[QUOTE=Watermelon]Well, för det första så är jag sedan i lördags ägare till ett par små röda körsbärsräkor! Riktiga dyrgripar, så små och 50 spänn styck[/QUOTE]
dyrgripar kan jag hålla med om, 50kr låter dyrt betala 33 för mina.
o.O Men dom var ju så fina :) Dock hoppas jag att båda lever, de gömmer sig bara hela tiden och jag ser dem inte så ofta. De kan knappt vara 1 cm...hur stora blir de egentligen?
vänta bara, har en som går med ägg nu och hon ser så jäkla läcker ut speciellt som äggen överlever i sötvatten.
honorna blir upp till 2.5cm
hannarna något mindre.
tar ungefär 6 månader från födsel till könsmogen om dom får tillräckligt med mat.
Sedan undrar jag över så kallade filterräkor. Såg en sån sötis i djuraffären också, den var rätt stor, hur stora blir de? Killen i djuraffären talade varmt om dem, att de var snälla osv...
Hur stora blir de och kan de skada/skadas av fiskarna?
hur stora dom blir varierar beroende på vilken filteräka dom avser.
har en afrikansk jättefilteräka(atya gabonesis) som kan bli över 15cm.
sen finns den lite mer vanliga atyopsis moluccensis.
kallas även "asian filter shrimp" "bamboo shrimp" "wood shrimp "fan shrimp" och filtrerräka har jag även sett den kallas och blir 8-12cm
Vad jag har fattat så filtrerar de vattnet och äter små partiklar...eller? Funkar de i 110 liter?
atya gabonesis funkar om det inte är för mycket växter stenar å rötter.
atyopsis moluccensis passar bättre än gabonesis pga sin något mindre storlek.
dom har några armar med borst på som dom silar vattnet med men kan även plocka upp mat direkt från botten om vattnet är för näringsfattigt.
köp absolut inte många av dom då dom kommer svälta ihjäl max 2st.