Rakbladsbyte - hur ofta?

#1 - 8 februari 2007 11:20
En fråga som Kjell kan hoppa över...
eller glädjas åt hur mycket han sparat genom åren.
;)

Nå, jag jag rakar mej med en sådan där Gillette mach 3 och är nöjd med detta förutom priset på rakbladen. Även i 8-pack kostar dom ju 20 spänn styck. En krona om dagen således om man byter var 3:e vecka. Just nu byter jag väl en gång i månaden på ett ungefär. Men jag undrar hur ofta brukar ni som använder trillingblad av den här typen byta rakblad?
:confused:
#2 - 8 februari 2007 11:25
erikthur skrev:
En fråga som Kjell kan hoppa över...

eller glädjas åt hur mycket han sparat genom åren.

;)

Nå, jag jag rakar mej med en sådan där Gillette mach 3 och är nöjd med detta förutom priset på rakbladen. Även i 8-pack kostar dom ju 20 spänn styck. En krona om dagen således om man byter var 3:e vecka. Just nu byter jag väl en gång i månaden på ett ungefär. Men jag undrar hur ofta brukar ni som använder trillingblad av den här typen byta rakblad?

:confused:

Erhm ja har haft min Gillette i typ 1,5 år och aldrig bytt hittills även fast jag borde gjort det för länge sedan men bladen är så jäkla dyra[:o]
#3 - 8 februari 2007 11:27
Jag kör med rakapparat :) iof så kosta den ca 2500 kr men i längden blire nog fanken billigare, slipper köpa blan :D
#4 - 8 februari 2007 11:42
GRIZZLY skrev:
Jag kör med rakapparat :) iof så kosta den ca 2500 kr men i längden blire nog fanken billigare, slipper köpa blan :D

Men bladen i rakapparaten ska man byta vartannat år ungefär. kostar runt 300:- :)
#5 - 8 februari 2007 11:43
Ja, någon ska ju betala för den häftiga reklamen och känslan får man ju på köpet.......

Kör själv superbudget på rakprylar aldrig haft elrakapparat,

raktvål,borste,engångshyvel som används ca 5 ggr, trist med rakning kör 3-4-5-6-7- dagars stubb.

Varierar en hel del.

Köpte storpack med hyvlar för ett par år sedan, så kommer undan billigt..........

Har väl budget skäggväxt och en förstående livskamrat....
#6 - 8 februari 2007 11:46
Kör skäggtrimmer och "finlirar" med budgetrakhyvlar. Trimmer för 200 spänn vilket ger ca 1 mm stubb kvar som man plockar med rakhyveln som kan användas flera gånger. :)
#7 - 8 februari 2007 11:47
Hehe... jag trodde först frågan handlade om blad i algskrapor. :D
#8 - 8 februari 2007 11:52
Isolde81 skrev:

Efter 5:e omgången med rakhyveln sätter jag på skaftförlängaren och använder den som algskrapa.............

har inga alger på rutan så de funkar ju...............
#9 - 8 februari 2007 12:00
Jag kör själv med samma Beckham-hyvel;) , byter ca var 2:a till var 3:e vecka.
Iofs så rakar jag både ansikte och huvudsvål med den, så varje "trippelblad" blir väl på sätt och vis långmilare.:)
#10 - 8 februari 2007 12:26
DU var inte ensam....

Isolde81 skrev:

:) Här på Zoopet bör man vara HELSKÄRPT att hänga med i uttrycken och inte förväxla något. Men det kan bli ganska kul då någon svarar på något HELT ANNAT. Som tidigare med "att mata med räkor"????:)
#11 - 8 februari 2007 13:49
Defenseman skrev:
Men bladen i rakapparaten ska man byta vartannat år ungefär. kostar runt 300:- :)

jaha ska dom bytas så ofta :( hahah kanske skulle göra det snart då :P
#12 - 8 februari 2007 14:05
Isolde81 skrev:

Jag valde rubriken faktiskt med en viss tanke på tvetydigheten.
Det blir roligare så.

Så det är så pass stor spridning på svaren...

Vad gäller rakapparater så rakar dom inte lika bra som en rakhyvel. Det var en test i Råd och Rön för ett bra tag sedan där dom skulle testa olika rakapparater. Som kontroll valde man rakhyveln. Man vägde mängden skäggstrån som resultat. Den enda säkra slutsatsen från den testen blev att rakapparaterna var ungefär lika bra men långt ifrån så bra som en rakhyvel.

Jag körde förr med engångs tvillingbladshyvlar men hittade inte den medhavda när vi en gång flygit till Filippinerna. Då fick jag en Gillette mach 3 av min svärfar som fått den i present men ej använt den eftersom han istället rycker ut sina skäggstrån :eek:. Gilletten var nog allt skönare men tyvärr dessutom allt skönare än de där tvillingbladen. Så nu är man fast...
#13 - 8 februari 2007 15:26
själv använder jag maskin.. kan inte raka med hyvel utan börjar alltid att blö.
men varje gång jag rakar mig får jag lite finn liknande daker på hakan som inte är så kul. undrar vad jag gör för fel :)
#14 - 8 februari 2007 16:34
själv använder jag maskin.. kan inte raka med hyvel utan börjar alltid att blö.

Med "Beckham-hyveln" går det inte att skära sig! Om så, mot all förmodan, ändå är fallet, låt skägget växa fritt!;) (Ett alternativ skulle oxå kunna vara att inte lägga hela kroppstyngden bakom hyveln...:D )
men varje gång jag rakar mig får jag lite finn liknande daker på hakan som inte är så kul. undrar vad jag gör för fel

Du rakar förmodligen mothårs (eller heter det mot-skäggs;) ) med för hastiga rörelser....
#15 - 8 februari 2007 16:41
Hmm... jag tar först trimmern, sedan den svindyra rakapparaten och sedan hyveln med dom dyra bladen... byter blad ungefär var tredje vecka skulle jag tro.... konstigt att tjejer klagar på att tamponger är så dyra.... vågar påstå att jag lägger lika mycket på rakprylar...
#16 - 8 februari 2007 16:56
Jag får mina hemskickade och tror att jag bytar hyvel max varannan vecka.
#17 - 8 februari 2007 17:08
Ingen som testar att gnugga sig med frottéhandduk:D ?
#18 - 9 februari 2007 15:24
Med "Beckham-hyveln" går det inte att skära sig! Om så, mot all förmodan, ändå är fallet, låt skägget växa fritt!;) (Ett alternativ skulle oxå kunna vara att inte lägga hela kroppstyngden bakom hyveln...:D )

Du rakar förmodligen mothårs (eller heter det mot-skäggs;) ) med för hastiga rörelser....

jag har testat dom flesta nya rakhyvlar utan resultat så det är nog jag som inte kan..

sen det med finnarna, jag får det även om jag rakar mig med maskin, för då rakar man sig ju inte med eller mothårs,, utan åt alla håll o kanter som finns :)

Annons