Räkkar

#1 - 7 maj 2010 19:52
Hej!

Jag har en längre tid funderat på att skaffa lite räkor, och idag hittade jag ett 12 l akvarium på loppis väldigt förmånligt som jag köpte.

Nu undrar jag vad man egentligen behöver till ett räkkar? Ska det vara något speciellt filter eller går det med vilken liten pump som helst?
Och vad ska man mata med sedan? Det kommer ju inte att vara några fiskar i karet, utan bara räkor så de får ju inga rester så att säga...

Har aldrig haft räkor förr, så jag är tacksam för alla tips!:)
#2 - 7 maj 2010 20:08
tror du får mer hjälp på redbee.se, det forumet är inriktat bara på räkor.
Där fick jag massor med hjälp när jag startade.

vilken sorts räkor hade du tänkt?
olika räkor har olika krav.
#3 - 7 maj 2010 20:18
Jaadu, så långt har jag inte kommit ännu :)

Jag har tittat på både körsbärs och red crystal, men har inget bestämt ännu.
#4 - 8 maj 2010 01:22
jag har både körbärs & CR räkor och är än så länge mycket nöjd :)
En utav mina CR räkor har blivit befruktade och jag räknar mer att få räklingar inom en väldigt snar framtid :)

Lätta att sköta om och förökar sig rätt ofta :) de är dock väldigt väldigt känsliga för nitrit och höga temperaturer. de dör rätt fort om de blir för varmt för dom... jag har exempelvis ingen doppvärmare i utan kör på rumstemperatur...

Har 12 CR räkor & 10 körsbärs i en 37L tank med blå småsten som botten, en plastväxt, en riktig växt som breder ut sig, en rot i mitten och javamossa på roten som även slingrar sig över till plastväxten & den riktiga växten...

som ljuskälla har jag en lampa på 9W och en mindre pump som ingick när jag köpte tanken

So far, so good :)
#5 - 8 maj 2010 07:10
Okej, en lampa följde med karet, men har ingen pump till det ännu.

Vad ska man mata med? Hur många kan man ha i mina 12 l ?
#6 - 8 maj 2010 11:20
Jag matar med "räkmat" :P Köpte en svart burk från "Aquatic Nature"... och det är en räka på bilden... Men de går även bra att mata med vanliga flingor...
Du kan väl börja med 10-15 st CR eller körsbärsräkor i din tank :) Men var bered på att om dom trivs och mår bra... så blir dom snart 150 st istället för 15 :D:D:D
#7 - 8 maj 2010 12:39
Haha:P okej, inte svårare än så tydligen :D

Ja, då är det väl bara att sätta igång då.. Ska silicona om karet först, då det börjat lossna på en del ställen, så nu har jag suttit och skrapat hela förmiddagen;)
#8 - 9 maj 2010 14:37
Glöm inte att ta bilder :) Alltid roligt och se andras kar =)
#9 - 9 maj 2010 19:17
Jepp, får väl ta och starta en projekttråd sen!:)

Annons