Vad som är högt eller lågt Ph är en ofta relativ upplevelse. För mig och andra med naturligt hårt vatten i kranen, Ph 8-8,5 så är ett lågt/lägre Ph runt 7-7,5. Medans de med ett mjukare vatten tycker att ett lågt Ph är 6-7.
Crystal red gillar absolut inte högt Ph, och då menar jag ett Ph över 7,5. De förökar sig dåligt eller inte alls, de tappar färgen och trivs allmänt dåligt. Detta är en empirisk erfarenhet i mina akvarier och mitt vatten som ligger på ca 8 ur kranen. Genom att göra vattenbyten med dest.vatten har jag, liksom Ralp, fått ner Ph. Hos mig till mellan 7-7,5. Ett i mitt tycke "lågt" Ph. Räkorna trivs bättre och förökar sig bra.
Metallkänsligheten är jag lite tveksam till då jag vid tillfällen medicinerat med kopparbaserade preparat. Räkorna (New Bee) tog då ingen synlig skada av normal dosering, så det finns troligen stora variationer mellan olika räkarter hur pass känsliga de är för metaller. Men det är klokt att undvika metaller i vattnet om det går. Jag har själv doserat med PMDD preparat i räkakvarier utan problem, det är troligen fråga om överdoseringar när man fått problem, eller att man inte löst upp pulvret ordentligt innan dosering.
Däremot har jag upplevt att vissa växter påverkat räkorna negativt, framförallt Anubias. Detta har diskuterats en del på tyska och amerikanska siter och är inte vederlagt om det är ett problem eller inte men man bör vara observant om man har Anubias eller cryptocoryner i akvariet. Framförallt skall då inte växtsaften komma uti akvarievattnet, tex om man bryter av ett blad vid städning. Själv hade jag ca 20 anubias i ett 75 liters akvarier så det är troligen inget problem om man inte har extremt många växter i ett litet akvarie.
Daniel