Räkbebisar eller "vattenlöss"

#1 - 17 oktober 2006 21:04
Har jag fått räkbebisar eller någon sort vattenlöss (eller liknande)?

Har fått en massa små saker som far runt på växterna (och i vattnet), är SMÅTT så man ser som inte formen så bra. Kan det vara bebisar till körsbärsräkorna (hur stora är de när de kläcks?) eller har jag fått in någon sort ohyra (?) i karet?
#2 - 17 oktober 2006 21:49
även jag har räkor men har inte lyckats se några bäbisar ännu, trots att den förut så romstinna honan nu inte längre bär ägg.
Enligt min säljare (MagicFingers) är larverna eller vad man nu ska kalla dom runt 1 mm då de föds.
#3 - 17 oktober 2006 22:21
När min CR-hona fick sina shrimpletts (heter så, men vet inte om det e rättstavat) såg jag dom efter iaf en vecka, men små var de... :)
#4 - 18 oktober 2006 01:28
Nauplier heter det(kolla stavningen). Som artemia (som även är räkordjur). Sedan gör de ett par skalbyten, för att göra metamorfos och bli mini-räkor.

Beroende på art så kan man få dem i sötvatten. Körsbärsräkor är nog inte helt ovanligt att få små-räkor av.

Men C. japonica måste ha havsvatten för att nauplierna skall överleva. Det finns lilknande arter, som inte är C. japonica, men som förökar sig i sötvatten. Lätt med förväxling där. ;)
#5 - 22 oktober 2006 10:54
har ni sett än om det är några bäbisar eller
#6 - 22 oktober 2006 11:37
jag kan nog ha nåt liknande, eller det ser ut som smmååå vita "maskar" som är ungefär 0,1mm tjocka och 3mm långa :/ kan det vara farligt för räkorna? har ääven små ancistrus i...

mvh christoffer
#7 - 23 oktober 2006 21:48
Ainon skrev:
Har jag fått räkbebisar eller någon sort vattenlöss (eller liknande)?

Har fått en massa små saker som far runt på växterna (och i vattnet), är SMÅTT så man ser som inte formen så bra. Kan det vara bebisar till körsbärsräkorna (hur stora är de när de kläcks?) eller har jag fått in någon sort ohyra (?) i karet?

Körsbärsräksyngel är ca 2-3 mm långa som nykläckta och ser precis ut som små miniräkor ända från början.
#8 - 23 oktober 2006 21:55
är det små vita maskar som ser ut som sytråd typ kan det vara maskar istället för räkyngel. sök på "vita maskar" eller nåt här på zoopet så kommer de upp någr trådar om de.
#9 - 23 oktober 2006 22:29
Jag fick in någon slags "vita maskar" med torra boklöv som jag inte hade kokat. Det var väldigt fult med dom men dom försvann själva efter en tid. Kan det var något liknande kanske?
#10 - 23 oktober 2006 22:37
har haft sånna ja oxå.. som sonja säger så försvinner dom dom barra efter ett tag.. hela kroppen är lika smal, medans räklarverna har ju en kropp och en svans typ som är tunnare.. så du kan ju kolla på formen.
#11 - 24 oktober 2006 12:08
Sonja skrev:
Jag fick in någon slags "vita maskar" med torra boklöv som jag inte hade kokat. Det var väldigt fult med dom men dom försvann själva efter en tid. Kan det var något liknande kanske?

okej, tack för svaret:)
#12 - 17 november 2006 17:34
Nu har jag i alla fall fått en massa riktiga räkbebisar då det verkligen syns att de är räkor :D

Vad kan det andra vara som jag har i burken, ser ut som små små prickar som springer runt. Kan det vara farligt för räkor/växter? Hur får man bort dem?

Annons