Räkdiagnos!

#1 - 3 april 2006 14:44
Jag är helt slut på ''förslag'' varför mina räkor dör...

Jag har ett 54 liters kar med cherry och amanoräkor.
hitils har nog 6 - 7 cherry räkor dött ''självmant''
De första trodde jag berodde på att det berode på att jag hade 29 grader i akvariet, men fick sedan hör att gödningsmedlet kan vara farligt för dessa. Efter att ha gödat en gång så dog en en kvart senare och slutade direkt med detta. Sen var det nitrathalten som det snackades om att den ka nha varit hög pga de få växter jag hade men nu har jag mycket fler så det bör ju inte vara det heller...

Hade fiskar innan som dog och dog men det var jag nästan säker på att det berodde på värmen i akvariet 29C

Men nu återstår väll bara en sak väll? någon form av sjukdom epedemi?

Har ju fått höra att cherrysarna skulle vara lätta... :(
#2 - 3 april 2006 16:38
Tråkigt. Temperaturen skall de nog klara - i egentligen. Hur länge är karet inkörd? Vilka vattenvärden har du? Har du kopparledningar? Vilken filtrering har du? Vad matar du med? Har du CO2?

Sjukdom, epidemi kan man väl aldrig utesluter men det låter lite osannolikt - tycker jag. Räkorna är (enligt min dyrbara erfarenhet) MYCKET känsligare än fiskar. Det kan vara för högt/lågt PH eller för hård vattnet? För dålig filtrering (och/eller syresättningen)? Kanske spår av koppar från ledningar? Det kan vara att grönsaker du matar med var inte tillräckligt rena? Eller en kombination ut av flera ursaker...

Hejhopp. Ralp
#3 - 3 april 2006 17:37
Ska kanske tilllägga att jag bytte vatten innan och det har hänt nån gång innan att det ligger en död dagen efter man bytt vatten. :/ så egentligen kan det vbara att de tog skada av den 29 gradiga temperen? Har matat dem med kokta ärter, röda mygglarver och en och annan grönsak. Ph är svårt att avläsa men mellan 7.5 och 8 tror jag är mycket sant men dock svårt att avläsa blåskalan på mitt pH test. Det ligger mycket ''skit'' kvar från fiskarna.. körde runt lite i sanden idag på en liten bit och det blev snabbt mycket skitigt i vattnet.
#4 - 3 april 2006 18:16
Varför har du så varmt i akvariet? Syrehalten i vattnet sjunker när man kommer upp runt 30 grader. Det i kombination med att du rör upp material från botten som inte är nedbrutet kan ge tillfälligt högre halter av nitrit i akvariet. Det kan räcka för att ta död på räkorna. HUr mycket vatten byter du varje gång och hur ofta? Temperaturen kanske går ner kraftigt när du byter? Sedan har du troligen ganska hårt vatten med högt Ph eftersom du bor i Skåne, så det är extra viktigt med mindre men regelbundna vattenbyten då Ph kan sjunka i akvariet mellan vattenbytena och då är det troligt att räkorna dött av en Ph-chock om du gör ett större vattenbyte.

Som ralp skrev, vad har du för filter?

Daniel
#5 - 3 april 2006 18:40
Jag fick en ny Aquael Turbo 350 som nu filtrerar mycket bättre. Nej jag har inte så varmt längre det var då jag inte hade en termometer utan litade på termostaten. nu är där 25 grader och jag tror mycket väll att det dära med avv virvla på bottnen kan vara en orsak.. jag trode det var bra och göra så för då skulle pumpen få upp mer skit. För det har jag gjort innan. Jag har börjat med att byta vatten en gång i veckan med ca 5 - 6 liter då akvariet är 54 liter.
Värst vad mycket fel jag gör :/ vill verkligen ha många fina röda räkor :/ Körde pH test på vattnet jag häller i och det avvek inte så mycket från akvarie vattnet då det är samma vatten från början :)

Får inte göra de dumma sakerna nu ett tag och se hur det står till då
En dog nu med antagligen för jag virvlade på bottnen innan :(
#6 - 3 april 2006 23:40
[quote=DannyO] Körde pH test på vattnet jag häller i och det avvek inte så mycket från akvarie vattnet då det är samma vatten från början :)[/quote]

kranvatten har ett konstlat ph som kan ändra sej rätt markant bara det får stå i ett glas 20minuter.

har 7.7-8.8 ur kran men vatten osm luftat ur håller 7.4
#7 - 4 april 2006 09:16
pH är inte något som håller sig konstant hela tiden. Har man ett KH som är lite lågt kan pH variera mycket på det som kommer ur kranen och det som finns i karet som hade samma pH tidigare.
Ett exempel är en vän till mig som hade stora problem med fiskdöd. Jag tog dit mina dropptester och mätte upp ph 4, KH 0 och nitrat som var så otroligt högt så det var omätbart. Han hade inte gjort tillräckligt regelbundna vattenbyten så fiskarnas sk*t, matrester och lite ruttnande växter var orsaken, och att KH var lite väl lågt från början från kranen. Det vattnet var lite knappt pH 8, KH 2-3 från kranen.
Nu när han gör regelbundna vattenbyten en gång i veckan (ca 1/3) så funkar allt bra, vattnet är stabilt och fiskarna mår bra nu.
Han har inga räkor utan jag skrev det här mer som lite allmänt tips om vad som kan hända om man har för mycket fisk, matar för mycket och inte gör tillräckliga vattenbyten som balanserar allt :)
#8 - 4 april 2006 11:44
Både Daniel (guineapig) och jag har haft stora förluster p.g.a. för dålig kranvatten (ur räkornas perspektiv) - för högt ph och för hård. Mina körsbärs pallar det vattnet men alla andra sorter dog "som flugor". Nu blandar vi lite destillerad vatten. Hittils har det gått bra.

Hejhopp. R
#9 - 4 april 2006 13:59
Kanske är lite av allt möjligt som är orsakerna men de jag kan ändra på har jag ju slutat med nu. Så då är det typ vattnet kvar :/ En osmos renare eller vad det heter är aldeles för dyr. För jag låter vattnet stå ett dygn innan jag häller ner det vad skulle jag kunna göra för att få det hårda och höga ph vattnet att vara mer lämpligt för räkorna? För en del har dött efter jag bytt vatten. trodde först de blev stressade eller liknande men...

Ska jag försöka låta vattnet stå 2 dygn? Ha i en Rot under tiden kanske? Sätta rörelse på vattnet med en gammal akvarie pump? Är kokt vatten något som intreserar dem? Skulle man kanske slänga ner lite spaghnum (torv) i vattnet som står så det går ner något i pH?

Det roliga är att när jag hade 29 grader i karet så ''göka'' de på som bara den men nu händer inget. Den lokala affären får in flera räkor nu nästa vecka och hade tänkt införskaffa mig nya räkor men är svag till detta då så många dör..

Vad tror ni om en storstädning i akvariet? man tar upp räkorna och vattnet. Rengör sanden osv..? Jag tror det skulle vara bra då räkorna får en ''fräsh'' start utan all skit från fiskarna som var i innan. ?

Och sen när jag bytar vattnet får jag nog hälla i lite åt gången så inte allt vatten åker i som en chock utan att man häller i deciliter efter deciliter så det hinde blanda sig innan det når mina räkor.
#10 - 4 april 2006 18:16
Hoppas att någon orkar läsa detta :) det är lite o organiserat men det är tanke efter tanke som kom fram :)

Tror att det ska ordna sig med mina räkor om jag skärper mig
#11 - 4 april 2006 18:48
Jodå jag läset allt men vet inte riktigt vad jag ska råda dig att göra. Dom vill ju inte ha för dålig vattenkvalité så lite rensning av botten efter de tidigare fiskarna borde vara bra. Men det där med helrengörning och nystart är alltid lite vanskligt. Iofs så rengör du inte filtret då och alla nerbrytningsbakterier finns kvar där.
Det där med torv låter bra, men det finns en risk att pH börjar åka berg och dalbana varje gång du gör något, och det är inte bra.
Du kan ju i alla fall ha ner rötter i räkkaret. Det gillar dom att klättra på och lite, lite kanske det mjukar vattnet.
Det du funderade på om vattentemp och pH i räkfaktatråden tror jag inte stämmer. Jag har aldrig hört att pH skulle ändras beroende på temp. Kanske någon annan vet helt säkert?
Ledsen att jag inte kan hjälpa till mer.
#12 - 4 april 2006 20:28
Det dära med torv och rötter var menat till vattnet som jag låter stå under natten innan jag byter akvarievattnet. Och att man kanske skulle lägga i en pump där under natten (altså vattnet som ska bytas i akvariet). Så man får ner pH värdet då det precis eller ligger över gränsen för vad de på petshrimp.com antytt det skulle trivas i.

Hur mjuknar man upp hårt vatten? på ett billigt sätt ifall det nu finns något sätt :/

Det jag menade med storstädning var väll att först ta upp vattnet och räkorna och spara dessa och vattnet. Sedan rensa gruset så all skit försvinner och i och med detta så skulle man kunna omplacera växterna lite effektivare så en eller två skulle gå i till.

För om jag sparar det ''gamla'' vattnet när jag rengör karet och sedan häller i detta så borde inte ''bakterierna'' försvinna? det är bara sanden som blir rengjord.
#13 - 4 april 2006 21:33
Jo jag läste det om torv och rötter i hinken, men spånade vidare lite.
Det borde väl gå att städa ut karet lite som du beskriver, om du sen bara sköljer gruset i ljummet vatten, inte hett, så tror jag det är helt ok.
#14 - 5 april 2006 07:24
Personligen tycker att det låter efter allt för mycket bök och stök. PH värdet kommer nog svänger ganska mycket upp och ner. Du skall nog eftersträvar ett konstant PH även om det kanske är lite för högt då. Alla dessa insatser som du planerar nu låter väldig "avancerad" och jag tror du får det svårt att upprätthåller alla rutiner. Eftersom Körsbärsräkorna är minst känsliga skall det nog funkar med ditt vatten.

Mina Körsbärs går i 100liter och jag byter rakt av med det "dålig" kranvatten. Inkörd akvarie, bra filtrering, mycket växter och sparsamt matning. Mycket fiskskit blir det också där eftersom jag har just omkring 100 ancistrusyngel i karet.

Däremot byter jag regelbunden - en gång i veckan - 3 liter i mitt 16 liters "kar". Och då blandar jag 2 liter destillerad batterivatten med 1 liter kranvatten. Alltid. Inte billigt. 4 liter kostar 42:-. Så det blir en tjugolapp per vecka. Men det är det värd för mina CRs... :)

Sammanfattningsvis. Ge inte upp. Men gör det samtidigt inte för krånligt och framförallt ha tålamod. Du kommer nog hitta rätta balansen för dina räkor.

Hejhopp. Ralp
#15 - 5 april 2006 12:04
Jag tänker alldrig ge upp! Jag är som sagt fast för dessa små liven :) Men då slänger jag ner bara en rot i vattnet som ska stå över natten då det finns en rot i karet. Gör kanske inte så mycket men tar inte mer än någon sekund att slänga i... Att ha i pumpen i det vattnet var inget att rekomendera eller?

Mina räkor ser riktugt glada ut idag ;D simmar runt runt i karet som om de tävlade på nått vis :D det ser så roligt ut när de simmar runt med sina turbosnabba ''ben/simmfötter''

Men jag är fortfarande positiv till en rensning av sanden då det kanske längre fram kommer att ställa till med problem igen ifall man behöver flytta nått så att all skit kommer upp igen... :( vad tror ni?
#16 - 5 april 2006 12:12
[quote=DannyO]Jag är helt slut på ''förslag'' varför mina räkor dör...

Jag har ett 54 liters kar med cherry och amanoräkor.
hitils har nog 6 - 7 cherry räkor dött ''självmant''

Hade fiskar innan som dog och dog men det var jag nästan säker på att det berodde på värmen i akvariet 29C

Men nu återstår väll bara en sak väll? någon form av sjukdom epedemi?
[/quote]

1) 29 grader är inget problem för din fisk eller dina räkor. Det gäller t.o.m. "kallvattenfisk" som guldfisk och kardinalfisk. De dog inte av det.

2) Räkor (och snäckor) tål inte lågt pH. De tål HÖGT pH, och hårt vatten, men inte lågt pH. Har du under 6.5 i akvariet dör de. Ligger du i närheten av det pH't kan det mycket väl vara det som dödade dem.

3) Det finns ingen sjukdom som går på både räkor och fisk. Det innebär att det sannolikt är nåt fel på vattnet i ditt akvarium, och det absolut, i särklass, vanligaste är nitrit, pga att akvariet är nystartat eller att filtret har slagits ut (t.ex. för att du tvättat det för noggrant eller pga medicinering). Nitrat är knappt giftigt alls för räkor och fisk.

4) Många metaller är extremt giftiga för räkor, framförallt koppar. Har du nåt som kan läcka gifter (t.ex. viss keramik, vissa plaster, metallföremål...) eller har medicinerat mot nånting alls i akvariet den senaste tiden kan det mycket väl vara anledningen till att räkorna dör. Men det förklarar inte att fisken dog.

5) Jag har sett rapporter om att PMDD dosering dödat räkor. Det har antagligen att göra med metaller i PMDD'n, men jag tycker ändå det verkar konstigt - man doserar väl inte PMDD'n ren, rätt på räkorna, utan späder ut den innan man häller i den?

6) Räkor är väldigt känsliga mot plötsliga förändringar av hårdheten (egentligen pH och ledningsförmåga) i vattnet. Flippar du en räka från ett akvarium med mjukt vatten till ett med hårt (eller tvärt om) så dör den - fast då dör den inom ett dygn eller två, inte efter flera veckor.

Min rekommendation: byt vatten tätare. Lägg i en bit kalksten eller några snäckskal för att undvika att pH är för lågt. Se upp med ev. CO2 dosering på natten. That's it.
#17 - 5 april 2006 13:41
Har inte med tråden att göra, men kul att du är igång med dagboken igen "Azur". Har gått igenom hela två gånger och finner den mycket intressant.
Keep ´em coming! :-)
#18 - 5 april 2006 15:56
Vad som är högt eller lågt Ph är en ofta relativ upplevelse. För mig och andra med naturligt hårt vatten i kranen, Ph 8-8,5 så är ett lågt/lägre Ph runt 7-7,5. Medans de med ett mjukare vatten tycker att ett lågt Ph är 6-7.

Crystal red gillar absolut inte högt Ph, och då menar jag ett Ph över 7,5. De förökar sig dåligt eller inte alls, de tappar färgen och trivs allmänt dåligt. Detta är en empirisk erfarenhet i mina akvarier och mitt vatten som ligger på ca 8 ur kranen. Genom att göra vattenbyten med dest.vatten har jag, liksom Ralp, fått ner Ph. Hos mig till mellan 7-7,5. Ett i mitt tycke "lågt" Ph. Räkorna trivs bättre och förökar sig bra.

Metallkänsligheten är jag lite tveksam till då jag vid tillfällen medicinerat med kopparbaserade preparat. Räkorna (New Bee) tog då ingen synlig skada av normal dosering, så det finns troligen stora variationer mellan olika räkarter hur pass känsliga de är för metaller. Men det är klokt att undvika metaller i vattnet om det går. Jag har själv doserat med PMDD preparat i räkakvarier utan problem, det är troligen fråga om överdoseringar när man fått problem, eller att man inte löst upp pulvret ordentligt innan dosering.

Däremot har jag upplevt att vissa växter påverkat räkorna negativt, framförallt Anubias. Detta har diskuterats en del på tyska och amerikanska siter och är inte vederlagt om det är ett problem eller inte men man bör vara observant om man har Anubias eller cryptocoryner i akvariet. Framförallt skall då inte växtsaften komma uti akvarievattnet, tex om man bryter av ett blad vid städning. Själv hade jag ca 20 anubias i ett 75 liters akvarier så det är troligen inget problem om man inte har extremt många växter i ett litet akvarie.

Daniel
#19 - 5 april 2006 15:58
Tja, jag kan väl bara säga att mina erfarenheter skiljer sig totalt, i allt, från gunieapigs erfarenheter.
#20 - 5 april 2006 18:01
Mitt pH från kranen ligger på ca 8+ lika så vattnet i karet. Så det måste vara nitrat och diverse saker vi redan kommit fram till som dödat dessa små liv.

Vad var det du snackade om att rensa filtret för bra? asså om man sköljer det för mycket?

Men istället för att för att slänga ner destilerat vatten som kommer bli dyrt (snål) kan man inte bara dosera samma mängd torv i vattnet var vecka? (det vatten som man ska hälla i efter vattenbytet)

Sista frågan som jag nu frågat 100 gånger :)
Ska jag rensa sanden eller ej?
#21 - 5 april 2006 18:13
till att börja med kan man aldrig säga att en viss mängd torv ska användas då det varierar kraftigt mellan hur effektivt det är.

ena paketet kan va riktigt bra medans ett annat paket inte ändrar ph alls.

sen ökar också ett högt ph risken för ammoniakförgiftning och ett dåligt biologiskt filter ökar risken ytterligarw.
#22 - 5 april 2006 20:05
aha :/ får sumpa den iden då.. :( förutom Destilerat vatten vad kan man annars göra?
#23 - 6 april 2006 06:21
Ska nog inte rensa sanden. såg idag att en hona med ägg.. det var ett tag sedan och man vill ju så många ska klara sig :)
#24 - 6 april 2006 07:34
DannyO: Seriöst, byt bara vatten oftare med vanligt kranvatten, börja inte mecka med kemin. Det är inte pH eller hårdhet som dödat dina räkor, eller din fisk för den delen, det är nån form av förgiftning. Förutsatt att du inte tillsatt något ämne till akvariet är det antagligen nitrit.

Du kan "dammsuga" sanden om du vill, det stör inte bakterierna, men du kan förstås suga upp en del räkyngel. Tvätta inte filtret om inte flödet sjunker, det är helt OK om det är en del guck i filtret. När du tvättar filtret så tvätta det inte med något lösningsmedel eller kokande vatten eller nåt, utan krama bara ur det under rinnande kranvatten tills det ser hyfsat rent ut - du vill inte sterilisera det, utan bara få upp flödet av vatten genom det igen.
#25 - 6 april 2006 12:08
[QUOTE=Azur]Tja, jag kan väl bara säga att mina erfarenheter skiljer sig totalt, i allt, från gunieapigs erfarenheter.[/QUOTE] Och från mina då ;)

Jag är givetvis varken marinbiolog eller vattenkemist. Så jag vet faktiskt inte om det är höga PH värdet (altså 8 och uppåt) som direkt eller indirekt ta livet av de små räkor. Men faktum är att jag aldrig lyckades etablera CR räkor i mitt "stora" kar som jag bara har kranvatten i (däremot går det bra med mina Körsbärsräkor). Jag har köpt säkert omkring 50 stycken totalt då och i olika omgångar. De dog inte omedelbart men tyvärr regelbunda - typ två stycken per vecka - tills jag flyttade de sista 10 stycken till mitt lilla kar. Där började jag konsekvent blanda med utspätt destillerad vatten. Inga fler förluster och en hona bar till och med på ägg - även om det inte blev bebisar. Har du haft några dvärgräkor? Jag vet ju att du är Amanokungen men de skilja sig kanske från "vanliga" dvärgräkor.

Jag kollade lite efter rekommenderade vattenvärden för CR på olika sidor. Alla ange 7,5 som högsta värdet och de flesta anse 6,5 som bäst:
http://crystalred.de/haltung.htm
http://gerdvoss.de/Wirbellose/Crystal_Red_Garnele/crystal_red_garnele.html
http://www.garnelenforum.de/ftopic2318.html
http://shrimpnow.com/modules.php?name=Content&file=viewarticle&id=5

Däremot kan jag håller med om att du - DannyO - inte skall mecka med kemin. Eftersom dina körsbärsräkor borde klara av vattenvärden du har. Bara filtret funkar och du hittar en fungerande rutin för regelbundna vattenbyten.

Hejhopp. Ralp
#26 - 6 april 2006 13:41
körsbärsräkor får svårt att reproducera vid "höga" ph.
läste nånstans att 6.5 är det mest optimala
#27 - 6 april 2006 13:51
Det var ju typiskt då då :/ men jag har haft fllertalet gravida honor innan men det var då temperaturen var vid 29 grader. Igår såg jag en rka som bar på ägg. Så ni menar att de bär ofta på ägg men hannarna befruktar inte dem vid högt ph osv?

Att skölja filtret grundligt är inet bra ok. ska väll bara krama ur det grundligt nästa gång.

Måste verkligen tacka er för ert engagemang till att få mina räkor att må bättre.

Jag hade ingen rutiner med vatten byten för jag testade lite olika och kan ha berott på det. Men ska köra en gång i veckan nu så ska det nog bli bra!

Åter kommer ifall jag har fler frågor eller ifall fler ungar är på väg :)
Bilagor:
#28 - 6 april 2006 14:05
[quote=DannyO] Igår såg jag en rka som bar på ägg. Så ni menar att de bär ofta på ägg men hannarna befruktar inte dem vid högt ph osv?[/quote]

"ynglena" för svårare att överleva.
#29 - 4 maj 2006 22:16
Skölj sanden med svalt eller ljummet vatten. Då överlever de "snälla" bakterierna......
#30 - 5 maj 2006 06:52
Jag hade problem när jag började med amanoräkor. Att någon dog ibland precis efter vattenbyte. Jag byter ung 10% var 10de dag. Men när jag började byta 5% varje vecka istället i räkakvariet så har ingen dött mer.
Min lilla egna slutsats är att boven är för stora förändringar av vattenkvaliteten. Vi har väldigt dåligt vatten här ur akvariesynpunkt. Kan dessutom vara väldigt varierande vad gäller klor och annat. Stod någon artikel i tidningen om det. Akvariebutiken här förlorade en massa fisk eftersom kommunen inte meddelade någonstans när vattenvärdena ändrades på grund av extra tillsatser av ditten och datten (kommer inte ihåg vad).

jaja, många har ju redan tipsat om dåliga vattenvärden och stora förändringar av vattenkvaliteten. Ville bara styrka det hela med mina erfarenheter :-)
Hoppas det går bättre för dig i fortsättningen.

Annons