Räkan dödar min fisk!!!!!

#1 - 27 juli 2008 16:18
Blev nyss vittne till hur en räka (amano) satt sig på en fisk (guppy) så att hon sjönk till botten. Räkan åt snabbt som bara den på fisken! Nu fisken knappt någon fena kvar och verkar inte må speciellt bra! Ser ut som stackaren (fisken) håller på och dö! Vad ska jag göra!! Ingen har sagt något om att räkorna ska kunna äta upp fisken!!
HJÄLP!
#2 - 27 juli 2008 16:23
Alla levande varelser på denna jord är köttätande varelser det finns vissa som är inte köttätande men dem är lågräknande dem.
#3 - 27 juli 2008 16:37
Blev nyss vittne till hur en räka (amano) satt sig på en fisk (guppy) så att hon sjönk till botten. Räkan åt snabbt som bara den på fisken! Nu fisken knappt någon fena kvar och verkar inte må speciellt bra! Ser ut som stackaren (fisken) håller på och dö! Vad ska jag göra!! Ingen har sagt något om att räkorna ska kunna äta upp fisken!!

HJÄLP!
ovanilgt måste jag säga de är annars fredliga och ointresserade av fisk och jag har amano med små rasbora och neoner, glödband...mm Kadaver kan de dock smaska på men din guppy måste vara väldigt sjuk och svag om den inte kan ruska av sig räkan och den hade ju också bara ätit lite på fenan och det gör inte fisken döende;)
#4 - 27 juli 2008 16:51
men saken är ju den att räkan ger sig inte! Den tuggar hela tiden! Det går att ta håven och vifta bort den men bara sekunden efter är den tillbaka!
Jag tror tyvärr fisken inte har mycket hopp kvar...

Så synd att jag inte har fler akvarium..då kunde man delat på dem :/
#5 - 27 juli 2008 17:04
Säker på att det är en amanoräka och inte någon rovräka som Macrobrachium t ex?
#6 - 27 juli 2008 17:09
erikthur skrev:
Säker på att det är en amanoräka och inte någon rovräka som Macrobrachium t ex?

Djuraffären sa iaf att det var det... men man ska väl inte lite 100% procent på dem? Men om jag kollar på bilder så ser det ut som en amano.
..men jag ska googla räkan du skrev och kolla hur den ser ut oxå

edit: Har sett bilderna nu och av bilderna att döma tror jag inte att det är någon rovräka.
#7 - 27 juli 2008 19:37
Jag är helt övertygad om att det INTE är en amano, utan en långarmsräka (Macrobrachium).
#8 - 27 juli 2008 20:06
Azur skrev:
Jag är helt övertygad om att det INTE är en amano, utan en långarmsräka (Macrobrachium).

Men om det nu är en sån, vad ska man då göra?

Ska försöka fixa en bild på räkan imorgon
#9 - 28 juli 2008 08:05
Köpte själv en långarmad räka som enligt affären skulle låta fiskarna vara ifred. Men den låg alltid o lurpassade på fiskarna och så snart jag släckt lyset så dök den på och smaskade på närmsta fisk.
Lämnade tillbaka den till affären och fick pengarna tillbaka. Det är mitt råd att du gör samma sak.
#10 - 28 juli 2008 13:51
Men om det nu är en sån, vad ska man då göra?

Ska försöka fixa en bild på räkan imorgon

Gå tillbaka med den till affären och säg att de råkade ge dig fel och att den skadade dina fiskar. Be om en ny räkna och en ny fisk som ersättning. Är du bara trevlig så går de nog med på det.
#11 - 29 juli 2008 12:13
Här är en bild på "monster räkan":
http://i36.tinypic.com/dy6te9.jpg
Amano eller inte?
#12 - 29 juli 2008 19:14
Amanohona anser jag. Det är ialla fall ingen rovräka med långa fångstklor.

Annons