Räka - Vill ha tips o råd

#1 - 11 november 2005 10:11
Hej Alla Glada!

Skulle behöva lite tips och råd tack!

Sitter här och funderar på att köpa en räka att ha mitt lilla guppy akvarium istället för en mal.

Men vad för sorts räka ska man ha isf?
En som helt inte äter upp yngeln. Ok gör ju inget om den tar några. Kan ju inte behålla alla heller och en som är rätt så liten.
Har aldrig haft en räka så jag vill även ha tips på hur man ska sköta den isf?
Finns dom att köpa i vanliga djur affärer?

Finns säkert mer man måste veta, så vräk på med all information ni kan!

Tack på förhand!
#2 - 11 november 2005 10:41
På denna sida finns en del tips och skötselråd:

http://web.telia.com/~u15505416/

Observera att räkor blir skygga om de är ensamma så man bör köpa en grupp av räkor. Precis som man gör med stimfiskar.
#3 - 11 november 2005 10:52
Tack! Ska ta mig en tit på sidan och läsa lite! :)
Då kanske man ska ha två-tre stycken så det inte behöver känns sig så ensamma
#4 - 11 november 2005 12:11
Jag vet inte hur stor ditt guppykar är men ifall du bestämma dig för dvärgräkor (såsom humle eller körsbär) så bör du nog sex eller sju stycken. Två eller tre gör nog ingen "flock" / stim.

Hejhopp. ralp
#5 - 11 november 2005 12:13
Är inget stort akvarium alls. Utan är på ca 20 liter. Så jag har bara 4 guppysar i det. Därför jag inte vill ha så många räkor i utan vill hålla mig till några.
Sant att 2-3st inte gör något stim, men kan inte ha för många heller.
Tips på hur många jag kan ha mottages gärna.
Vill ju att alla djuren ska må bra. Därför jag frågar innan jag köper
#6 - 11 november 2005 12:16
Vill du hitta fler sidor m info så kan jag tipsa om Ravens lista, i hans signatur. Så nu sliper han tipsa om den själv :D

Tror också att räkor är roliga.... *på väg att skaffa en*

Lycka till med inköp o allt annat! :)
#7 - 11 november 2005 14:37
[QUOTE=wolfgirl82]Är inget stort akvarium alls. Utan är på ca 20 liter. Så jag har bara 4 guppysar i det. Därför jag inte vill ha så många räkor i utan vill hålla mig till några. Sant att 2-3st inte gör något stim, men kan inte ha för många heller. Tips på hur många jag kan ha mottages gärna.
Vill ju att alla djuren ska må bra. Därför jag frågar innan jag köper[/QUOTE] Det gör helt rätt i. Om du håller lite koll på guppysarna och plockar bort lite då och då så skulle du nog kunna ha ett gäng räkor altså sex eller sju. De kommer också får bebisar men jag tror att det blir levande foder då åt dina guppys. Rakör belastar vattnet inte så mycket som fisk men på andra sidan kräver de också ganska så bra vattenkvalite. I 20 liter utan fisk skulle du kunna ha upp till 20 dvärgräkor. Med fisk så känns det bra med sex, sju, åtta stycken. Måtar dina guppysar sparsamt eller se till att ha några sniglar så att vattenkvalite inte försämras för mycket pga. överbliven matrester. En del kommer räkorna ta hand om men det är alltid bra att vara på den säkra sidan.
#8 - 11 november 2005 14:43
[QUOTE=wolfgirl82]Finns dom att köpa i vanliga djur affärer?[/QUOTE] Såg att du bor i Falun. Jag vet inte om det finns alla sorter att välja på men körsbärsräkor eller amanoräkor som är de vanligaste lär det nog finnas. Just det. Amanos. De blir något större än dvärgräkor men det sägs att de är jätteduktiga på att städa. De kräver dock bräktvatten för att kunna föröka sig. Men det spelar ju ingen roll eftersom dina guppysar skulle nog ta hand om räkyngeln iallafall.

Hejhopp. ralp
#9 - 11 november 2005 15:22
Var ner till djuraffären här och de hade bara amanoräkor. Hur många såna kan man ha tillsammans?? *nyfiken* Tänkte om jag får ett svar så blir det att inhandla såna imorron. :) *längtar redan*
#10 - 11 november 2005 16:22
Personligen föredrar jag de andra sorter men jag vet att de kan vara svåra att får hem. Speciellt nu när den kalla årstiden har börjat. Amanos är dock säkert det bättre valet med tanken på guppysarna. 4 stycken ... skulle jag ta...

Välkommen i "räkträsket"

Hejhopp. Ralp
#11 - 11 november 2005 16:41
Tack för all hjälp!

Blir djuraffären imorron efter jobbet! Detta ska bli skoj och spännande!
#12 - 13 november 2005 18:05
om du bor i Falun går du väll på djurmagazinet? Om man säger till kan dom beställa jättemånga olika fisakr och räkor iallafall i Borlänge. ska snart beställa körsbärs räkor där :)
#13 - 13 november 2005 20:03
[QUOTE=simpanboycool]om du bor i Falun går du väll på djurmagazinet? Om man säger till kan dom beställa jättemånga olika fisakr och räkor iallafall i Borlänge. ska snart beställa körsbärs räkor där :)[/QUOTE]

Självklart går man på djurmagsinet. Även om jag ibland tycker att akvariumen där ser dåligt sköta ut. Men men. Ska dit nästa helg. Behöver fixa lite mer växter. Mina guppys har tagit död på två stycken! .

Annons