Räkfrågor

#1 - 20 december 2005 20:32
Well, för det första så är jag sedan i lördags ägare till ett par små röda körsbärsräkor! Riktiga dyrgripar, så små och 50 spänn styck o.O Men dom var ju så fina :) Dock hoppas jag att båda lever, de gömmer sig bara hela tiden och jag ser dem inte så ofta. De kan knappt vara 1 cm...hur stora blir de egentligen?

Sedan undrar jag över så kallade filterräkor. Såg en sån sötis i djuraffären också, den var rätt stor, hur stora blir de? Killen i djuraffären talade varmt om dem, att de var snälla osv...
Hur stora blir de och kan de skada/skadas av fiskarna? Vad jag har fattat så filtrerar de vattnet och äter små partiklar...eller? Funkar de i 110 liter?
Hmm...blir att önska sig en sån i sista minuten-julklapp isåfall :D
#2 - 21 december 2005 09:13
filterräkor blir 12 cm, oftast talar man om moluccensis inte bra på att stava latin dock :p.

den funkar lätt i 110l och skadar inte andra fiskar, har hört att den är väldigt trevlig osv.

om du har fiskar i ditt 110 förstår jag att dinna räkor inte kommer ut!
#3 - 21 december 2005 13:33
Tänk på att filterräkor, liksom musslor, behöver ett vatten som innehåller plankton att filtrera. De flesta akvarier är alltför rena och djuren svälter långsamt ihjäl...om du inte matar dem med specialfoder. Som jag förstår det så är det samma problem med en del koraller och dylikt i saltvattensakvarier, där man måste mata dem med en slang rakt ner i "gapet".

Daniel
#4 - 21 december 2005 18:18
Sen så är det väl så att räkor är sällskapliga av sig och om dom är fler så är dom inte lika skygga.
#5 - 22 december 2005 01:57
[QUOTE=Watermelon]Well, för det första så är jag sedan i lördags ägare till ett par små röda körsbärsräkor! Riktiga dyrgripar, så små och 50 spänn styck[/QUOTE]
dyrgripar kan jag hålla med om, 50kr låter dyrt betala 33 för mina.

o.O Men dom var ju så fina :) Dock hoppas jag att båda lever, de gömmer sig bara hela tiden och jag ser dem inte så ofta. De kan knappt vara 1 cm...hur stora blir de egentligen?

vänta bara, har en som går med ägg nu och hon ser så jäkla läcker ut speciellt som äggen överlever i sötvatten.
honorna blir upp till 2.5cm
hannarna något mindre.
tar ungefär 6 månader från födsel till könsmogen om dom får tillräckligt med mat.

Sedan undrar jag över så kallade filterräkor. Såg en sån sötis i djuraffären också, den var rätt stor, hur stora blir de? Killen i djuraffären talade varmt om dem, att de var snälla osv...

Hur stora blir de och kan de skada/skadas av fiskarna?

hur stora dom blir varierar beroende på vilken filteräka dom avser.
har en afrikansk jättefilteräka(atya gabonesis) som kan bli över 15cm.

sen finns den lite mer vanliga atyopsis moluccensis.
kallas även "asian filter shrimp" "bamboo shrimp" "wood shrimp "fan shrimp" och filtrerräka har jag även sett den kallas och blir 8-12cm

Vad jag har fattat så filtrerar de vattnet och äter små partiklar...eller? Funkar de i 110 liter?

atya gabonesis funkar om det inte är för mycket växter stenar å rötter.
atyopsis moluccensis passar bättre än gabonesis pga sin något mindre storlek.

dom har några armar med borst på som dom silar vattnet med men kan även plocka upp mat direkt från botten om vattnet är för näringsfattigt.

köp absolut inte många av dom då dom kommer svälta ihjäl max 2st.
#6 - 22 december 2005 10:10
target feeding tror jag är termen för det, dom sprutar maten med en sådann här spruta ner i gapet, i extrem fall kör dom ner en slang i gapet!

btw welcome to the gang raven :p
#7 - 22 december 2005 15:41
Hmm...jaa, jag har fiskar med körsbärsräkorna, det skulle gå bra enligt djuraffären :P Jag vill egentligen ha fler men de hade bara två stycken inne, plus att jag inte vill slakta hela plånboken på en och samma gång XD

Nu är iaf den stora, fina filterräkan på djuraffären såld *wargh* :( Tröstköpte tre fina Musse Pigg-platys istället :) Hoppas de får in fler filterräkor! Och jag tänkte bara ha en i så fall.
#8 - 22 december 2005 15:53
vilka fiskar har du?
en sak har jag ännu inte förstått, nya med akvarier lägger ut kanske en 100-150kr på platys? varför inte köpa en 5ggr så snyggare eller 5 ggr så intressantare?

platys är väldigt stenhårt odlade precis som slökstjärtar och div. andra arter som jag inte kommer på nu. jag såg folk på akvarielagret så gick dom o kollade på någon sa ciklid o såg pris lappen, 100kr/st!? vem köper sånnt?
sen gick dom o köpte guppys + platys för 300 kr >.<
#9 - 22 december 2005 15:57
Finns annars en väldigt bra tråd som Tastyfish skapat! :)
#10 - 22 december 2005 16:28
jo men där besvaras inte alla frågor hertha men en del kan finnas där! :p
#11 - 22 december 2005 16:42
va ska man köpa guppy å platy för 300 för ??? låter dumt me tanke på att dom är värre än kaniner :rolleyes:
#12 - 22 december 2005 17:10
jo jag med men dom kostar ju 20-50 kr st och nya köper väll 10-15 st för dom vill att fiskarna ska synas :p
#13 - 22 december 2005 17:13
mm och 3 månader senare har dom 400-500 fiskar istället.
#14 - 22 december 2005 17:24
ja vet, men alla läser ju inte på, många tippar bara i fiskarna o tror att det ska bli lika fint som ett iwagumi tillex :p
#15 - 22 december 2005 17:26
tvärr är det ju en rättighet att ha husdjur i de här landet.
skulle varit en förmån istället.

sen lär dom ju inte ut nåt vettigt i skolan om husdjur heller
#16 - 22 december 2005 18:18
nej, jag tycker det borde nödvändigt då allt för många har kvar medeltids definationen av fisk, den har inga kännslor, dom kan behandlas hur som helst osv.

o allt för många tänker, det är ju bara fisk, det blir inte bara en fisk om man köper rätt fiskar osv.
#17 - 22 december 2005 19:10
[QUOTE=Tastyfish]jo men där besvaras inte alla frågor hertha men en del kan finnas där! :p[/QUOTE]

var inte menat som ett hot snarare som ett tips. :)
#18 - 24 december 2005 13:24
[QUOTE=Tastyfish]vilka fiskar har du?
en sak har jag ännu inte förstått, nya med akvarier lägger ut kanske en 100-150kr på platys? varför inte köpa en 5ggr så snyggare eller 5 ggr så intressantare?

platys är väldigt stenhårt odlade precis som slökstjärtar och div. andra arter som jag inte kommer på nu. jag såg folk på akvarielagret så gick dom o kollade på någon sa ciklid o såg pris lappen, 100kr/st!? vem köper sånnt?
sen gick dom o köpte guppys + platys för 300 kr >.<[/QUOTE]

Hmm...jag gillar platys och är väl en rätt klyschig nybörjare :) Fast har ju andra fiskar också, kopparbarber, marmorguramis och malar (ancistrus och fläckiga pansar)
Jag är fortfarande i stadiet då jag desperat jagar runt med håven för att rädda små överlevande yngel i akvariet :D Så småningom lär det bli jättemånga, men då känner jag några med akvarium som gärna vill ha ;)

Annons