att blanda CR och CB.

Som jag förstått så blir det finare kvalitet på CR, men hur blir det med CB?

För det är väl så att ungarna antingen blir röd/vita eller svart/vita?
Nu utgår jag självklart från att en av varje art parar sig.
Vad isf bestämmer om dom blir röd/vita eller svart/vita?, eller blir det alltid en av färgerna?

Jag vill ju få en massa yngel, och vill inte ha massa "missfärgade" räkor.

Så, någon som blandar dessa två?
#11 - 26 februari 2008 07:30
Svar är dominant över rött, korsar du en av varje (där den sv är rent svart utan röda anlag) blir alla sv med röda anlag. Korsars två sv ungar med röda anlag blir 25% röda, 25% svarta utan röda anlag och 50% sv med röda anlag osv. Så ser en uppställning ut, sen kan ju slumpen ändra det lite ändå, men det blir mest sv, med och utan röda anlag.

Jag har inte fått några ungar på en sådan här blandning själv, även om jag har ett litet gäng CR och BC ihop. Det händer väl något när det sakta blir varmare i karen, använder ingen värmare. Hoppas på lite förökning då :)
#12 - 26 februari 2008 07:39
Hej Niklas.

Jag har Endlers tillsammans med mina Red Cherry & dom får räklingar & det äts inte upp.
Jag ar förstås mkt mossa, najas som dom kan gömma sig i bra men jag har iaf aldrig sett nån Endlers käka nån räka, vare sig barn eller vuxen.

Mvh Eva
#13 - 26 februari 2008 08:10
Det verkar vara lite olika det där med vilka fiskar som passar. Hos mig funkar absolsut inte Galaxy eller Endler ihop med räkor. Då båda kan ta halvvuxna räkor tom. Galaxyn är verkligen en riktig räkjägare och kommer fram i princip överallt där räkorna kommer fram.
Däremot funkar Thomasi ciklid ihop med vuxna räkor för mig.
Finns alltid undantag åt båda håll :)
#14 - 26 februari 2008 10:45
Eurydike skrev:
Hos mig funkar absolsut inte Galaxy eller Endler ihop med räkor. Då båda kan ta halvvuxna räkor tom.

Har du faktiskt sett detta? Det känns oerhört osannolikt för mig att vare sig Galaxy eller Endler skulle ta nånting annat än nykläckta räkyngel.
#15 - 26 februari 2008 10:55
Slänger in en fråga i den här tråden eftersom det handlar om samma ämne, typ.

Tidigare har jag haft Dvärgguramis, Platys och Kampfisk (inte alla samtidigt men ändå...) i mitt kar ihop med räkorna. Men nu har jag låtit naturen ha sin gång och det enda som återstår är en platyhane, annars är det numera bara mindre fisk i form av kardinaltetra i. Att de tar räkyngel är det inget tvivel om, men har ni andra som har erfarenhet av små vs stora fiskar i räkkar märkt en skillnad i räkornas aktivitet beroende på om det går stor eller liten fisk i karet? D.v.s. kan jag räkna med att räkorna kommer fram oftare om jag har mindre (inte färre) fiskar, eftersom de rimligen bör ses som ett mindre hot än de stora fiskarna?
#16 - 26 februari 2008 11:20
Tack för svaren.

Det verkar på Sonjas inlägg, att dom svarta tar över på sikt, därför kanske det vore smartast att blanda t.ex 7 röda och 3 svarta.

Förstod jag dig rätt, att du menar att du aldrig fått dom 2 arterna att blanda sig, fasst än du har båda i samma kar?

Hur är mina förutsättningar för att få yngel då jag har 25 grader?
Jag använder ett aquael akvarium med heltäckande ljusramp, utan doppvärmare.
#17 - 26 februari 2008 12:19
Azur skrev:
Har du faktiskt sett detta? Det känns oerhört osannolikt för mig att vare sig Galaxy eller Endler skulle ta nånting annat än nykläckta räkyngel.

Annars hade jag ju inte skrivit det. Det är ju inte så intressant om folk bara gissar.
En relativt liten endler hane har jag sett simma med en halvvuxen räka i munne ja(räka på ca 1,5cm). Galaxyn har jag sett ta räkor i storleken strax under ca 1,3cm.
#18 - 26 februari 2008 12:29
ChristianM skrev:
Slänger in en fråga i den här tråden eftersom det handlar om samma ämne, typ.

Tidigare har jag haft Dvärgguramis, Platys och Kampfisk (inte alla samtidigt men ändå...) i mitt kar ihop med räkorna. Men nu har jag låtit naturen ha sin gång och det enda som återstår är en platyhane, annars är det numera bara mindre fisk i form av kardinaltetra i. Att de tar räkyngel är det inget tvivel om, men har ni andra som har erfarenhet av små vs stora fiskar i räkkar märkt en skillnad i räkornas aktivitet beroende på om det går stor eller liten fisk i karet? D.v.s. kan jag räkna med att räkorna kommer fram oftare om jag har mindre (inte färre) fiskar, eftersom de rimligen bör ses som ett mindre hot än de stora fiskarna?
Absolut. Har man räkorna med fisk som ser dem som mat, så är de mer skygga. Hos mig är de oftast framme under natten då. Ser man ju när man tänder och de far iväg til sina gömställen.
De räkor som går utan fisksällskap eller de som bor med mina praktregnbågar är totalt hämningslösa och är överallt hela tiden.
#19 - 26 februari 2008 12:38
Eurydike skrev:
Absolut. Har man räkorna med fisk som ser dem som mat, så är de mer skygga. Hos mig är de oftast framme under natten då. Ser man ju när man tänder och de far iväg til sina gömställen.

De räkor som går utan fisksällskap eller de som bor med mina praktregnbågar är totalt hämningslösa och är överallt hela tiden.

Låter bra. Har tyckt mig se lite fler räkor på dagarna på sistone men jag var rädd för att det var önsketänkande :)
#20 - 26 februari 2008 14:35
Har Corydoras habrosus ihop med CR och CS, kanske äter de några småräkor men har inte sett det och räkorna förökar sig. Skulle tro att de mindre Borarasarterna funkar utan vidare. Bilbukar skulle också gå, mina äter bara sånt som flyter på ytan. Tar inte ens artemis som simmar precis under ytan.
#21 - 26 februari 2008 16:59
BengtO skrev:
Har Corydoras habrosus ihop med CR och CS, kanske äter de några småräkor men har inte sett det och räkorna förökar sig. Skulle tro att de mindre Borarasarterna funkar utan vidare. Bilbukar skulle också gå, mina äter bara sånt som flyter på ytan. Tar inte ens artemis som simmar precis under ytan.

Jag har corydoras hastatus och pygmeaus ihop med räkor också. Går också väldigt bra. De kan jaga småräkor ibland men jag har aldrig sett dem ta några. Väldigt roliga och trevliga fiskar att de "dvärg-corydorasarna" ;):D
#22 - 26 februari 2008 20:48
Ha! Just idag när jag frågat om fiskarnas storlek spelar in på räkornas vilja att visa sig, så börjar två räkor simma runt som galningar i karet nu ikväll. En helt underbar syn och kardinaltetrorna stannade plötsligt upp och verkade lite konfunderade över de nya simmande kamraterna :D
#23 - 26 februari 2008 21:40
Att dom sätter igång att simma runt kan bero på att en hona är parningsvillig och hanarna blir tokiga och simmar runt och letar efter henne. Så det är inte omöjligt att du kommer att se en hona med rom i morgon :)
#24 - 26 februari 2008 22:44
Håller tummarna och återkommer i ämnet :D

Sonja skrev:
Att dom sätter igång att simma runt kan bero på att en hona är parningsvillig och hanarna blir tokiga och simmar runt och letar efter henne. Så det är inte omöjligt att du kommer att se en hona med rom i morgon :)

Annons